Fidesz film, maszop mozi

  • 2003. január 30.

Publicisztika

A hír: Görgey Gábor kultusz- és László Csaba pénzügyminiszterek 920 mikulást különítettek el a Nobel-díjas regényből forgatandó film költségeire. Nem is oly rég a Bánk bán és a Hídember összegei láttán csikorgattuk a fogunk. És most? Erős a késztetés, hogy megint vértolulást kapjunk. Kérdés: van-e rá valódi okunk? Magyarán: a filmes bőségkosár megnyitása ugyanolyan gesztus-e, mint a korábbi volt, vagyis a filmes szakma és a legtágabb értelemben vett közönség, az országvezetés filmjét néző publikum képen törlése? Vagy másként: éppoly kurzusfilm készül-e az adófizetők pénzéből, mint a közelmúltban?

n A hír: Görgey Gábor kultusz- és László Csaba pénzügyminiszterek 920 mikulást különítettek el a Nobel-díjas regényből forgatandó film költségeire. Nem is oly rég a Bánk bán és a Hídember összegei láttán csikorgattuk a fogunk. És most? Erős a késztetés, hogy megint vértolulást kapjunk. Kérdés: van-e rá valódi okunk? Magyarán: a filmes bőségkosár megnyitása ugyanolyan gesztus-e, mint a korábbi volt, vagyis a filmes szakma és a legtágabb értelemben vett közönség, az országvezetés filmjét néző publikum képen törlése? Vagy másként: éppoly kurzusfilm készül-e az adófizetők pénzéből, mint a közelmúltban?

Hogy e 920 millió odaítéléséről senkit nem kérdeztek meg, faktum. Hogy az összeg elkerült minden pályázatot, kuratóriumot, nem kérdés. Ennyiben tehát megaláztak mindenkit valóban. Persze a döntéshozók szerint egy kérdéssel visszaverhetők aggályaink: ugyan mi a túrónak kellene pályáznia egy Nobel-díjas regénynek?! Hát a díj nem elegendő garancia a minőségre?! Hát nem hazafias kötelességünk a világ legnagyobb irodalmi kitüntetését elnyert munka támogatása?

Nem. Semmiféle művészeti díj - lévén, hogy a szellem területén, miként azt Ottlik Géza oly sokszor felpanaszolta, a minőség mérőszalaggal nem ellenőrizhető - nem garantál semmit. Vannak, akiknek egyáltalán nem tetszik Kertész regénye, és szkeptikusak a belőle forgatandó filmmel kapcsolatban is. Mit lehet nekik mondani?

A két kormánygesztus annyiban is közös, hogy mindkét esetben valamiféle antikváriusi történelemszemlélet támogatásáról van szó. Az orbáni világlátás egyértelműbb volt: a reformkori múltat a fidesznyik politika egyenes előzményének kellett láttatni, rólunk álmodott - egy kiadósabb vacsora végeztével - Széchenyi, a forradalmi romantika Erkel zenéjében öltve testet egyenesen a mi harcos, polgári álmodozásaink stílusa volt, hozzzácsapva mindehhez a Szent Korona: valami képtelen katyvasz ömlött az országimázs Rodolfóinak boszorkánykonyhájából. A becses csontvázak forradalma, a katafalk operás megdicsőülése, az osszárium apoteózisa, és az ekként életre galvanizált múlt hajlott rá, hogy - a Horthy- és Rákosi-korszak után immár harmadszor - megint megfojtsa az életet, és ideologikus idiótává bűvölje az éppen felszabaduló állampolgárt.

Most egy kevésbé megfogható és nem közveszélyes hullát tömnek tele pénzzel, hiszen a holokauszthoz nem társul semmilyen konkrét történelemszemlélet, legfeljebb az antifasiszta - de ezt még a legvadabb komcsifaló, antibolsevik pitbull is elvállalhatja.

De akkor is. Megint egyszer infantilisnak néznek mindenkit, megint azt gondolják, hogy az aránytalan - és a filmgyártás támogatására rendszeresített, mindenki számára hozzáférhető csatornákon kívül érkező - állami beavatkozással megmondhatják, mit kell bekajolni a kulturnij cselovéknak. Aki nem kért a Hídemberből, az bunkó volt. Aki gyanúsnak találja a Sorstalanság-filmet, érzéketlen ökör, álcázott náci. Mint a korábbi, morális zsarolás ez is: hatásos és ellenszenves. Ráadásul tovább hajtja az ország immár feloldhatatlannak látszó kettészakítottságát: aki szereti Bánkot, az nem szeretheti a Buchenwaldba hurcolt Köves Gyurit, és viszont.

Hajrá, Fradi, hajrá, MTK! Eddig ti voltatok, most mi jövünk. Ez a miénk, és nem a tietek, ha már egyszer azt lestipistopiztátok. Pedig Széchenyinek és Kertésznek egy a hazája.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.