Hová rohansz, Oroszország?

  • 2003. október 30.

Publicisztika

Milyen Oroszországot szeretnénk magunknak itt, Kőbányán, vagy a Kossuth téren, vagy úgy általában Magyarországon?

n Milyen Oroszországot szeretnénk magunknak itt, Kőbányán, vagy a Kossuth téren, vagy úgy általában Magyarországon?

A kérdés relevanciáját, mi tagadás, nem könnyű átérezni; az elmúlt 13 évben "Oroszország" számunkra legfeljebb úgy létezett, mint ami már nincs itt, ennélfogva egyáltalán nincs is, illetve mint valami időben és térben távoli, megfoghatatlan, homályos fenyegetés. Még csak azt sem mondhatnánk, hogy ezek a képzetek ne kvadráltak volna többé-kevésbé a valós világpolitikai tényállással: 1995-től, amikor az első három közép-európai ország közeles NATO-tagsága nyilvánvalóvá vált, és amikor Oroszországot végre kigolyózták a jugoszláv válság rendezési kísérleteiből, Moszkva fokozatosan és végleg elveszített mindent, ami egyébként már rég nem is volt az övé. Ez még akkor is így van, ha az elmúlt pár hónapban feltűnően ambiciózus nyilatkozatok hangzottak el "liberális impériumépítésről" meg kisebb, baráti atomcsapások lehetőségéről - de Oroszország nemzeti jövedelme kábé akkora, mint Olaszországé, ennyi pénzre pedig bajosan lehet világpolitikai ambíciókat bazírozni.

Egy vezető üzletember látványos körülmények között történő lesittelésének hírére persze az ember mindig felkapja a fejét. Hát még akkor, ha az illető előzetes fogva tartását maga az államelnök, Vlagyimir Putyin is jónak látta kommentálni: Mihail Hodorkovszkij ülni fog, mondta, és még hozzátette, nem is kicsit cinikusan, hogy esze ágában sincs a független igazságszolgáltatás dolgába beleavatkozni - mintha legalábbis neki kéne Hodorkovszkijt a tömlöcből kihoznia, és nem ő juttatta volna oda. A gazdag emberek demonstratív, ám jogilag aggályos börtönbe csukása általában a populista, féldiktatórikus rezsimek kedvelt időtöltése; ezt az esetet csak baljósabbá teszi, hogy a parlamenti választások előtt két, az elnökválasztás előtt pedig öt hónappal történt, s hogy a forgalomból egy novoszibirszki kommandósakcióval kivont Hodorkovszkij ellenzéki pártokat finanszírozott, valamint maga is elnöki ambíciókat dédelgetett. S hogy a politikai üzenetet még a hülyék is megértsék: az olajmágnást abba a karcerba zárták, ahol annak idején a 91-es puccs szervezői raboskodtak.

Mielőtt azonban Putyinra még idejekorán és rutinszerűen rásütnénk a pályakezdő zsebdiktátor bélyegét, legalább a bírósági vizsgálat lefolyását és eredményét várjuk meg. A mindössze 40 éves Hodorkovszkij magánvagyona úgy nyolcmilliárd dollárra rúg, az olajtársaság pedig, melynek első embere, harmincmilliárd dollárt ér. Állítólag ő a világ 13. leggazdagabb embere, aki történetesen abban az országban szedte meg magát, ahol a havi átlagkereset 200 dollár körüli. Ja, biztos sokat túlórázott. Hogy Hodorkovszkijban - vagy a jelcini éra maffiaprivatizációjában magukat megszedő s Putyin alatt emigrációba menekülő többi orosz oligarchában, Guszinszkijban, Berezovszkijban, a nyugati futballcsapatokat nyakra-főre vásárló Roman Abramovicsban - a szabad versenyre és a szabadpiacra alapuló orosz demokrácia letéteményeseit lássuk, ahhoz elég hülyének kellene lennünk. Próbáljuk elképzelni Hodorkovszkijt Oroszország elnökeként: egy szuper Berlusconit egy olyan országban, amely Olaszországnál százszor védtelenebb a demokrácia ellenségeivel szemben. Putyinnak senki nem hányhatja a szemére, hogy fel akarja számolni az oroszországi ipari feudalizmust, amelyben olajmágnások és bányatulajdonosok újságokat, tévéket, pártokat, magánhadseregeket tartanak fenn; s hogy az ő rovásukra akarja erősíteni az állam intézményeit. A kérdés az, hogy mihez kezd az elnök Oroszországgal akkor, ha e műveletet befejezi.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.