Hammer Ferenc: Tolerancia hozomra

  • 1999. november 7.

Publicisztika

Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy elolvashattam mintegy kéttucatnyi másodéves bölcsész rövid írását a romák kulturális reprezentációjának kérdéseiről. A dolgozatok közel negyede kimondva vagy utalásszerűen tartalmazza a többségi társadalom leggyakoribb megjegyzését a romákkal kapcsolatban, miszerint "ahhoz, hogy a többségi társadalom leszámoljon korábbi előítéleteivel, a romáknak is tenniük kell valamit".

Abban a megtiszteltetésben volt részem, hogy elolvashattam mintegy kéttucatnyi másodéves bölcsész rövid írását a romák kulturális reprezentációjának kérdéseiről. A dolgozatok közel negyede kimondva vagy utalásszerűen tartalmazza a többségi társadalom leggyakoribb megjegyzését a romákkal kapcsolatban, miszerint "ahhoz, hogy a többségi társadalom leszámoljon korábbi előítéleteivel, a romáknak is tenniük kell valamit".

Ez a cikk arról szól, hogy milyen körülmények között beszélhetünk ezen érv jogosságáról és érvényességéről, illetve, hogy hol húzódik a határ, amin túl ez a megjegyzés vélhetőleg csak álnok duma. Azért is lenne lényeges beszélni erről a kérdésről, mert ez az érv (együtt bácsikájával, a "nemcsak jogok vannak, hanem kötelességek is" szállóigével) a roma diskurzus egyik fő áramlata, és a jogpárttal szemben úgymond a kötelességpárt hivatalos logójának is tekinthető.

Az említett érv egy szerződést vizionál úgymond a romák és a többségi társadalom között, amelyben az áll, hogy amennyiben a romák felhagynak a többségnek nem tetsző életmódjukkal, különös tekintettel a Btk.-ba ütköző tevékenységekre, akkor jogosan elvárhatják, hogy a többségi társadalom felfüggessze a romákkal kapcsolatos előítéleteit, sztereotípiáit és a társadalmi kirekesztés egyéb gyakorlatait. A legzavarbaejtőbb probléma ekkor az, hogy olyan társadalmi víziónak kell keresnünk az árnyoldalait, gyenge pontjait, amely a magyar demokrácia egyik legdrágább kincse. A szerződéselv tudniillik a polgári társadalom rendjének egyik legfontosabb alapmintázata, és mint ilyet többnyire csak szeretnénk óhajtani ma Magyarországon. Mert egyelőre sokszor csak akkor beszélhetünk polgári tisztességről (szerződésteljesítés), ha kézzelfogható közelségben áll készen a közhatalom valamely formája, hogy megtorolja a tisztességtelenséget, és sokszor csak akkor beszélhetünk polgári öntudatról (a szerződés betartása), ha kézzelfogható anyagi előnyökkel jár az öntudatosság.

A figyelmes olvasó számára bizonyára feltűnt Szabó Miklós a sorok között, hiszen az ő elemzéseiben olvashatunk legtöbbet a kádárista homunkuluszról, aki az állami törvénytelenségre legyint, az egyéni törvényszegésre összekacsint, és lamentál, hogy az emberi jogokat nem lehet megenni. Fájdalom, de a feladat most az, hogy belássuk, mikor és miért nem elég az, amit nagyon szeretnénk, de még nincs: az állampolgárság szerződéses víziója.

Először is, ha az említett szerződéselv csak szelektív módon érvényesül egy társadalomban, azaz csak akkor, amennyiben 1. többnyire a (bármilyen értelemben vett) hatalommal bírók számolhatnak a szerződés adta előnyökkel, illetve számíthatnak a szerződés kötelezettségei alóli felmentésre; 2. a hatalommal bírók határozzák meg a "komolyan veendő", azaz megtorlandó szerződésszegések katalógusát, akkor árnyék vetül minden egyes, a felek által különben érvényesnek tekintett szerződésre, és magára a szerződés általában vett víziójára is. (Csakúgy, mint amikor az emberi jogok oszthatatlanságáról beszélünk.) Tehát amikor a szerződésszegések, illetve nem szerződésszerű elvárások olyan tömegesen gyakorolt formáit láthatjuk nap mint nap, mint az adócsalás, a kicsi és nagy korrupció, a népi elvárások a legkülönfélébb free lunch állami juttatások (diploma, mezőgazdasági mentőövek) ingyenességével kapcsolatban, általában véve az elképesztő tudatlanság az állami újraelosztás szerepeit és korlátait illetően, vagy egyszerűen csak a szemetelés, akkor jogos kétely merülhet fel a bármilyen szerződésszerű viszonyra való hivatkozás végiggondoltságával és, fájdalom, őszinteségével kapcsolatban.

