Kaposvári finálé (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. március 6.

Publicisztika

Ha megvalósul a kaposvári színigazgatói pályázat gondosan kidolgozott forgatókönyve, akkor itt a vége: immár a színháztörténet lapjaira költözik a kaposvári színház elmúlt negyven esztendeje. Fényes régi lapok ezek: a magyar színházművészet megújulása követhető nyomon rajtuk; azok a fejezetek - az azóta rég letűnt Szolnokkal és egy-egy rövid időszakban más vidéki városokkal együtt -, amelyekből megszületett és felnőtt a mai élvonal. Igazán csekély túlzás: jószerével mindenki, aki részese és szereplője annak a színháznak, amely a világba is elvitte hírünket, ezekből a műhelyekből, és legfőképpen Kaposvárból nőtt ki.

Ha megvalósul a kaposvári színigazgatói pályázat gondosan kidolgozott forgatókönyve, akkor itt a vége: immár a színháztörténet lapjaira költözik a kaposvári színház elmúlt negyven esztendeje. Fényes régi lapok ezek: a magyar színházművészet megújulása követhető nyomon rajtuk; azok a fejezetek - az azóta rég letűnt Szolnokkal és egy-egy rövid időszakban más vidéki városokkal együtt -, amelyekből megszületett és felnőtt a mai élvonal. Igazán csekély túlzás: jószerével mindenki, aki részese és szereplője annak a színháznak, amely a világba is elvitte hírünket, ezekből a műhelyekből, és legfőképpen Kaposvárból nőtt ki.

1968-ban kezdődött; Zsámbéki Gábor a főiskola elvégzése után az ország második legrosszabb színházaként számon tartott Kaposvárra szerződött rendezőnek. Néhány év alatt számos tehetséges fiatalt hívott ide, sokan innen indultak - és ma tele van velük, tanítványaikkal és az előadásaikon nevelődött nézőkkel a Katona, a Nemzeti, az Örkény, de jutott belőlük még a Krétakörbe is.

Voltak ennek a fejezetnek árnyasabb lapjai is: az elmúlt néhány évben - vezető művészek tömeges távozása után - döcögősebb lett az üzemmenet, és noha születtek remek előadások, és kerültek-kinőttek új tehetségek a régiek mögé, mellé, majd a helyére, vártuk az újabb fellendülést, mert a jelekből erre lehetett következtetni: eljön.

Most nagyon úgy néz ki: nem jön el. Ha mindenki ott marad, aki most ott van, akkor is vége ennek a fejezetnek: a pályázat ugyan még nem zárult le, de döntés már van. Eszerint a színházfelújításban, -építésben utazó Schwajda György lesz a kaposvári teátrum igazgatója, és amikor beleül Zsámbéki és Babarczy székébe - akkor ér véget a "Kaposvár-jelenség".

Mert a politika, a jobboldal erős paranccsal eltörli Kaposváron azt az éthoszt, azt a színházi értékrendet, amely műhelymunkában, csapatban, minőségben tételezi a sikert. Az egykor tehetséges, és megbántottságát-sértettségét politikai sasszékkal gyógyító Schwajda György legutóbb a Nemzetiben váltotta (jó sok) aprópénzre valahai tehetségét, és néhány évi pihenő után ismét a színházfelújításban éli ki személyes ambícióit. A színházi üzletember építészeti ízlése vacak, színházi ízlése kommersz - de úgy néz ki, az ő szava dönt Kaposváron ezentúl.

Fölteszem, Szita Károly polgármester nem felhőtlenül boldog; gondolom, büszke volt a színházára, volt is rá oka. Arra is van oka, hogy fegyelmezett pártkatonaként elnyomja magában a lokálpatriótát; a pályázatot elbíráló "szakmai testület" gondos válogatás eredménye - sima ügy lesz a döntés, mindenki tanult a tavalyi kudarcból.

Fölteszem, Schwajda már egyeztet, tárgyal; szerintem engedékenynek és megértőnek mutatkozik, hiszen a szerződtetés és a műsortervkészítés már lezárult. Ezért aztán legalább egy évet kell várnia arra, ha jogszerűen akarja eltávolítani a színházból az igazi tüskét: Mohácsi Jánost. Mert hogy a parancsnak része, a kinevezésnek ára, a helyzetnek pedig következménye az, hogy több 56/06 és Csak egy szög nem fordulhat elő, ebben egészen biztos vagyok.

