"Halba´ mit tud mutatni?" (Isaak Walton: A tökéletes horgász; Szily László: Etetés)

  • - ng -
  • 2000. november 30.

Publicisztika

Kezdetben az Úr csak lebegett a vizek fölött, de rögtön utána megteremtette a ragasztott csontit. Lehet persze, hogy ez túlzás, de az már korántsem, hogy Isaak Walton úr A tökéletes horgász című munkájában egészen Jézusig szalad vissza, hogy az Emberhalász példájával bizonyítsa a sporthorgászat fenségességét.
Kezdetben az Úr csak lebegett a vizek fölött, de rögtön utána megteremtette a ragasztott csontit. Lehet persze, hogy ez túlzás, de az már korántsem, hogy Isaak Walton úr A tökéletes horgász című munkájában egészen Jézusig szalad vissza, hogy az Emberhalász példájával bizonyítsa a sporthorgászat fenségességét.

Magam a passzív eutanázia híve volnék, csak akkor ölök halat, ha előzőleg már elhalálozott, mondjuk szépen nyugiban hever egy Sprotni feliratú bádogdobozban. Most viszont meginogtam, mert éhgyomorra elolvastam két horgászkönyvet, a másik Szily László Etetés című kötete, ami a kortárs extrém horgászsport alapművének bizonyult.

Az derült ki belőlük, hogy a horgászat valójában az élet lelassításának és meghosszabbításának művészete, csak amíg Walton sporttárs a nagy fejű domolykó fűzfagallyra akasztása előtt "megül a loncsövény mellett, és dalol", Szily kolléga kotonba bújtatott halradarral hajkurássza az ecsédi bányatóba fagyott disznókat.

Isaak Walton könyve egyébként háromszázötven éve ott hever minden brit horgász éjjeliszekrényén, egy ismert magyar műlégykötő-bajnok szerint ez azért lehetséges, mert a horgászatban az alapproblémák változatlanok. A szerző derék, talpig becsületes keresztény férfiú, bár a 185. oldalon azt javasolja, ha egész évre akarjuk biztosítani a féregcsalit, szerezzünk be egy döglött kiscicát, várjuk meg, amíg felfúvódik, és amikor megjelennek benne a férgek, temessük el puha, nedves földbe. Hiába, az élet harc: vagy Cirmike, vagy a bajai halászlé frissen gyúrt gyufatésztával.

Szily úr későbbi hagyományt folytat, gyakorlatilag a Jerome K. Jerome-vonalat radikalizálja, ugyanaz a finom, fanyar brit understatement, csak picit brutálisabb a poénszerkezet.

A horgászok szeretnek nagyot mondani, ezért aztán jóval szórakoztatóbbak a nem horgászoknál. Így talán nem is olyan fontos eldönteni, mi a valószínűbb, az, hogy egy Sargas nevű, lebírhatatlan gerjedelmű kopoltyús kijár a folyópartra meghágni az arra tévedő nőstény kecskéket, ahogy Walton mester állítja, vagy az, hogy a Sajó állományára ügyelő halőr irodájában, "a teljesen üres, fekete márványpadlójú hodály közepén bőr melltartót és tangabugyit, valamint fém tűsarkú cipőt viselő, kövérkés horgász állt négykézláb", dohányzóasztal gyanánt, amint az Szily úr könyvének 82. oldalán olvasható. Mindenesetre a legvalószínűbbnek az látszik, hogy megtörtént esetet dolgoz fel a vicc, mely szerint egy fásult, ám fokozhatatlanul perverz alak a kuplerájban, amikor a madám végigzongorázta a menüt, végül azt kérdezte, amit odafönn a címben idéztem.

- ng -

Isaak Walton: A tökéletes horgász; fordította: Bori Erzsébet; szerkesztette: Déri Miklós; illusztrációk: Szigeti András. Szily László: Etetés - a szerző rajzaival; mindkét kötet kiadója az Invictus

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.