Gyávák

  • 2004. november 25.

Publicisztika

Ha Irakban netán egy szabadságszeretõ kis nemzet küzdene az imperialista, amerikai-angol katonai rémuralom ellen, ha a megszállás valódi indítéka az olajdollárok meg a milliárdos újjáépítési megrendelések lennének, akkor tényleg semmi keresnivalónk nem lenne ott. Ki a britekkel Indiából, a franciákkal Algériából, az amerikaiakkal Irakból. Ki velünk is! És le a kolonializmussal!

De Irakban nem ez történik. Még akkor sem, ha az ideiglenes amerikai közigazgatás közvetlenül a háború befejezése után körülbelül mindent elrontott, amit el lehetett, és ha az Abu Graib börtönben szörnyû dolgok történtek. Az egyre inkább az 1990-91-es Jugoszláviára emlékeztetõ Irakban momentán választásra készülnek, miközben etnikai-vallási polgárháború lappang az országban. A január 30-ára kitûzött szavazás után valamiféle alkotmányozó nemzetgyûlésnek kell(ene) alakulnia, melyben arányosan képviseltetik magukat az ország etnikai és vallási közösségei. Az õ közös feladatuk az, hogy konszenzussal megalkossák Irak új alkotmányát és tartós választási törvényeit. Hogy lefektessék azokat a szabályokat, amelyek betartása meggátolhatja az állam széthullását és mindazt, ami ezzel szükségszerûen együtt jár: az etnikai és/vagy vallási motivációjú vérontást. Az ország három nagy közössége közül a többségi síita mihamarabbi választást sürget, és abban reménykedik, hogy ha egyszer az amerikaiak lelépnek, vagy legalábbis nem néznek oda, a maga kevés jót jósoló elképzelései szerint rendezheti be az országot. A kurdok duzzogva és egyelõre szintén támogatják az egységes Irakot (bár arról, hogy az új államnak mennyire kell egységesnek lennie, vészjóslóan mást gondolnak, mint a síiták). A kisebbségi szunniták viszont, illetve azok, akik a nevükben szétlövették Fallúdzsát, majd megpucoltak, nem kérnek az egészbõl; politikai vezetõik a dolgok jelen állása szerint bojkottálni fogják a választást.

Lehet mondani, hogy ennek az egésznek semmi köze sem Szaddám Huszein vegyi fegyvereihez, sem a radikális iszlamista terrorizmushoz, vagyis a háború néhány eredeti indokához. Ez igaz is lenne: de a full contact polgárháború veszélye ennek az igazságnak az ismételgetésétõl még nem múlik el. A totális erõszak veszélye attól múlhat el, ha a (többé-kevésbé) demokratikus játékszabályok kidolgozását és betartását egy külsõ, semleges erõ szavatolja. Azok az iraki politikusok, katonák, rendõrök, akik ezeket a játékszabályokat elfogadják, a szó szoros értelmében az életükkel játszanak; és nem csak a sajátjukéval, hanem a családtagjaikéval is.

Lehet azt is mondani, hogy mi a francot keres a nyugati világ vagy legalábbis annak az egyik fele ebben az egészben. Ez nem valami ízléses vélemény, ugyanis a mondat másképp nem folytatódhat, mint hogy: hadd gyilkolják egymást halomra. (Pedig az emberek sosem "egymást" gyilkolják. Valakik gyilkolnak másvalakiket.) Sõt, ez a folytatás még úgy is folytatódhat, hogy: a koszos arabok. Ez meg akkor mi? És ez a vélemény bölcsnek sem nagyon bölcs: korunk egyik uralkodó eszmeáramlata az etnikai és vallási fanatizmus. Minden megfutamodás elõle csak õt erõsíti: mígnem egyszer a mi ajtónkon is bekopog. És senki nem lesz, aki megvédjen tõle.

Már az sem lett volna jó döntés, ha az Országgyûlés csak márciusig hosszabbítja meg a magyar kontingens mandátumát. Igen, a magyar lakosság nagy többsége rokonszenvezik a távozással; de a lakosságnak azért vannak nálánál tájékozottabb, felelõs vezetõi, hogy elmagyarázzák: a hazájuk elég erõs ahhoz, hogy bizonyos egyszerû elvek miatt továbbra is részt vegyen ebben az akcióban. Még akkor is, ha annak célja semmilyen összefüggésben nem áll közvetlen, egyéni érdekeikkel.

A magyar katonák december végi kivonása pedig, ami azt jelenti, hogy még a januári iraki választások lebonyolításában sem tudunk a magunk szerény módján segíteni, szûkkeblûség, szégyen, gyávaság. Nem a katonáké: azoknak a politikusoknak a gyávasága, akik nem mertek szembenézni saját közönségükkel.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.