Fölteszem, már készen van az az interpretáció, mely szerint ez a legkisebb rossz, ami történhetett - a kiszolgáltatott és sok esetben helyhez kötött társulat mit tehet mást: el fogja hinni. Szita polgármester silányka bonmot-ja ("Kaposvárnak a legjobb jár, ezért kértem föl az új Nemzeti Színház első igazgatóját, hogy nyújtsa be pályázatát") cinikus vicc, nem más: a legrosszabb történt Kaposváron.

Fölteszem, nagy ünneplés lesz most a jobbos színházi zombik gyülekezetében (ne tévedjünk: ugyanez balról is megtörtént már és megtörténhet bármikor újra, legföljebb a stílusban van olykor különbség, no meg abban, hogy jobbról kevésbé dívik például színházba járni): ez tényleg fényes győzelem. A magyar színházművészet, a minőség- és munkaközpontú alkotás, a morális és esztétikai elvek egysége felett.

Kommentárok

Ács János: "A tapasztalat megtanított arra, hogy ha valamire vágyom, többnyire meg tudom szerezni, ha utánajárok, ha a fogamhoz verem a garast, hogy megvegyem, vagy ha megdolgozom érte; de úgy soha, hogy ölbe tett kézzel ülök.

Persze a szerencsének is van némi szerepe.

Mellesleg: küzdeni önmagában is jó mulatság.

Benny bácsi, a nagybátyám mindig azt mondta: Nem a cukortól lesz édes a tea, hanem attól, hogy megkavarjuk."

Ascher Tamás: "Jóleshet eltakarítani az útból, nyilván sokaknak irritáló az állandóan újratermelődni képes alkotóerő. Gratulálok a kollégáknak, akik részt vállalnak a kicsinálásban, biztosan megvannak a kellőképpen emelkedett indokaik."

Bezerédi Zoltán: "Kaposváron az ember akkor lesz 'nagy kaposvári', amikor fölszerződik onnanÉ"

Csákányi Eszter: "Részben értek csak egyet Csáki Judit cikkével. Ami tény: nagyon nem jó, ha a politika határozza meg a kulturális döntéseket. Igaz: nevetséges kiírni egy pályázatot, ha mindenki előre tudja, kinek szánják a direktori széket. Ha igaz, hogy Mohácsinak mennie kell, az mélységesen elszomorít. Honnan tudjuk viszont, hogy Schwajda nem akar együttműködni a kaposváriakkal? Ha pénzt is tud szerezni, akkor még jót is tesz a színházzal. Szentimentálisan búcsúztatni tehát nem szeretnék, hiszen a dolog természeténél fogva ez már nem ugyanaz a színház, amelyben annak idején sokan együtt dolgoztunk. Egyes fejezetek lezárulnak, és ez nem feltétlenül baj. Ha valami véget ér, azon nem csak szomorkodni lehet - miért ne örülhetnénk, hogy megtörtént és részesei lehettünk?"

Gothár Péter: "Anekdot: Mikor Bill, az ősz Clinton egyszer végleg kiment a Fehér Házból, magával vitte a w betűt. Az összes számítógépről. Mi itt, ahol a kis Túr siet beléje, jót nevettünk, G. W. Bush hetekig nem tudott aláírni. De azután igen, mert lett másik w betű. Sőt, még újra is választották.

Szimbolikus és utolsó a kaposi vár eleste. Kulcs az alku tengerébe dobva. Csodálkozunk kurvára most annak ellenére, hogy nem első eset ez, s tudhatóan koránt sincs vége - noha ezen ügy minősítése: utolsó. Emlékeztetnék mindenkit, aki ezt a veszteséget veszteségnek tartja: köztudottan és hosszú ideje állt K. Csiky Gergely (is) tálib célkeresztben, hiányolva valós értelmiségi támogatottságot, ellentmondást nem tűrő szakmai - s amivel a szemünket most törölgetjük - 'művészi' összefogást. Így mindnyájunk szégyenére a sóval való behintés csak idő kérdése. Volt. Naná, hogy fáj, ez a minimum."

Koltai Róbert: "Én úgy érzem, hogy a József Attila Színházba is jutott a kaposvári szellemiségből... Nekem az volt az életem, és ma is azt gondolom a színházról, amit ott együtt gondoltunk. És Kaposváron ez a szellemiség már a falakba is beitta magát - ezt nem lehet semmilyen külső akarattal megszüntetni. Remélem."

