Gyávák

  • 2004. november 25.

Publicisztika

Ha Irakban netán egy szabadságszeretõ kis nemzet küzdene az imperialista, amerikai-angol katonai rémuralom ellen, ha a megszállás valódi indítéka az olajdollárok meg a milliárdos újjáépítési megrendelések lennének, akkor tényleg semmi keresnivalónk nem lenne ott. Ki a britekkel Indiából, a franciákkal Algériából, az amerikaiakkal Irakból. Ki velünk is! És le a kolonializmussal!

De Irakban nem ez történik. Még akkor sem, ha az ideiglenes amerikai közigazgatás közvetlenül a háború befejezése után körülbelül mindent elrontott, amit el lehetett, és ha az Abu Graib börtönben szörnyû dolgok történtek. Az egyre inkább az 1990-91-es Jugoszláviára emlékeztetõ Irakban momentán választásra készülnek, miközben etnikai-vallási polgárháború lappang az országban. A január 30-ára kitûzött szavazás után valamiféle alkotmányozó nemzetgyûlésnek kell(ene) alakulnia, melyben arányosan képviseltetik magukat az ország etnikai és vallási közösségei. Az õ közös feladatuk az, hogy konszenzussal megalkossák Irak új alkotmányát és tartós választási törvényeit. Hogy lefektessék azokat a szabályokat, amelyek betartása meggátolhatja az állam széthullását és mindazt, ami ezzel szükségszerûen együtt jár: az etnikai és/vagy vallási motivációjú vérontást. Az ország három nagy közössége közül a többségi síita mihamarabbi választást sürget, és abban reménykedik, hogy ha egyszer az amerikaiak lelépnek, vagy legalábbis nem néznek oda, a maga kevés jót jósoló elképzelései szerint rendezheti be az országot. A kurdok duzzogva és egyelõre szintén támogatják az egységes Irakot (bár arról, hogy az új államnak mennyire kell egységesnek lennie, vészjóslóan mást gondolnak, mint a síiták). A kisebbségi szunniták viszont, illetve azok, akik a nevükben szétlövették Fallúdzsát, majd megpucoltak, nem kérnek az egészbõl; politikai vezetõik a dolgok jelen állása szerint bojkottálni fogják a választást.

Lehet mondani, hogy ennek az egésznek semmi köze sem Szaddám Huszein vegyi fegyvereihez, sem a radikális iszlamista terrorizmushoz, vagyis a háború néhány eredeti indokához. Ez igaz is lenne: de a full contact polgárháború veszélye ennek az igazságnak az ismételgetésétõl még nem múlik el. A totális erõszak veszélye attól múlhat el, ha a (többé-kevésbé) demokratikus játékszabályok kidolgozását és betartását egy külsõ, semleges erõ szavatolja. Azok az iraki politikusok, katonák, rendõrök, akik ezeket a játékszabályokat elfogadják, a szó szoros értelmében az életükkel játszanak; és nem csak a sajátjukéval, hanem a családtagjaikéval is.

Lehet azt is mondani, hogy mi a francot keres a nyugati világ vagy legalábbis annak az egyik fele ebben az egészben. Ez nem valami ízléses vélemény, ugyanis a mondat másképp nem folytatódhat, mint hogy: hadd gyilkolják egymást halomra. (Pedig az emberek sosem "egymást" gyilkolják. Valakik gyilkolnak másvalakiket.) Sõt, ez a folytatás még úgy is folytatódhat, hogy: a koszos arabok. Ez meg akkor mi? És ez a vélemény bölcsnek sem nagyon bölcs: korunk egyik uralkodó eszmeáramlata az etnikai és vallási fanatizmus. Minden megfutamodás elõle csak õt erõsíti: mígnem egyszer a mi ajtónkon is bekopog. És senki nem lesz, aki megvédjen tõle.

Már az sem lett volna jó döntés, ha az Országgyûlés csak márciusig hosszabbítja meg a magyar kontingens mandátumát. Igen, a magyar lakosság nagy többsége rokonszenvezik a távozással; de a lakosságnak azért vannak nálánál tájékozottabb, felelõs vezetõi, hogy elmagyarázzák: a hazájuk elég erõs ahhoz, hogy bizonyos egyszerû elvek miatt továbbra is részt vegyen ebben az akcióban. Még akkor is, ha annak célja semmilyen összefüggésben nem áll közvetlen, egyéni érdekeikkel.

A magyar katonák december végi kivonása pedig, ami azt jelenti, hogy még a januári iraki választások lebonyolításában sem tudunk a magunk szerény módján segíteni, szûkkeblûség, szégyen, gyávaság. Nem a katonáké: azoknak a politikusoknak a gyávasága, akik nem mertek szembenézni saját közönségükkel.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.