Főigazgató úr, segítsen rajtam! – levél Vidnyánszkynak

  • narancs.hu
  • 2013. augusztus 27.

Publicisztika

Főigazgató Úr, segítsen rajtam!

Az Ön kőszegi, Tranzit Fesztiválon ismertetett gondolatai olyan kérdésekkel szembesítenek, melyekre az Ön segítsége nélkül nem tudok válaszolni.

„Nagy baj, hogy jelenleg Európába egy olyan előadással nem lehet elmenni, hogy »Édes hazám, szeretlek!«, vagy »Feleségem, hű vagyok hozzád!«” – e mondat olvastán az emberben fölhorgad az önérzet, s azonnal megfogalmazódik az igény, hogy de igenis készítsünk ilyen előadásokat, mutassuk meg Európának! Mivel a lehető legtisztább klasszikus forrásból szerettem volna dolgozni, Euripidész, Shakespeare, Molière és Csehov köteteit vettem elő – hogy pár órán belül a kétségbeesés váltsa fel a lelkesült tenniakarást.

Egyszerűen nem találtam megfelelő drámát. Leforrázó élmény volt, hasonló ahhoz, mint amikor pár évvel ezelőtt valaki azon füstölgött, hogy a drámatanárok miért csak olyan órákat tartanak, amelyekben a gyerekek szaladgálnak, kiabálnak, pofákat vágnak. Olyan játékok kellenek, amelyek Pistikét megtanítják csöndben, mozdulatlanul ülni – mondta nekem, én pedig, akárcsak most, képtelen voltam rájönni, mit kellene tennem.

Csak Ön segíthet ebben a kínzó bizonytalanságban, kérem, sürgősen válaszoljon! Melyik drámát hagytam ki? Esetleg elküldhetné a Médeia, a Hamlet, A mizantróp vagy a Sirály olyan rendezői példányát, amely a célnak megfelel… De legalább az utolsó tíz perc vázlatát, kellően érzékeny befogadó számára az már elég lehet. Ennek hiányában ugyanis egyre nehezebb lesz elhessegetni a baljós gondolatot, hogy az európai kultúrában nemcsak jelenleg vannak nagy bajok, hanem már a fenti drámaírók sem tudtak felnőni az „Édes hazám, szeretlek!” vagy a „Feleségem, hű vagyok hozzád!” egyszerűségéhez és tisztaságához. Meg persze ott a gyerekek sem ülnek csöndben, mozdulatlanul.

Keserű Imre
drámapedagógus

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.