Időbűnözők - A Jobbik kampányfilmjéről

  • Iványi Zsófia
  • 2010. szeptember 30.

Publicisztika

Az 1940-ben készült Az örök zsidó (Der Ewige Jude) című, valamiért gyakran dokumentumfilmnek nevezett mű a zsidók "igazi arcának" leleplezésére törekszik, mely magasztos cél érdekében szépen levezeti nevezettek más népeken intézett élősködésének évezredes történetét, különös figyelmet fordítva az asszimilációt segítő "álcázási módszerekre" és a hasznos munkavégzés iránti hajlam teljes és genetikai alapú hiányára. S hogy a néző még jobban értse, hogy miről is van szó, ízléses párhuzamot von a zsidók és a patkányok között, melyet vizuálisan is megsegít: egy hömpölygő patkányhordára rávágja egy szűk sikátorban menetelő, meglehetősen slampos és rosszarcú emberek képét, miközben a narrátor a sunyiság, a gonoszság és a parazita lét mindkét "fajra" jellemző megnyilvánulási formáit taglalja. Nem tudni, hogy az ilyen és ehhez hasonló propagandafilmeknek mekkora szerepe volt a világtörténelem alakulásában, mindenesetre okkal feltételezhető, hogy a jól megtervezett és hathatósan átadott gyűlöletkeltés megtette a hatását. Ne legyenek illúzióink, megteszi ma is.

Az 1940-ben készült Az örök zsidó (Der Ewige Jude) című, valamiért gyakran dokumentumfilmnek nevezett mű a zsidók "igazi arcának" leleplezésére törekszik, mely magasztos cél érdekében szépen levezeti nevezettek más népeken intézett élősködésének évezredes történetét, különös figyelmet fordítva az asszimilációt segítő "álcázási módszerekre" és a hasznos munkavégzés iránti hajlam teljes és genetikai alapú hiányára. S hogy a néző még jobban értse, hogy miről is van szó, ízléses párhuzamot von a zsidók és a patkányok között, melyet vizuálisan is megsegít: egy hömpölygő patkányhordára rávágja egy szűk sikátorban menetelő, meglehetősen slampos és rosszarcú emberek képét, miközben a narrátor a sunyiság, a gonoszság és a parazita lét mindkét "fajra" jellemző megnyilvánulási formáit taglalja. Nem tudni, hogy az ilyen és ehhez hasonló propagandafilmeknek mekkora szerepe volt a világtörténelem alakulásában, mindenesetre okkal feltételezhető, hogy a jól megtervezett és hathatósan átadott gyűlöletkeltés megtette a hatását. Ne legyenek illúzióink, megteszi ma is.

A Jobbik - mára sokat emlegetett - kampányvideója (http://www.youtube.com/watch?v=LcWsq9CkIwc&feature=player_embedded) valamelyest finomított ezen a már bevált képleten: náluk rágcsálók helyett szúnyogok jelennek meg erőteljes szimbólumként, de azért így sem bíztak sokat potenciális választóik fantáziájára. A kisfilmben szemlátomást jóravaló magyar emberek, többek között egy dolgos munkás és egy harcsabajszú kistermelő búslakodnak a honi igazságtalanságok felett, mindig ugyanazzal a kérdéssel zárva pár másodperces szereplésüket: "A bankoknak/a politikus bűnözőknek/a multiknak/a cigány bűnözőknek mindent szabad?" Problémáikat tetézi néhány szúnyog jelenléte, melyeket hasztalan próbálnak elhessegetni, majd a fináléban jön Vona Gábor, aki kedélyesen lecsap egy vérszívót, és mellé az üzenet: "Elegünk van az élősködőkből. Ha önnek is, október 3-án szavazzon a Jobbikra!" Kell-e mondani, Az örök zsidó is a minden bajt orvosló vezér képével (konkrétan Hitler egy 1939-es, rendcsinálásra és a zsidók megregulázására vonatkozó beszédének részletével) zárul.

Világnáci

A világhálón fellelhető szélsőjobboldali kampányfilmek közül egyedül a nemrég húsz parlamenti széket elfoglaló Svéd Demokraták büszkélkedhetnek olyan profin - látható tévészakmai hozzáértéssel - kivitelezett propagandaművel, mint a Jobbik: cseppet burleszk-szerű kisfilmjükben (http://www.youtube.com/watch?v=pumIT31qqQQ) egy járókeretes néni és néhány burkába bugyolált asszonyság szó szerint versenyt fut a célvonalban található támogatásért. Meglepő módon a British National Party csak amatőr videókat gyárt, melyekben nem túl bizalomgerjesztő figurák London lepukkantabb részeit bejárva azt ecsetelik, mennyire félnek a helyben lézengő bevándorlóktól. Lényegében ugyanez történik a francia Front National kampányvideójában is, azzal a különbséggel, hogy náluk nem egy aktivista, hanem különféle feliratok tájékoztatják a nézőt arról, hogy mit is kell látnia, gondolnia és éreznie. Valamivel ötletesebbek az osztrák Bündnis Zukunft Österreich anyagai, melyekben kemény technóalapra rappelik rá a politikusok a bevándorlókkal, tolvajokkal, a drogdílerekkel és egyéb kétes elemekkel kapcsolatos lesújtó véleményüket. Bár hivatalos kampányfilmet nem találtunk tőle, a legszórakoztatóbb videókkal mégis az orosz Liberális-Demokrata Párt büszkélkedhet, hála első emberének, a televíziós vitákat pillanatok alatt kocsmai verekedéssé transzformáló Vlagyimir Zsirinovszkijnak.

A nyugat-európai országok szélsőjobboldali pártjainak kampányanyagai mondandójukat és szándékukat tekintve semmivel sem különbek a mieinknél, a különbség lényegében annyi, hogy ők "a kendőbe bugyolált", "sötét bőrű", "a külvárosokban lakó" embercsoportokra húzzák rá nagyjából ugyanazt a mesterségesen kreált és alapjaiban hazug sablont, mint amit a Jobbik hazánk cigány állampolgáraira. Az más kérdés, hogy Nyugaton legalább odáig nem süllyednek, hogy egy számos országban betiltott náci propagandafilmből merítsenek ihletet.

Persze abszolút lényegtelen, hogy a Jobbik koppintott-e, vagy csak arról van szó, hogy a gyűlöletkeltés heveny szándéka mellett kevés hely marad a kreativitásnak; kampányvideójuk önmagában elfogadhatatlan. Nem is csupán azokra nézve sértő, akikről szól (hisz azok szinte jó része nyilvánvalóan csak a szélsőjobb fantáziájában és szóhasználatában létezik), de azokra nézve főként, akikhez szól, akikhez elér. Ha elfordítjuk a fejünket, mondván, hogy semmi vész, nem mi állunk a célkeresztben, meg ez csak szófia beszéd, ráadásul a patkány, lám, szúnyoggá finomodott, akkor magunk is visszautaztunk hetven évet az időben.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.