István, a dandár

  • 2001. augusztus 23.

Publicisztika

Majd kifolyik a szemünk a sok mulatozástól, számon se bírjuk tartani, hogy az utóbbi hetekben hány tűzijátékon, szoborszentelésen, zászlóátadáson, utcabálon, járdaavatón, körmeneten és koronázási misén vigadtunk. A fő ceremóniamestert, Nemeskürty Istvánt is naponta léptetik elő (legutóbb: dandártábornokká), tüntetik ki (nagykereszttel), avatják föl.

n Majd kifolyik a szemünk a sok mulatozástól, számon se bírjuk tartani, hogy az utóbbi hetekben hány tűzijátékon, szoborszentelésen, zászlóátadáson, utcabálon, járdaavatón, körmeneten és koronázási misén vigadtunk. A fő ceremóniamestert, Nemeskürty Istvánt is naponta léptetik elő (legutóbb: dandártábornokká), tüntetik ki (nagykereszttel), avatják föl.

Hogy a dáridóhoz mennyi köze van a dandártábornoknak, és mennyit adott hozzá a Fidesz reklámügynöksége, nem teljesen világos, de jó okunk van azt feltételezni, hogy a millenniumi bulihegyek általános esztétikai, történeti, ideológiai irányultságára nem kis befolyással bírt az idős hadfi. És ha azt felelősséggel semmiképpen nem állítanánk, hogy az egész millennium az ő fejéből pattant ki, tény, hogy ő már akkor forszírozta ezt a gigantikus nemzeti vurstlit, amikor Orbánék még liberális korszakukat élték.

Amin tulajdonképpen még csak el sem képedhetünk: hiszen Nemeskürty harminc éve minden rezsim nagy szorgalmú éceszgébere, aki úgy váltotta a rendszereket, mint főtiszt a fehérneműt, ez az állócsillag. De a kérdés nem pusztán annyi, hogy Nemeskürty István a Kádár-rezsimben milyen felelős kultúrpolitikusi posztokat töltött be; hogy a Ludovika egykori diákja milyen kacskaringókon át jutott el a szocialista Magyarország politikai establishmentjének csúcsaira, és hogy stúdióvezetői, majd filmintézeti igazgatói minőségében az aczéli kultúrpolitikának nem is annyira kiszolgálója, mint inkább aktív részese, csinálója volt. Hiszen születtek ebben a korban jó filmek az ő közreműködésével, engedélyével, áldásos pénzfelhajtó tevékenysége nyomán, más filmekért kifejezetten ő tartotta a hátát. Végső soron be is tilthatta volna őket! (Azok a rendezők pedig, akik nem csinálhattak filmet, miből kifolyólag alkoholisták lettek, elkallódtak, emigráltak, meghaltak, magukra vessenek.) Nemeskürty annak idején hagyott másokat is keresni: rendes fiú volt, pont annyira, amennyire egy kommunista apparatcsik rendes fiú lehet. S hogy mire kellett Nemeskürty a rendszerváltás előtti, szocialista Magyarországnak, az utólag is belőhető. Nemzeti történelemfelelősnek, bármilyen poszton is. Itt persze a nemzetin volt a hangsúly, hiszen történelemfelelősből akkor (is) erős volt a felhozatal. ´ mondhatta meg, amit lehetett a nemzeti múltról, sőt nagy bátran egy kicsinyt többet is.

Az azonban mindenképpen elkeserítő, hogy egy ország kezdi azt hinni, hogy Nemeskürty István "tanár úr" lenne. Nemeskürty ugyanis nem az: "tudományos munkássága" hajítófát sem ér. Tucatnyi könyve dacára irodalomtörténeti, történeti, filmtörténeti tárgyú könyvei egyetlen önálló gondolatot, kutatási eredményt, eredeti elemet nem tartalmaznak: e szakmák valódi művelői legjobb esetben is könnyed, felületes, ismeretterjesztő szerzőként tartják őt evidenciában; vagy éppen sarlatánként.

A szélhámoskodásra meg a skrupulusmentességre épülő életmű kit érdekelne persze, ha.

Ha jelen rezsimünk számára nem ez az életmű lenne az egyik szellemi forrás, amelyből szomját oltja, és ha káderpolitikájában nem ilyen alakokra hagyatkozna, illetőleg bízna rá nagy mennyiségű készpénzt. A politikai rendszer morális és intellektuális züllöttsége pedig törvényszerűen vezet a társadalmat összetartó normák romlásához, a monumentális giccshez, a kultúra kiüresedéséhez; a hanyatláshoz.

A nemzetéhez, amiről ezek annyit bírnak pofázni.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.