Janisch Attila: Nem lehetett megfutamodni, úgy éreztem, morális kötelességem beleállni ebbe az ügybe

  • Janisch Attila
  • 2019. május 1.

Publicisztika

Apám emlékének

A Fővárosi Törvényszék első fokon meghozott ítéletében teljes körűen elutasította Kálomista Gábor producer jó hírnév megsértése címen indított keresetének velem szemben támasztott követeléseit, amelyeket felperes azzal indokolt, hogy egy másfél évvel ezelőtti Facebook-bejegyzésemben – szerinte – túl erős szavakkal véleményeztem a Kojot című film forgalmazása során általa elkövetett hibákat.

Sajnos Magyarországon a filmrendezőkkel kötött alkotói szerződésekben nincsen olyan passzus, amely védené az alkotók műveik minőségének védelméhez fűződő jogát, ezért igen gyakran fordulhat elő, hogy a film befejezését követően az alkotóknak már semmiféle kontrollja nem lehet arra vonatkozóan, hogy a későbbiekben mi és hogyan történik azzal a filmmel, amelynek minőségi létrehozásába ők és alkotótársaik akár több éves munkát fektettek.

Egy pereskedés hosszú és fárasztó

előkészületeket, sok-sok papírmunkát, alapos odafigyelést követel meg a felektől, és számomra különösképpen örömtelen és megterhelő volt pereskedni alperesi pozícióban, tudva azt, hogy végül mindösszesen akár többmilliós tétel is lehet a  felperesnek kötelezően kifizetendő sérelmi díj és az egyéb járulékok összege abban az esetben, ha teljes körűen elveszteném a pert.

Azonban mégsem lehetett megfutamodni; úgy éreztem, morális kötelességem beleállni ebbe az ügybe és a védelmembe venni egy nálam kiszolgáltatottabb és védtelenebb fiatal elsőfilmest és a tehetséget bizonyító filmjét.

Az eddigi eljárás számos tapasztalattal járt.

Kifejezetten izgalmas volt azt felfedezni és megfigyelni, hogy a joggyakorlat mennyivel inkább a matematika nyelvéhez hasonlóan fordítja át az érzelmektől teljesen függetlenített tényekre az esetek összetevőit.

false

 

Fotó: Narancs

 

Ez azért is nagyon érdekes és a nem szakemberek számára izgalmasan kiszámíthatatlannak látszó folyamat, hiszen a személyes életünkben mindent érzelmi alapon csinálunk, mindenhez érzelmi alapon viszonyulunk. Ezért nem lehet előre eldöntöttnek vagy kiszámíthatónak nevezni egyetlen pert sem, minthogy  roppant nehéz így gondolkodnunk, pláne egy bennünket kifejezetten érzelmileg érintő, felzaklató ügyről, illetve az ügy tényeiről. Azt hiszem, ez volt az egyik legérdekesebb tapasztalatom a per eddigi folyamatában.

A perben eljáró bíró szakmai tudása pedig több volt, mint lenyűgöző. Ezt akkor is megkapónak, olykor kifejezetten katartikus hatásúnak mondanám, ha ítéletében ellenem döntött volna. Eljárása során nyoma sem volt semmiféle előítéletnek, részrehajlásnak, befolyásolhatóságnak, amit persze látszólag felesleges is lenne megemlíteni, hiszen ez a követelmény a kötelező minimuma minden igazságszolgáltatási, bírósági eljárásnak.

De mégis meg kell említenem, mert úgy érzem, azt is tudatnom kell a közvéleménnyel, hogy bár a független joggyakorlatba vetett hit elbizonytalanítására és megrendítésére alkalmas, elfogadhatatlan kijelentések hangzanak el nap-nap után a hatalmat gyakorló politikusok legfelsőbb vezetőinek részéről, mégis van remény, mert az objektív és független igazságszolgáltatásnak elkötelezett bírák között vélhetően nagyon sok az olyan szakember, akinek egyedüli elkötelezettsége a jog és a törvények lehető legobjektívebb alkalmazása a saját nehéz és nagy koncentrációt igénylő munkája során.

Mindehhez kapcsolódóan egy személyes megjegyzés:

Édesapám, dr. Janisch Aladár is bíró volt, a Kecskeméti Járásbíróság elnökhelyettese évtizedeken át. Maga is polgári peres bíró, akit sem anyám, sem én nem tiszteltünk kellőképpen az életében. És most, ennek a pernek köszönhetően, az eljáró bíró munkáját látva, figyelve éreztem nagy megrendültséggel, hogy apámat mennyivel jobban kellett volna becsülnünk, szeretnünk, munkáját tisztelnünk.

Apámat, aki egész életében jó ember volt és mindig a tisztesség oldalán állt, habár hiányzott belőle az a könnyed játékosság, amit egy kamasz fiú elvár az apjától. Hálával tartozom neki, amiért tisztességre és becsületre nevelt, és fájdalmas, hiszen már jóvátehetetlen, hogy mindezt nem tudom már személyesen is elmondani neki, és hogy már soha nem ülhetek be hallgatóságként az ő tárgyalására, hogy láthassam és megcsodálhassam az ő pervezetés-béli szaktudását, amelyet oly sokan tiszteletek és becsültek a szülővárosomban, csak éppen én nem eléggé.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.