Kulka János: "Egy színház - több színház - sorsáról nem szakmai, hanem politikai alapon dönteni súlyos hiba. Bízom a kaposvári színház máig meglévő erejében, büszkeségében, tudásában. És Schwajdában, akinek nem lehet célja mindezt semmissé tenni."

Lukáts Andor: "A kaposvári történet: puccs! Nincs hely hosszan és a lényeget kerülgetve elemezni azt, ami a Csiky Gergely Színházzal történik. A polgármester összetéveszti a színházat a pártházzal. Felelőtlen és romboló - kultúra- és demokráciaromboló tett. Mindaz, aki részt vesz ebben a puccsban, tehát a kinevező, a kinevezett, a szakmai kuratórium tagjai, együtt és külön-külön, puccsisták. Beírják nevüket a Magyar Színház történetébe, és nem menti fel őket a tehetségük sem. Nem azért álltunk szemben évtizedeken keresztül az MSZMP helyi és országos bizottságaival, hogy most, a nehezen épülő demokráciánkban úgy viselkedjünk, mintha nem lenne közös a felelősségünk minden deformáció és tékozlás ügyében."

Marton László: "Ha megtörténik: kártékony. Visszataszító."

Máté Gábor: "A jövő elkezdődött. Eddig ez értelmetlen mondatnak tűnt. Most már értem."

Molnár Piroska: "Összeszokott társulatban egy 'kívülről' hozott vezető mindig okozhat kavarodást. Sajnálom, hogy a kaposvári színház által kinevelt utódok csak ilyen rövid időre kaptak bizalmat mint színházvezetők, hiszen így nem tudnak bizonyítani. De örömmel kell üdvözöljem a város áldozatát a százéves szecessziós műemlék színházépület felújításáért."

Pogány Judit: "1965-ben kerültem Kaposvárra segédszínésznek - és mindjárt az első évben láttam, hogy az akkori politika hogyan csinálta ki Horváth Jenő rendezőt és Gáti György igazgatót; egyenként hallgattak ki bennünket. Aztán egy pék lett az igazgató - és Kaposvár az ország legrosszabb színháza lett. Utána jött Komor István, és ez a kinevezés hozta a későbbi fejleményeket, a fellendülést - ezért aztán jól tudom, hogy mindent eldönt, hogy ki vezet egy színházat. Mindent. Nagyon hosszú időt töltöttem ott, megéltünk jobb és rosszabb évadokat, de bármi történt is, a szellemiség folytonos volt. Már a tavalyi kinevezési botránynál is fuldokoltam a fájdalomtól: teljes képtelenség volt egy évre kinevezni őket, hiszen annyi idő alatt semmit nem lehet bizonyítani. Biztos nagy buli egy színházfelújítás, ha ennyien küzdenek érte - nem tudom. De műemlék épületről lévén szó, nagy ízléstelenség nem történhet, és a falaknak meg kell maradniuk. Ezt üzenem a társulatnak: maradjanak együtt, mert az együttlétben erő van; vigyázzanak magukra és a falakra, mert azokban is benne van a szellemiség, az elmúlt idők öröksége."

Spiró György: "Tíz évig kritikusként és nézőként, tíz évig szerződött dramaturgként, tíz évig külső munkatársként, nézőként és tanárként kötődtem a kaposvári színházhoz, amely e harminc évben kiváló szakmai és emberi közegnek bizonyult. A régi átkosban a rendszer bornírtságával és gyávaságával, az új átkosban az erőszakkal és a közönnyel szemben, s mindkét rémes rendszerben a művészi színvonalért harcolt - s ha netalán már nem Kaposvárott, de ugyanaz a harc folyik tovább."

Székely Gábor: "Nonszensz, hogy politikai szempontok szerint válogatnak össze egy szakmainak mondott testületetÉ És rendkívüli gyávaságnak tartom, hogy ijesztően kevesen - és halkan - emelik föl a szavukat az ilyen gyakorlat ellen, hogy nincs harc, nincs szembeszegülés. Ez is hozzájárul a politikai kontraszelekcióhoz, amely egyre nagyobb tért hódít - és ez nagyon nagy baj."

Zsámbéki Gábor: "A magyar színház továbbra sem tud szabadulni a politika halálos öleléséből."

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.