Id. Pásztor Ottó: Benn maradni

  • 1997. augusztus 14.

Publicisztika

Az volt, hogy leszakították megint azokat a zászlókat, és az ember ettől elszomorodott, mert azt hitte, hogy az 1996. novemberi választások után minden, de minden megváltozott. A román nép, a választási eredmények tanúsága szerint kis híján egy emberként mutatott ajtót a szélsőségeknek, az általuk létrehozott neobizantin állapotoknak nemkülönben, és bár az Európába vivő vonat ez alkalommal el is ment, többé-kevésbé kézzelfogható ígéret született, hogy a következőn már ott lesz Románia, meg se áll Brüsszelig. És akkor ez a zászlóhistória. Meglehet, érdekes megint rákérdezni, mit keres az RMDSZ ebben az egészben.

Az volt, hogy leszakították megint azokat a zászlókat, és az ember ettől elszomorodott, mert azt hitte, hogy az 1996. novemberi választások után minden, de minden megváltozott. A román nép, a választási eredmények tanúsága szerint kis híján egy emberként mutatott ajtót a szélsőségeknek, az általuk létrehozott neobizantin állapotoknak nemkülönben, és bár az Európába vivő vonat ez alkalommal el is ment, többé-kevésbé kézzelfogható ígéret született, hogy a következőn már ott lesz Románia, meg se áll Brüsszelig. És akkor ez a zászlóhistória. Meglehet, érdekes megint rákérdezni, mit keres az RMDSZ ebben az egészben.

Az RMDSZ-nek igazából nem volt választása a koalícióba való bemenés és nem bemenés között, még akkor sem, ha ez sok, akár jó szándékú megfigyelőnek vagy politikusnak így is tűnhetett november második felében. Az RMDSZ-nek azért kellett bemenni a koalícióba, mert azt demokratikus meggyőződésű pártok és politikusok alkotják hasonló programmal, mint az RMDSZ-é. És persze azért - állították az RMDSZ vezetői -, mert a magyar kisebbség politikai képviseletét, azt, amivel a választók, a választói megbízták, az RMDSZ jobban láthatja el kormányon, mint kormányon kívül. És azért is be kellett mennie az RMDSZ-nek a koalícióba, mert - egy, még a koalíciókötés előtt készített közvélemény-kutatás szerint - az RMDSZ-re szavazók 76 százaléka ezt akarta, és mert a magyar szavazók a második fordulóban szinte egy emberként szavaztak a koalíció legerősebb pártjának elnökjelöltjére, Emil Constantinescura. (Esetleg hozzátehetnénk azt is, hogy az RMDSZ-nek azért is be kellett mennie a koalícióba, mert volt, de talán még mindig létezik is, egy esély, hogy az új román vezetés valahogy beügyeskedje az országot oda, ahonnan a megoldást várják, a mindenféle nyugati integrációkba, hívják ezeket NATO-nak, Uniónak vagy a Filatelisták Kongregációjának akár. Ha ebben az RMDSZ benne volna, egy életre megoldódnának a problémái, a Funar belépne támogató tagnak, de persze csak opportunizmusból, mert az olyan. Mert egy ilyen lélegzetelállító országkarrierben az RMDSZ - az ő kapcsolataival a távoli Nyugat egyik gyöngyszemének számító Magyarországon, a hátában tudva azt az illetőt, akit oly sok sajtófotón látni Helmut Kohl hóna alól kimosolyogva a vetélytársakra - tevékeny részt vállalhatna. Ez persze csak afféle ábránd; Helmut Kohl kivesz egy mosolygó kelet-európai notabilitást a hóna alól, betesz egy másikat, klikk, sajtófotó - de a világnak abban, vagy inkább: ebben a részében, az ábrándképek, babonák, a népi hímzések értő elemzései integráns és legitim részét képezik a politikai eszmerendszereknek.)