Másodszor: Rawls alapján megkérdőjelezhető, hogy a méltányosságban testet öltött igazságosság alapjául szolgáló szerződésben felajánlható-e a tolerancia mint a szerződésért felkínált erőfeszítés. Ez ugyanis azt jelenti, hogy elvileg elképzelhető lenne más felajánlás is, azaz elképzelhető lenne az igazságosság társadalmi szerződése tolerancia nélkül (például egy mindenki által elfogadott falanszter- vagy kasztrendszerben). Bár lehet a haszonelvre, a racionalitásra (Kant) vagy egyszerűen az emberi együttérzések normatív szövedékére (Rorty) utalva úgy érvelni, hogy a tolerancia és a szolidaritás mechanikus hozadékai egy szerződésszerű társadalmi éthosznak, mégis talán feltételezhető, hogy valami "több" is van bennük. A helyzet valószínűleg az, hogy némileg paradox módon akkor tételezhető egy társadalmi szerződés, mint a szerződő feleket jogosan és effektív módon kényszerítő paktum, ha rendelkezésre állnak a tolerancia és a szolidaritás meghatározott normái, amelyek adott esetben felmentést adhatnak a szerződésben foglaltak teljesítése alól.

Ilyenformán a toleranciát ajánlani a fenti szerződéshez egy kicsit olyan, mint amikor azt mondom, hogy megveszem a Trabantodat egymillióért, ha találok a kesztyűtartóban kilencszázötvenezret. Amúgy a mechanisztikus, pozitivista szerződés-, illetve jogfelfogás nem idegen a hazai domináns politikai kultúrától. Amikor tudniillik a jelenlegi és korábbi kormányok összetévesztették magukat az állampolgárral (akinek mindent szabad, ami nem tilos), elfelejtették, hogy a jogállamban a kormánynak mindent tilos, amit nem szabad (bár jogilag lehet).

Harmadszor, némileg összefüggésben az előzőkben foglaltakkal, érdemes közelebbről szemügyre venni a szerződésben felajánlott javak természetét, illetve azt, hogy kit milyen veszély fenyeget akkor, ha nem tartja be a szerződést. Egy tyúk ellopását könnyebb megtorolni, mint egy picurka c betűt a munkaügyi hivatal által kiközvetített munkanélküli személyi anyagán, vagy azt, amikor egy üres étteremben az összes asztalra kitett Foglalt tábla kívánja elősegíteni a vendégsereg kívánatos etnikai összetételét (jóllehet mindhármat tiltja a törvény). És ekkor nem beszéltünk a többségi társadalom finom manővereiről ("tudod, azok az apró különbségek"), amikor távol kell tartani a romákat attól, ami értékes, egyszeri vagy szűkös hozzáférésű, mint amikor a telefonos tesztet immár sikeresen abszolválva a fiatal roma nő fél éven keresztül csak olyan kiadó albérletet talál, amit hijj, épp az orra elől vittek el.

Negyedszer, a szerződéselv "társadalmi terjedésével" kapcsolatban két, egymásnak kissé ellentmondó hipotézis fogalmazható meg. Egyrészt, a szerződés-éthosz a társadalomban ragadós példa, hosszú távon a terjedése várható (ez jó hír), másrészt, ha a szerződéselv mellől hiányoznak a nem haszonelvű társadalmi víziók, akkor hosszú távon a szerződések erejének negatív nivellációjára számíthatunk, és csökken azoknak a társadalmi konfliktusoknak a száma, ahol lehetséges a szerződés. Időről időre fontos minden kultúrának, hogy váltson a köz dolgait illető beállítódás domináns módján (Hirschman), hasonlóképp pedig az emberek morális képzeletének karbantartásához szükséges, hogy időről időre emlékeztesse őket az önfeláldozás, az együttérzés és az odaadás fontosságára.

Ötödször, a fenti szerződés, mint a romák és a többségi társadalom viszonyának metaforája hasznos munkadefiníció lehet a konflikusban az "amilyen az adjonisten, olyan a fogadjisten" elgondolást követők számára, azaz a radikális roma jogvédők és a kötelességpárt számára (a népi genetika és etnokarakterológia és más háztáji elméletek képviselőit a helyszűke és a tapintat okán itt most nem tárgyaljuk). Ám mindenhol, ahol kormányzati vagy nem kormányzati szakmunka folyik az adott problémák orvoslására, ott ez a vízió lényegében értelmetlen. Mivel viszont ez a vízió a domináns nézet, így afféle dupla fenekű intellektuális útravalóként kiválóan alkalmas rókalelkű nézetek megjelenítésére, így folytatva az átkos kádári hagyományt, amikor is féligazságok és féltabuk összekeveredett katyvaszában mindenki megláthatta ugyan a saját igazságát, csak éppen senki nem tudott kommunikálni senkivel.

Hatodszor, azért nem szabad a többségi társadalom és a romák viszonyát valamely cserének vagy szerződésnek tekinteni, mert a romáknak a méltósághoz és a kirekesztésmentes élethez fűződő joga nem lehet tárgya semmiféle alkunak vagy cserének, nem függhet senki akaratától, jó szándékától vagy rosszindulatától. Tudniillik a jog az egyetlen, amely afféle aduként (Dworkin) überelheti a többségi politikai akaratot.

Tisztában vagyok azzal, hogy nehéz ebben a kérdésben meglelni bármely stabil pontot. Fontos hangsúlyozni, hogy ezen írás nem a romákról és nem is a többségi társadalomról szólt, hanem arról, hogy milyen módon kellene megváltoztatni a romák életével kapcsolatos morális diskurzust. Ugyanis az emberi jogok és a morális kötelességek nem valamely közös emberi lényegből vagy immanens humánumból származnak, hanem egyszerűen abból, hogy ezeket a kérdéseket közösen tárgyaljuk meg.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.