Függöny

  • 2004. november 25.

Publicisztika

A summa, mint ilyen ügyekben mindig, most is ez: a Demszky-Hack-féle törvényjavaslatnak törvénnyé kellett volna lennie az új köztársaság hajnalán, és akkor már rég tudnánk, ki mindenki súgott be ki mindenkit. De mert nem így lett, pötyögtetve jönnek a lebukások, legutóbb Molnár Gál Péteré, a Népszabadság színikritikusáé. És jöttek, jönnek és jönni fognak a részletek: a lakonikus beismerés és a hallgatás; meg a vádak, a hazugságok, a csúsztatások.

A TV2 múlt vasárnap esti riportja is teli volt velük; már sejtetve van, hogy a besúgó élet és halál ura volt színikritikáiban, hogy halálba kergetett, szíven döfött, letaszított és sárba tiport - meg hogy szakmailag is hiteltelen, hisz amirõl azt mondta, rossz és végig se nézte, arról jót írt másnap: ilyenek a besúgók. Kern András ezzel a nyilatkozatával kijelölte azt a pályát, amelyen ez a botrány mostantól - a színházi szakma egy részének nagy megkönnyebbülésére - haladni fog: a kritikusi életmûvet próbálta meg érvényteleníteni. Ha a besúgó színikritikát írt, akkor amit rossznak mondott, az nyilván jó volt, akit rossznak mondott, az a kommunizmus áldozata.

Ahogy MGP besúgását suttogják hetek óta, úgy suttogják nyomában a görög tragédiák vehemenciáját és horderejét idézõ áldozatlistát, a sértettség-megbántottság-káröröm-bosszú tirádákat. Már nem kell azon gondolkodni, hogy a betegség milyen bugyrai, a nehéz ember milyen társadalmi konfliktusai vezettek Latinovits Zoltán halálához. Elég annyit tudni, hogy besúgója megsemmisítõ kritikája "halálba kergette". És lesz persze, aki mindezt el is hiszi.

És MGP vajon kit gyõz meg, hogy elszámolása az õ magánügye? Ki hiszi el, hogy ez egyszemélyes játszma? Hogy úgy helyes, ha még a jelentések nyilvánossága is nagyobb, mint az elszámolásé? Még õ maga se gondolja így, nyilván. A Népszabadság a kezdeti zavar és mentegetés-mentegetõzés után kedd reggel - igaz, némileg dodonai módon megfogalmazott - vezércikkben mondta ki, hogy MGP színházi kritikákat a lapba többé nem írhat. Ha másképp döntenek, MGP magát a lapot rántotta volna a mélybe.

Széles körben mondogatták, hogy MGP a színikritikáiban sem állt szilárd morális alapokon. Néha sötét, néha kiszámíthatatlan motivációk feltételezésével kellett fölfejteni - nem azt, hogy mit írt, mert az mindig világos és frappáns volt, hanem hogy miért azt írta, amit írt. Errõl most már sejthetünk valamit. (A színházi szakma egy nem jelentéktelen hányada ugyanakkor nem gyûlölte, hanem kedvelte MGP-t, a barátságát kereste - olykor találta is -, és törleszkedett hozzá.) Múlt hét óta nemcsak eddigi szakmai észrevételei váltak megkérdõjelezhetõvé, de a további kritikusi tevékenység morális fedezete is megsemmisült. Nemcsak azt nem lehet elhinni ezentúl, amit a III. Richárdról mond, hanem azt sem, amit a Charlye nénjérõl. Ekkora a különbség a titokban maradt és a leleplezett bûn között.

Kiderült egy mocskos titok. Nyomában még több mocsok árad. Így lesz mindaddig, amíg az író, a filmrendezõ, a politikus, a sportoló és most a színikritikus után - akár már holnap - leleplezõdik egy újabb szakma képviselõje. Így lesz ez mindaddig, amígÉ Ceterum censeo: a Demszky-Hack-féle törvényjavaslatot el kellett volna fogadni. A politika felelõssége, hogy nem így lett; azoké, akik annak idején ellenérdekeltek voltak a lista nyilvánosságra hozatalában. 'k tudják, miért. Mi is tudjuk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.