Három az egyben

Publicisztika

Képzeljük el, mi történik Irakban, ha az alkotmányról szóló népszavazás során nem amerikai meg egyéb szövetséges katonák, illetve az amerikaiak irányításával és felügyelete alatt toborzott és úgy-ahogy, de kiképzett iraki erők őrködnek a szavazóhelyiségek biztonsága fölött.

Képzeljük el, mi történik Irakban, ha az alkotmányról szóló népszavazás során nem amerikai meg egyéb szövetséges katonák, illetve az amerikaiak irányításával és felügyelete alatt toborzott és úgy-ahogy, de kiképzett iraki erők őrködnek a szavazóhelyiségek biztonsága fölött.

Nem, mégse képzeljük el. Egyrészt mert ha túl jól sikerülne, rosszul aludnánk. Másrészt azért ne, mert fölösleges: ha a katonák nincsenek ott, a hét végén Irakban nem szavaztak volna semmilyen alkotmánytervezetről. És nem azért, mert akkor még Szaddám lenne hatalmon (akinek a szavazgatás, mint tudjuk, nem volt épp a kifejezett heppje).

Hiszen nem is erről a hétvégéről beszélünk igazából, és nem erről a szavazásról: hanem arról az immár végképp hipotetikus első napról, amikor Irak számtalan etnikai hovatartozású és vallású lakosának a Szaddám távozása, azaz természetes halála utáni pillanatban szembe kellett volna néznie egymással és a kérdéssel, hogy mit kezdjenek az országukkal.

Az amerikai beavatkozás után eltelt több mint két év tapasztalatait összegezve - amikor is az eltávolított födő alól kitört minden gőz, ami több évtized brutális elnyomása alatt odatolult - jó okkal feltételezhetjük, hogy ez a pillanat, az amerikaiak nélküli és Szaddám utáni Irak kaotikus, véres, szörnyű lett volna. Irak Szaddám alatt is három ország, vagy legalábbis három nagy, külön etnikai és vallási identitású, egymással szemben álló népcsoport országa volt. A diktátor tömegbázisát és erőszakszervezeteinek emberanyagát túlnyomórészt a szunnita arab lakosság adta; a rezsim az ország északi részén élő kurdokat és a déli, szintén arab, de vallási hovatartozásában különböző, és inkább a perzsa Iránhoz húzó síita lakosságot különösen sújtotta. Épp az identitásuk miatt: a Szaddám-rezsim nem pusztán politikai, de etnikai diktatúra is volt. (Nem véletlen, hogy az alkotmányt kidolgozó kurd, síita és szunnita politikusok között a legalapvetőbb vita épp a Szaddám-rezsim megítélése körül volt: a szunniták tagadják, hogy a kurdok és a síiták ellen népirtás folyt volna.)

A törésvonalak tehát Szaddám alatt is léteztek. Az esélyt arra, hogy e régi meccseket relatíve békésen - alkotmányosan; a lehető legkevesebb áldozattal - is le lehet játszani, csakis a nemzetközi közösség garantálhatta volna: de nem tette volna, ahogy nem tette Jugoszlávia esetében sem. Viszont, ceterum censeo, ez lett az amerikai beavatkozás és a protektorátus legfőbb értelme. Az egyelőre alacsony intenzitású polgárháborút nem az amerikaiak állítják elő: az már ott volt. 'k a megfékezésével próbálkoznak. Pontosabban: olyan politikai környezetet igyekeznek teremteni, amelyben a konfliktusokat szervezett erőszak nélkül lehet megoldani.

A most elfogadott alkotmány akár segíthet is ebben. Nemcsak hogy teret nyit az ország regionalizálásának, de a jövőbeni régióknak szokatlanul nagy hatalmat enged. A dokumentumból a kurd országrész függetlensége olvasható ki; s ugyanez vonatkozik a síita területekre is. (Minő paradoxonok: Bush elnök olyan szívességet tesz Iránnak, amit az még álmában se mert volna kérni. Miközben az amerikaiak az egész alkotmányozási folyamatban a szunniták érdekeit próbálják védeni: azokét a szunnitákét, akik a megszállás elleni felkelést üzemeltetik.) A központi államnak annyi hatásköre és pénze marad, amennyit a részei - a kurdok és a síiták - szánnak neki; várhatóan nem sok. De valamennyi mégis. A centralizált, az egykori gyarmatosítók által összetákolt, majd Szaddám alatt vérrel és vassal egyben tartott Irak szét fog esni, s valamiféle laza konföderáció marad a helyén. Azért, mert az eddig megtartott, demokratikus választások tanúsága szerint ezt akarják a lakói.

Lehet, hogy Bush nem ezért ment oda, lehet, tényleg azt hitte, hogy a nemzetközi terrorizmusra mér csapást a megszállással. (Az olajról csak annyit: az alkotmány szerint az ország természeti kincsei felett a régiók diszponálnak majd - nem Amerika vagy a magántársaságok tehát -, s annyit adnak a közösbe, amennyit jónak látnak, illetve amennyiben megállapodnak egymással.) De most ezért van ott. És mivel, alkotmány ide vagy oda, simán lehet polgárháború a dolog vége, az lenne gazemberség, ha dolgavégezetlenül távozna.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.