Fidesz film, maszop mozi

  • 2003. január 30.

Publicisztika

A hír: Görgey Gábor kultusz- és László Csaba pénzügyminiszterek 920 mikulást különítettek el a Nobel-díjas regényből forgatandó film költségeire. Nem is oly rég a Bánk bán és a Hídember összegei láttán csikorgattuk a fogunk. És most? Erős a késztetés, hogy megint vértolulást kapjunk. Kérdés: van-e rá valódi okunk? Magyarán: a filmes bőségkosár megnyitása ugyanolyan gesztus-e, mint a korábbi volt, vagyis a filmes szakma és a legtágabb értelemben vett közönség, az országvezetés filmjét néző publikum képen törlése? Vagy másként: éppoly kurzusfilm készül-e az adófizetők pénzéből, mint a közelmúltban?

n A hír: Görgey Gábor kultusz- és László Csaba pénzügyminiszterek 920 mikulást különítettek el a Nobel-díjas regényből forgatandó film költségeire. Nem is oly rég a Bánk bán és a Hídember összegei láttán csikorgattuk a fogunk. És most? Erős a késztetés, hogy megint vértolulást kapjunk. Kérdés: van-e rá valódi okunk? Magyarán: a filmes bőségkosár megnyitása ugyanolyan gesztus-e, mint a korábbi volt, vagyis a filmes szakma és a legtágabb értelemben vett közönség, az országvezetés filmjét néző publikum képen törlése? Vagy másként: éppoly kurzusfilm készül-e az adófizetők pénzéből, mint a közelmúltban?

Hogy e 920 millió odaítéléséről senkit nem kérdeztek meg, faktum. Hogy az összeg elkerült minden pályázatot, kuratóriumot, nem kérdés. Ennyiben tehát megaláztak mindenkit valóban. Persze a döntéshozók szerint egy kérdéssel visszaverhetők aggályaink: ugyan mi a túrónak kellene pályáznia egy Nobel-díjas regénynek?! Hát a díj nem elegendő garancia a minőségre?! Hát nem hazafias kötelességünk a világ legnagyobb irodalmi kitüntetését elnyert munka támogatása?

Nem. Semmiféle művészeti díj - lévén, hogy a szellem területén, miként azt Ottlik Géza oly sokszor felpanaszolta, a minőség mérőszalaggal nem ellenőrizhető - nem garantál semmit. Vannak, akiknek egyáltalán nem tetszik Kertész regénye, és szkeptikusak a belőle forgatandó filmmel kapcsolatban is. Mit lehet nekik mondani?

A két kormánygesztus annyiban is közös, hogy mindkét esetben valamiféle antikváriusi történelemszemlélet támogatásáról van szó. Az orbáni világlátás egyértelműbb volt: a reformkori múltat a fidesznyik politika egyenes előzményének kellett láttatni, rólunk álmodott - egy kiadósabb vacsora végeztével - Széchenyi, a forradalmi romantika Erkel zenéjében öltve testet egyenesen a mi harcos, polgári álmodozásaink stílusa volt, hozzzácsapva mindehhez a Szent Korona: valami képtelen katyvasz ömlött az országimázs Rodolfóinak boszorkánykonyhájából. A becses csontvázak forradalma, a katafalk operás megdicsőülése, az osszárium apoteózisa, és az ekként életre galvanizált múlt hajlott rá, hogy - a Horthy- és Rákosi-korszak után immár harmadszor - megint megfojtsa az életet, és ideologikus idiótává bűvölje az éppen felszabaduló állampolgárt.

Most egy kevésbé megfogható és nem közveszélyes hullát tömnek tele pénzzel, hiszen a holokauszthoz nem társul semmilyen konkrét történelemszemlélet, legfeljebb az antifasiszta - de ezt még a legvadabb komcsifaló, antibolsevik pitbull is elvállalhatja.

De akkor is. Megint egyszer infantilisnak néznek mindenkit, megint azt gondolják, hogy az aránytalan - és a filmgyártás támogatására rendszeresített, mindenki számára hozzáférhető csatornákon kívül érkező - állami beavatkozással megmondhatják, mit kell bekajolni a kulturnij cselovéknak. Aki nem kért a Hídemberből, az bunkó volt. Aki gyanúsnak találja a Sorstalanság-filmet, érzéketlen ökör, álcázott náci. Mint a korábbi, morális zsarolás ez is: hatásos és ellenszenves. Ráadásul tovább hajtja az ország immár feloldhatatlannak látszó kettészakítottságát: aki szereti Bánkot, az nem szeretheti a Buchenwaldba hurcolt Köves Gyurit, és viszont.

Hajrá, Fradi, hajrá, MTK! Eddig ti voltatok, most mi jövünk. Ez a miénk, és nem a tietek, ha már egyszer azt lestipistopiztátok. Pedig Széchenyinek és Kertésznek egy a hazája.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.