Hajrá, kohász?

  • 2003. január 30.

Publicisztika

Most, hogy durván belénk lép a világ, elesik Miskolc, Ózd, Bonyhád, Győr és Fehérvár, igazán elgondolkodhatnánk azon, miért is hitték oly sokan, hogy egy monitor- vagy joghurtgyár majd örökké tart. Miért képzelték, hogy a tulajdonosok nem viszik tovább, alkalmasabb helyre a gépsorokat, ahogy kivitték korábban (miért ne vitték volna) a velük s véreink munkája által realizált profitot is. Sorra zárnak be a korábban tutinak hitt gyárak - a rohadékok még azt sem várják meg, hogy lejárjon az adókedvezményük, hogy legalább egy kicsit lehessen húzni róluk, pedig tudhatnák, nincs még egy hely e világon, ahol olyan józanul és racionálisan költenék el az adófilléreket, mint nálunk. Gondolnánk, lassan kezd leesni: a tőke már eddig sem azért jött, mert itt különösen képzett és intelligens munkaerő várná őket (a filippinó gyerekmunkásokon edződött multiknak ez úgysem mondana semmit), hogy az infrastruktúra meg a beszállítói kultúra olyan nagy királyság - á, dehogy. Osztottak, szoroztak, és akkor az jött ki, hogy érdemes, most meg az, hogy nem. Sajnos az üzleti kalkuláció tárgya kevésbé hasonlít a harmadikos gimnazista geometriai feladatgyűjteményre - itt, fájdalom, az eredmény két nappal később már más, mint volt azelőtt: akkor átmentünk, most meg nem. Persze lehet úgy is hozzáállni, mint Áder János, aki az előző kormány briliáns grafikonjait veti össze nyilvánosan a mostani siralmas állapotokkal - elfelejtve, hogy a munkanélküli-statisztikák (még ha nem is az Orbán-kormány alatt készültek volna) genetikusan megbízhatatlanok: nagyjából azt bírják rögzíteni, hogy hányan is várják az oldalvonal mellett, hogy visszatérhessenek a pályára. Az ő létszámuk pedig nemcsak úgy apadhat, ha beállítják őket, de úgy is, ha feladják, és elmennek a péróba, haza, gyesre, tanulni, nyugdíjba, a fekete-, szürkegazdaságba, a híd alá, akárhová. Az élet ugyan kétségtelenül a szép hazugságok láncolata, ám aki készpénznek vesz minden közérzetjavító adatsort, mi több, idővel még a valóságot is ahhoz méri, az vagy hülye, vagy demagóg, esetleg mindkettő egyszerre. És akkor még nem is beszéltünk munkaügyi miniszterünkről, aki a tőle elvárható színlelt lelkesedéssel cáfolná rendre Áder államférfi vádjait. Szerinte minden ellenkező híresztelés mellett mégiscsak nőtt nálunk a foglalkoztatottak száma (ez a fentiek fényében értelmezhetetlen), sőt: szebb, jobb, csillogó-villogó, kvalifikáltabb, minőségi bérmunkásokra szabott munkahelyet teremtenek a menekülő gyávák helyére érkező újabb kóbor beruházók, aminek őszintén szólva nem látni jelét.

n Most, hogy durván belénk lép a világ, elesik Miskolc, Ózd, Bonyhád, Győr és Fehérvár, igazán elgondolkodhatnánk azon, miért is hitték oly sokan, hogy egy monitor- vagy joghurtgyár majd örökké tart. Miért képzelték, hogy a tulajdonosok nem viszik tovább, alkalmasabb helyre a gépsorokat, ahogy kivitték korábban (miért ne vitték volna) a velük s véreink munkája által realizált profitot is. Sorra zárnak be a korábban tutinak hitt gyárak - a rohadékok még azt sem várják meg, hogy lejárjon az adókedvezményük, hogy legalább egy kicsit lehessen húzni róluk, pedig tudhatnák, nincs még egy hely e világon, ahol olyan józanul és racionálisan költenék el az adófilléreket, mint nálunk. Gondolnánk, lassan kezd leesni: a tőke már eddig sem azért jött, mert itt különösen képzett és intelligens munkaerő várná őket (a filippinó gyerekmunkásokon edződött multiknak ez úgysem mondana semmit), hogy az infrastruktúra meg a beszállítói kultúra olyan nagy királyság - á, dehogy. Osztottak, szoroztak, és akkor az jött ki, hogy érdemes, most meg az, hogy nem. Sajnos az üzleti kalkuláció tárgya kevésbé hasonlít a harmadikos gimnazista geometriai feladatgyűjteményre - itt, fájdalom, az eredmény két nappal később már más, mint volt azelőtt: akkor átmentünk, most meg nem. Persze lehet úgy is hozzáállni, mint Áder János, aki az előző kormány briliáns grafikonjait veti össze nyilvánosan a mostani siralmas állapotokkal - elfelejtve, hogy a munkanélküli-statisztikák (még ha nem is az Orbán-kormány alatt készültek volna) genetikusan megbízhatatlanok: nagyjából azt bírják rögzíteni, hogy hányan is várják az oldalvonal mellett, hogy visszatérhessenek a pályára. Az ő létszámuk pedig nemcsak úgy apadhat, ha beállítják őket, de úgy is, ha feladják, és elmennek a péróba, haza, gyesre, tanulni, nyugdíjba, a fekete-, szürkegazdaságba, a híd alá, akárhová. Az élet ugyan kétségtelenül a szép hazugságok láncolata, ám aki készpénznek vesz minden közérzetjavító adatsort, mi több, idővel még a valóságot is ahhoz méri, az vagy hülye, vagy demagóg, esetleg mindkettő egyszerre. És akkor még nem is beszéltünk munkaügyi miniszterünkről, aki a tőle elvárható színlelt lelkesedéssel cáfolná rendre Áder államférfi vádjait. Szerinte minden ellenkező híresztelés mellett mégiscsak nőtt nálunk a foglalkoztatottak száma (ez a fentiek fényében értelmezhetetlen), sőt: szebb, jobb, csillogó-villogó, kvalifikáltabb, minőségi bérmunkásokra szabott munkahelyet teremtenek a menekülő gyávák helyére érkező újabb kóbor beruházók, aminek őszintén szólva nem látni jelét.

Az oktalan kincstári optimizmussal szemben meggyőzően állítható: a különféle kormányok az önfényezésen kívül az égvilágon semmit sem tettek a foglalkoztatás növeléséért, s pláne nem azért, hogy mindez olyan gazdasági szerkezetben valósuljon meg, ami jelentősen különbözik egy még nálunk is jóval kevésbé fejlett országétól. Kínával nem tudunk versenyezni: ott vagy kétszáz dunántúlnyi, mérsékelten képzett munkaerő tudja azt nyújtani, amit eddig egy sárbogárdi, bonyhádi munkástól vártak, ráadásul még a mi béreinkhez képest is tökmagért. Meglehet, hazánk világméretekben is a tehetséges, szorgalmas, kreatív és találékony emberek országa, ám ha ennek nem látjuk hamarost kézzelfogható bizonyítékait is a közeljövőben, akkor a szemétdombra kerülünk - öncsaló illúzióinkkal együtt.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.