Egyebek mellett ez szólt a koalíció mellett, míg a kormánybanembelépésisták ilyenkor azt kérdezték, hogy mi van, ha a kormány meg a reformja meg az integráció bukik. Mi lenne, válaszoltak, közkívánatra, önmaguknak: az RMDSZ vihetné el a balhét, az lenne. És miért ne bukna meg a kormány? Mitől kezdenének el működni a reformok? Ki garantálja, hogy a következő magyar választásokon nem a kisgazdák vagy valami hasonlók futnak be, olyanok, akiknek az lesz a külpolitikai prioritásuk, hogy Románia integrálását, törik-szakad, megakadályozzák?

Ugyan, ki?

Az RMDSZ az ellenzék választási győzelme és saját sikeres választási szereplése folytán olyan helyzetbe került, amelyben nem maradt igazi választása. Ami - a konvencionális logika szerint - akár veszélyes is lehet. Ha nincs igazi választása, előfordulhat, hogy épp koalíciós partnerei élnek majd vissza avval, hogy nincs hova menekülnie. És a román politikai pártok már annyiszor éltek vissza a magyar kisebbség szorult helyzetével - mondja a konvencionális logika, és hivatkozik közben a kormánykoalíció pártjainak akut nacionalizmusára meg arra, hogy 1994-ben az RMDSZ-t, mint valami leprást, kiutálták a Demokratikus Konvencióból -, hogy fölösleges is mást várni tőlük. (Arra ugyanis képtelenség még csak gondolni is, hogy az RMDSZ-t azért utálták ki a Konvencióból, mert pontosan identifikálható vezetés és az ilyesmivel együtt járó kiszámíthatóság nélkül próbálta keresztülvinni pontosan körülhatárolhatatlan koncepcióját, amely jórészt a jelenlegi gazdasági és társadalmi és politikai helyzetben teljesíthetetlen vagy csak üggyel-bajjal teljesíthető követelésekben fogalmazódott meg. Ilyesmire azonban gondolni se szabad.)

A kormányzati pozíció mindenesetre gyökeresen változtatta meg az RMDSZ helyzetét. Legelőször is - a magyar-román alapszerződés óta másodszor - csöndben le kellett mondania arról, ami mindig is titkos álma volt: a magyarok különleges jogokkal körülbástyázott területi autonómiájáról. A Demokratikus Konvenció és az SZDU világossá tették: arról, hogy a magyarok magyar államot alkossanak a román államban, szó sem lehet, sőt az autonómia szó hallatán is a hideg verte őket ki. Cserébe részvételt ajánlottak a magyar kisebbségnek a román állam irányításában. Az RMDSZ két miniszteri meg államtitkári posztokat kapott, parlamenti képviselői fontos tisztségeket töltenek be a parlamenti bizottságokban, köztük a gazdaságot és a privatizációt, valamint a titkosszolgálatokat felügyelőben is. Magyar politikusok vehetnek részt román törvényjavaslatok kidolgozásában, nyerhetnek betekintést a román állam előlük mindeddig légmentesen elzárt, félhomályos zugaiba; egyetértésük nélkül nem alakítható a román külpolitika. Magyar politikusok dönthetnek román honfitársaik sorsa felől. Ugyanakkor a román kormány - nyilvánvalóan RMDSZ-es tagjainak nógatására - a magyar kisebbség két kulcsfontosságú követelését is teljesítette: rendelettel módosította a tanügyi és a közigazgatási törvényt. Idén szeptembertől nem kell majd színmagyar falvak iskoláiban is román osztályokat indítani, nem lesz kötelező a román nyelv elsajátítása (csak tanulása), az elemi iskolákban a román történelmet és földrajzot magyarul is tanulhatják majd a kis magyarok, valamint: a módosítás törvényi lehetőséget ad arra is, hogy az egyetemi oktatásban is anyanyelvű tanintézmények szerveződjenek. Valamint: immár törvény írja elő azt, hogy a közigazgatásban, a bíróságokon és az egyéb hivatalokban a magyarok anyanyelvükön is intézhessék ügyeiket, és hogy azokon a településeken, ahol a kisebbségi lakosság meghaladja a 20 százalékot, az ő nyelvükön is ki kell tenni a helységnévtáblákat.

