Polónyi István

Fogpiszkáló lesz az

A felsőoktatás az orbánizmusban

  • Polónyi István
  • 2015. február 22.

Publicisztika

Magyarország elmúlt éveiben már megszokottá vált, hogy valamilyen bombasztikus című fejlesztési koncepció elfogadásának kormányzati ígéretével vág neki az új évnek a felsőoktatás.

2015-ben a „Fokozatváltás a felsőoktatásban” című, 2014-ben készült anyag immár második változatával igyekszik a lelkész-miniszter államtitkára feltámasztani a lassan agonizáló szférát. 2013-ban, a korábbi államtitkár által közreadott „A felsőoktatás átalakítás stratégiai irányai és soron következő lépései” című koncepcióval (és annak számos változatával), az azt megelőző évben pedig a Hoffmann Rózsa és Maruzsa Zoltán által jegyzett „A nemzeti felsőoktatás fejlesztéspolitikai irányaival” és annak sok-sok mutá­ciójával találkozhattunk. Ezeknek az anyagoknak közös jellemzője, hogy kivétel nélkül megbuktak. A valóságos kormányzati lépések ezektől nagyon jelentősen eltértek, sőt ellentétesek voltak.

A kormány tényleges felsőoktatás-politikája ugyanis nem a fejlett világ tendenciáira vagy a hazai fejlődési előzményekre épül – mint ahogy a koncepciók készítői és bírálói is gondolják –, hanem az orbánista gazdaságpolitikára. Ennek lényege a miniszterelnök által unásig hangsúlyozott munkaalapú gazdaság, az újraiparosítás, az erős központosítás és az illiberalizmus. A gazdaságpolitika célja a külföldi ipari tőke idevonzása, a kis-, közép- és nagyvállalatok profitabilitásának növelése olcsó és kiszolgáltatott munkaerő biztosításával. Az oktatási rendszer rövid távú gazdasági érdekeket szolgáló átalakítása is ezt szolgálja.

A szakképzés háromévesre és duális rendszerre való átállítása azt célozza, hogy a vállalatok számára növekvő létszámú, a helyhez kötött szakismeretek miatt nem mobil és az alapképzés hiányosságai miatt a továbbtanulástól és a kivándorlástól elzárt szakmunkaerő kerüljön ki az iskolákból, akiket így alacsony bérért, magas profitrátával lehet foglalkoztatni.
A szakképzés létszámának növelését a gimnáziumi képzés beszűkítésével fogják elérni.

A felsőoktatás átalakítása is arról szól, hogy részint le kell szűkíteni az elitképzésre (ami persze kétértelmű, hiszen a politika mindig az elitképzés minőségi jellegét hangsúlyozza, ugyanakkor ez a bejutás társadalmi elitre való korlátozását jelenti). Részint pedig vissza kell hozni a szűk szakképző felsőoktatást a kétciklusú (bolognai) értelmiségképzés helyett, az azonnal alkalmazható szakbarbárképzést.

Mind a középiskolai képzés, mind a felsőoktatás beszűkítése megszünteti az oktatás társadalmi mobilizáló szerepét, amit persze a választók felé álcázni kell. Erre való a közoktatásban a HÍD program, a felsőoktatásban pedig a szakiskolai végzettségűek érettségi nélküli bejutási lehetősége, ami mintha kikerült volna a programból. De nem is baj, mert ezek néhány tíz, száz ember számára nyitnak esélyt, miközben a rendszer tízezreket zár ki a felemelkedés lehetőségéből.

A koncepcióknak eleinte fontos része volt a hálózatfejlesztés, mindenekelőtt a fővárosi felsőoktatásé, hiszen Pesten és különösen Budán számos értékes egyetemi ingatlant lehetne hasznosabb (mármint Fidesz-közeli vállalkozásoknak hasznosabb) célra fordítani. Újabban ez kimaradt az anyagokból, mert jobb ezt csendben csinálni, ahogyan az Akadémia kutatóintézeteinek várbeli ingatlanjai esetében történik.

A felsőoktatás kormányzati irányításának alapvető eszköze a finanszírozás. Amióta a miniszterelnök önfenntartó felsőoktatásról szóló álma megbukott a diákmegmozdulások miatt, azóta a szféra csak igen szűken kap az állami büdzséből. Nem mintha nem lenne, mert sportra, stadionokra, államigazgatásra, bankállamosításra, paksolásra, rendőrségre, terrorelhárításra és persze haveri vállalkozások támogatására van bőven. De haszontalanságokra, a haldokló EU kiemelt prioritásaira, az emberi erőforrás ész nélküli fejlesztésére, a munkaalapú társadalom igényeit meghaladó oktatásra nincs. Az intézményi támogatás beszűkítésével és a források egyre nagyobb részének kézi vezérlésű elosztásával (mint az ún. kiválóságtámogatás, illetve strukturális alap) az egyetemek és főiskolák „kézbe vehetők”. Ennek része a kormányzati döntéseket kikényszerítő kancellári rendszer bevezetése is, s vele az egyetemi autonómia korlátozása.

Valamennyi koncepció közös jellemzője a szövegüket átitató minőséghalandzsa. Valódi célja a hétköznapi olvasó megnyerése, hiszen lehet, hogy szétverik a régi struktúrát, és lehet, hogy panaszkodnak a benn lévők, de a cél a világszínvonal. Ez nyilvánvalóan félrevezetés.

Miközben mindegyik koncepció a tudás társadalmáról és az emberi tőke jövőbeli szerepének növekedéséről beszél, a felsőoktatás az orbáni éra alatt egyre szűkül, mind a hallgatói létszám, mind a fiatal oktatók létszámának csökkenése meghaladja a 10 százalékot. Nemzetközi összehasonlításban alig találunk erre példát a fejlett világban.

A koncepciók megvalósulására jól illik a közismert székely vicc. Mi is lesz abból a fatönkből, amit először csónaknak, majd asztalnak, utána sámlinak szánt, de mindig elfuserált a fafaragó? Fogpiszkáló, ha el nem…

Vajon lesz-e fogpiszkálónyi felsőoktatásunk?

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.