"Halba´ mit tud mutatni?" (Isaak Walton: A tökéletes horgász; Szily László: Etetés)

  • - ng -
  • 2000. november 30.

Publicisztika

Kezdetben az Úr csak lebegett a vizek fölött, de rögtön utána megteremtette a ragasztott csontit. Lehet persze, hogy ez túlzás, de az már korántsem, hogy Isaak Walton úr A tökéletes horgász című munkájában egészen Jézusig szalad vissza, hogy az Emberhalász példájával bizonyítsa a sporthorgászat fenségességét.
Kezdetben az Úr csak lebegett a vizek fölött, de rögtön utána megteremtette a ragasztott csontit. Lehet persze, hogy ez túlzás, de az már korántsem, hogy Isaak Walton úr A tökéletes horgász című munkájában egészen Jézusig szalad vissza, hogy az Emberhalász példájával bizonyítsa a sporthorgászat fenségességét.

Magam a passzív eutanázia híve volnék, csak akkor ölök halat, ha előzőleg már elhalálozott, mondjuk szépen nyugiban hever egy Sprotni feliratú bádogdobozban. Most viszont meginogtam, mert éhgyomorra elolvastam két horgászkönyvet, a másik Szily László Etetés című kötete, ami a kortárs extrém horgászsport alapművének bizonyult.

Az derült ki belőlük, hogy a horgászat valójában az élet lelassításának és meghosszabbításának művészete, csak amíg Walton sporttárs a nagy fejű domolykó fűzfagallyra akasztása előtt "megül a loncsövény mellett, és dalol", Szily kolléga kotonba bújtatott halradarral hajkurássza az ecsédi bányatóba fagyott disznókat.

Isaak Walton könyve egyébként háromszázötven éve ott hever minden brit horgász éjjeliszekrényén, egy ismert magyar műlégykötő-bajnok szerint ez azért lehetséges, mert a horgászatban az alapproblémák változatlanok. A szerző derék, talpig becsületes keresztény férfiú, bár a 185. oldalon azt javasolja, ha egész évre akarjuk biztosítani a féregcsalit, szerezzünk be egy döglött kiscicát, várjuk meg, amíg felfúvódik, és amikor megjelennek benne a férgek, temessük el puha, nedves földbe. Hiába, az élet harc: vagy Cirmike, vagy a bajai halászlé frissen gyúrt gyufatésztával.

Szily úr későbbi hagyományt folytat, gyakorlatilag a Jerome K. Jerome-vonalat radikalizálja, ugyanaz a finom, fanyar brit understatement, csak picit brutálisabb a poénszerkezet.

A horgászok szeretnek nagyot mondani, ezért aztán jóval szórakoztatóbbak a nem horgászoknál. Így talán nem is olyan fontos eldönteni, mi a valószínűbb, az, hogy egy Sargas nevű, lebírhatatlan gerjedelmű kopoltyús kijár a folyópartra meghágni az arra tévedő nőstény kecskéket, ahogy Walton mester állítja, vagy az, hogy a Sajó állományára ügyelő halőr irodájában, "a teljesen üres, fekete márványpadlójú hodály közepén bőr melltartót és tangabugyit, valamint fém tűsarkú cipőt viselő, kövérkés horgász állt négykézláb", dohányzóasztal gyanánt, amint az Szily úr könyvének 82. oldalán olvasható. Mindenesetre a legvalószínűbbnek az látszik, hogy megtörtént esetet dolgoz fel a vicc, mely szerint egy fásult, ám fokozhatatlanul perverz alak a kuplerájban, amikor a madám végigzongorázta a menüt, végül azt kérdezte, amit odafönn a címben idéztem.

- ng -

Isaak Walton: A tökéletes horgász; fordította: Bori Erzsébet; szerkesztette: Déri Miklós; illusztrációk: Szigeti András. Szily László: Etetés - a szerző rajzaival; mindkét kötet kiadója az Invictus

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.