Gyávák

  • 2004. november 25.

Publicisztika

Ha Irakban netán egy szabadságszeretõ kis nemzet küzdene az imperialista, amerikai-angol katonai rémuralom ellen, ha a megszállás valódi indítéka az olajdollárok meg a milliárdos újjáépítési megrendelések lennének, akkor tényleg semmi keresnivalónk nem lenne ott. Ki a britekkel Indiából, a franciákkal Algériából, az amerikaiakkal Irakból. Ki velünk is! És le a kolonializmussal!

De Irakban nem ez történik. Még akkor sem, ha az ideiglenes amerikai közigazgatás közvetlenül a háború befejezése után körülbelül mindent elrontott, amit el lehetett, és ha az Abu Graib börtönben szörnyû dolgok történtek. Az egyre inkább az 1990-91-es Jugoszláviára emlékeztetõ Irakban momentán választásra készülnek, miközben etnikai-vallási polgárháború lappang az országban. A január 30-ára kitûzött szavazás után valamiféle alkotmányozó nemzetgyûlésnek kell(ene) alakulnia, melyben arányosan képviseltetik magukat az ország etnikai és vallási közösségei. Az õ közös feladatuk az, hogy konszenzussal megalkossák Irak új alkotmányát és tartós választási törvényeit. Hogy lefektessék azokat a szabályokat, amelyek betartása meggátolhatja az állam széthullását és mindazt, ami ezzel szükségszerûen együtt jár: az etnikai és/vagy vallási motivációjú vérontást. Az ország három nagy közössége közül a többségi síita mihamarabbi választást sürget, és abban reménykedik, hogy ha egyszer az amerikaiak lelépnek, vagy legalábbis nem néznek oda, a maga kevés jót jósoló elképzelései szerint rendezheti be az országot. A kurdok duzzogva és egyelõre szintén támogatják az egységes Irakot (bár arról, hogy az új államnak mennyire kell egységesnek lennie, vészjóslóan mást gondolnak, mint a síiták). A kisebbségi szunniták viszont, illetve azok, akik a nevükben szétlövették Fallúdzsát, majd megpucoltak, nem kérnek az egészbõl; politikai vezetõik a dolgok jelen állása szerint bojkottálni fogják a választást.

Lehet mondani, hogy ennek az egésznek semmi köze sem Szaddám Huszein vegyi fegyvereihez, sem a radikális iszlamista terrorizmushoz, vagyis a háború néhány eredeti indokához. Ez igaz is lenne: de a full contact polgárháború veszélye ennek az igazságnak az ismételgetésétõl még nem múlik el. A totális erõszak veszélye attól múlhat el, ha a (többé-kevésbé) demokratikus játékszabályok kidolgozását és betartását egy külsõ, semleges erõ szavatolja. Azok az iraki politikusok, katonák, rendõrök, akik ezeket a játékszabályokat elfogadják, a szó szoros értelmében az életükkel játszanak; és nem csak a sajátjukéval, hanem a családtagjaikéval is.

Lehet azt is mondani, hogy mi a francot keres a nyugati világ vagy legalábbis annak az egyik fele ebben az egészben. Ez nem valami ízléses vélemény, ugyanis a mondat másképp nem folytatódhat, mint hogy: hadd gyilkolják egymást halomra. (Pedig az emberek sosem "egymást" gyilkolják. Valakik gyilkolnak másvalakiket.) Sõt, ez a folytatás még úgy is folytatódhat, hogy: a koszos arabok. Ez meg akkor mi? És ez a vélemény bölcsnek sem nagyon bölcs: korunk egyik uralkodó eszmeáramlata az etnikai és vallási fanatizmus. Minden megfutamodás elõle csak õt erõsíti: mígnem egyszer a mi ajtónkon is bekopog. És senki nem lesz, aki megvédjen tõle.

Már az sem lett volna jó döntés, ha az Országgyûlés csak márciusig hosszabbítja meg a magyar kontingens mandátumát. Igen, a magyar lakosság nagy többsége rokonszenvezik a távozással; de a lakosságnak azért vannak nálánál tájékozottabb, felelõs vezetõi, hogy elmagyarázzák: a hazájuk elég erõs ahhoz, hogy bizonyos egyszerû elvek miatt továbbra is részt vegyen ebben az akcióban. Még akkor is, ha annak célja semmilyen összefüggésben nem áll közvetlen, egyéni érdekeikkel.

A magyar katonák december végi kivonása pedig, ami azt jelenti, hogy még a januári iraki választások lebonyolításában sem tudunk a magunk szerény módján segíteni, szûkkeblûség, szégyen, gyávaság. Nem a katonáké: azoknak a politikusoknak a gyávasága, akik nem mertek szembenézni saját közönségükkel.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.