Így megy ez

  • 1996. július 11.

Publicisztika

A Magyar Köztársaság Országgyűlése a múlt szerdán befejezte nyári rendkívüli ülésszakát. Az utolsó napon fontos s az előzmények miatt az átlagosnál nagyobb közérdeklődést kiváltó ügyekben kellett határozatot hozni. Ahhoz, hogy a parlament normálisan, komolyabb presztízsveszteség nélkül legyen képes elvégezni feladatát, különböző furfangokra volt szükség. Vagyis.
A Magyar Köztársaság Országgyűlése a múlt szerdán befejezte nyári rendkívüli ülésszakát. Az utolsó napon fontos s az előzmények miatt az átlagosnál nagyobb közérdeklődést kiváltó ügyekben kellett határozatot hozni. Ahhoz, hogy a parlament normálisan, komolyabb presztízsveszteség nélkül legyen képes elvégezni feladatát, különböző furfangokra volt szükség. Vagyis.

Dönteni kellett többek között a házszabály-módosításról, a nyugdíjkorhatár emeléséről és az egészségügyi ellátási kötelezettségről, valamint arról, hogy mi legyen az alaptörvény-koncepcióval. Olyan nem kevésbé fontos témák, mint amilyenek például a közoktatási és felsőoktatási törvény módosítása vagy a nemzetgazdasági szempontból stratégiai jelentőségű társaságok privatizációja, csak a futottak még kategóriájába kerülhettek azon a lidérces napon. Ez utóbbi oka egyes vélemények szerint igen egyszerű: az adott pillanatban egyik koalíciós párt úgynevezett identitása szempontjából sem voltak elsőrendűek ezek, az ország jövőbeni sorsát mellesleg alapvetően meghatározó kérdések, ellentétben a házszabály-alkotmány-nyugdíjkorhatár trióval. Merthogy.

Az alkotmányozás két héttel ezelőtt látványosan és botrányosan zátonyra futott (a teljesség kedvéért jegyezzük még meg: a csúfság akkor sem következik be, ha az ellenzéki pártok képviselői az SZDSZ-hez, a Fideszhez s az en bloc szószegőnek kikiáltott MSZP-hez hasonló arányban jelennek meg s szavaznak). Már akkor többen tudni vélték, hogy a szabad demokraták ezt nem hagyják annyiban, s a házszabály-módosítás kérdésében, megfeledkezve a szocialistákkal való megállapodásról, össze fognak bútorozni az ellenzékkel (amely a módosítás elfogadása esetén kivonult volna a törvényhozásból). A látszat arra utalt, hogy a szocialisták nagyon mellre szívják a koalíciós partner viselkedését. Volt koalíciós egyeztető tanács, ahogyan az már "válsághelyzetnek" dukál, volt immáron szokásosnak mondható dodonai Horn-megjegyzés (újra kell gondolni a koalíciót, mondta állítólag, de ez teljességgel lényegtelen), s volt kompromisszumképtelenség. Szekeres Imre az ülésnap délelőttjén még megpróbálkozott a kör négyszögesítésével: az SZDSZ ne legyen a teremben a szavazáskor, javallotta, s ez esetben úgy nem támogatja a módosítást, hogy támogatja, tehát a kecske is, a káposzta is. A siker érdekében az MSZP azt is keresztülvitte, hogy a házszabály-módosítás az eredeti napirendtől eltérően az utolsó programpont legyen. Ez a húzás, túlzás nélkül állíthatjuk, nagy politikai bölcsességre vall. Ha ugyanis az SZDSZ mégis beadná a derekát, az ellenzéknek már nem lesz hova kivonulnia. Ha viszont a szabad demokraták ragaszkodnak álláspontjukhoz - s szerdán már nagy valószínűséggel tudható volt, hogy az SZDSZ megmakacsolta magát - s az ellenzék javára billentik a mérleget, a szocialista képviselőknek nem marad idejük a felháborodásra (mi is van a koalíciós megegyezéssel meg ilyenek). Ez ugyanis feltehetően a frakciófegyelem rovására ment volna, hiszen a szakszervezetek által is erősen kritizált nyugdíjkorhatár-emelést igen sok szocialista képviselőnek jobbik meggyőződése ellenére kellett támogatnia. Azt viszont valóban nem engedhette meg magának a párt, hogy egy hét leforgása alatt másodszor hiúsítson meg egy általa is támogatott törvénytervezetet. Csakhogy.

Hetek óta köztudott, hogy amennyiben a koalíció elfogadja a házszabály-módosítást, az ellenzék felfüggeszti törvényhozói munkáját. Márpedig a nyugdíjkorhatár-emelést csonka Országgyűléssel elfogadtatni óriási baklövés lett volna. A téma egyébként is rendkívül alkalmas demagóg nyilatkozattételekre, hisztériakeltésre, ám ha ehhez "a mi ott sem voltunk" tényszerű igazsága is hozzáadódik, abból akár komoly politikai tőke is kovácsolható. Ha tehát az SZDSZ ezt megakadályozandó vállalta a koalíciós konfliktust, nem indok nélkül tette ezt. Ámde.

Nem jött ez rosszul a szocialistáknak: a múlt heti vesszőfutás után lehetett végre durcáskodni, "nagyon rossz érzés magunkra maradni", szomorkodott Szekeres Imre frakcióvezető, lehetett ideológiát gyártani, mint tette azt Hegyi Gyula (az SZDSZ-nek nem tetszik, hogy manapság nem csak ő meg az MDF meg a Fidesz diktál, fejtegette bölcsességeit a Népszavában - ez a vélemény mellesleg feltűnően egybecseng a kisgazdapárti G. Nagyné álláspontjával). Pedig.

Nem ezek voltak a fontos dolgok, hanem azok a kezdetben megkönnyebbült, majd kisvártatva magabiztos megnyilvánulások, amelyekkel a létező szocializmus utolsó bástyája, az MSZOSZ-tb fogadta azt, hogy meghiúsult a rendszerváltozás talán legbiztatóbb eredményének, a liberális alkotmánykoncepciónak az elfogadása. A szocialista szakszervezetek ugyanis konzerválnák a társadalombiztosítás jelenlegi, rendkívül pazarló struktúráját, mivel azt - csakúgy, mint a korporatív jellegű érdekegyeztetést - alkotmányba kívánják emelni. A veszély nagy és kézzelfogható.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.