A román kormány ezeket az intézkedéseket a törvény szerint szükséges parlamenti jóváhagyás nélkül vezette be: ráadásul úgy, hogy nemcsak a koalíciót alkotó pártok egyes képviselői tiltakoztak ellenük, magában a kormányban sem örült neki mindenki. A parlament pedig elvben megteheti, hogy a módosításokat - amelyekről előbb-utóbb muszáj lesz szavaznia - nem fogadja el. És nem csak emiatt törékenyek ezek a nagyszerű kezdeményezések. Attól, hogy a törvény lehetőséget ad rá, még nem lesz magyar egyetem Kolozsváron. A kétnyelvű táblákat sok helyen leverték, bemázolták, Marosvásárhelyen például a csendőrség vigyázott rájuk néhány napig. Még sokáig igazuk lesz azoknak, akik szerint a román kormány kisebbségbarát intézkedései mögött nincs elsöprő társadalmi támogatottság, nincs semmi más, csak néhány bátor és invenciózus román politikus. De a szimuláció (ebben az esetben az az állapot tehát, amikor egy kormány elébe megy a társadalmi fejlődésnek) az 1989- 90 óta Közép-Európában bekövetkezett politikai változásoknak mindenütt kulcseleme: előbb lettek ezekben az országokban demokratikus parlamentek és intézmények és törvények, mint demokraták. A román kormányzat román és magyar tagjai mindeddig figyelemre méltó tapintattal és bensőségesen bántak egymással. Egymással viselkedtek szolidárisan, nem a saját nemzetükhöz tartozó nacionalistákkal. Markó Béla, az RMDSZ elnöke következetesen kerüli annak a látszatát, hogy szervezete "zsarolná" koalíciós partnereit; a kormányzat román tagjai lépten-nyomon a magyarok szakértelméről és lojalitásáról áradoznak. Nincs vagy legalábbis nem nyilvános a román pártok és az RMDSZ közötti koalíciós szerződés; nincs az RMDSZ-nek követeléslistája, amelynek teljesítéséhez köti a benn maradást a koalícióban. Ez akár hajmeresztően is hangozhat: semmire nincs "írásos garancia". De a két politikai elit közötti hallgatólagos meg- vagy inkább kiegyezés és - az elmúlt fél év tapasztalatai alapján kétségbevonhatatlanul létező - őszinte bizalom sokkal fontosabb, mint bármiféle szofisztikált írásos megállapodás. Arról nem is beszélve, hogy egy nyilvánosságra hozott koalíciós szerződés mind a két felet valószínűsíthetően szükségtelen támadások célpontjává tenné. A kompromisszumoknak a nyilvánosság éppen árthat is: kompromisszumot kötni a világ eme fertályán férfiatlan dolognak számít. Jobb, ha a részleteit, az alkudozás nyilván nem túl felemelő momentumait homály fedi. Mint ahogy megtörténhet, hogy egy jó döntés a többség vagy legalábbis a közvélemény döntő részének akarata ellenére születik meg. A kétnyelvű helységnévtáblákat feltehetően nem helyesli kifejezetten a románok többsége: és ha tehették volna, ennek már a döntés-előkészítés során hangot adnak. Például egy jó kis hecckampány vagy utcai tüntetések formájában: és a végén a törvény meg sem született volna.

De megszületett, és ezzel, meg a többivel, valamiféle kézzelfogható távlatba került egy megoldás jellegű helyzetféleség a romániai magyarok számára. Vagy ha nem is ezzel a két törvénymódosítással meg a kormányzati posztokkal, de avval a várakozással, amivel a partnereik rájuk tekintenek. Romániában, úgy tudni, ritkák a puccsok, tehát főképp az RMDSZ-en múlik, hogy megmutassa, mit tud. Kicsit olyan lehet nekik, amilyen a magyar demokratikus ellenzéknek lehetett a rendszerváltás, az év, amelyben meg kellett tanulni tényleges hatalom birtokában tétre politizálni.

Ami első blikkre könnyedén csüggesztő távlatnak vélhető, bár a második blikk, ha gönnolná az ember, magának meg a látványnak, már biztatóbb képet mutatna Magyarországon is, ahol azért nyugodtan végződhetett volna a rendszerváltás úgy is, hogy az Iliescuékétól meg nem különbözteti senki.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.