Karóba varjút

  • 1999. október 29.

Publicisztika

Mint arról beljebb is harangozunk, van ez az öncélú problematikum, miszerint az erőszak és egyebek ábrázolása akkor gáz, ha valaki azt mondja rá, hogy öncélú.

Mint arról beljebb is harangozunk, van ez az öncélú problematikum, miszerint az erőszak és egyebek ábrázolása akkor gáz, ha valaki azt mondja rá, hogy öncélú.

Mármost a nemzeti ünnepen tévéztünk is. Láttuk egyebek mellett Kósa Ferenc Ítélet című filmjét, melyben Dózsa Györgyöt izzó trónuson, miegymás. Valamelyik közszolgálatin délután, főműsoridőben, a gyerek már az első, nonsallansszal odavetett, és egyébiránt minden tekintetben teljesen funkciótlan hullahegy láttán sírva menekült a vécébe. Érdekes, a közszolgálatit mégsem tiltották be emiatt egy percre sem.

A mű bemutatásának apropója konkrétan a forradalom lett volna. Mert ez a Dózsa voltaképpen Nagy Imre lenne, és az az ő világnagy baja, hogy most az élire álljon-e, vagy nem-e, hogy mi szükség van erre az egészre, meg hogy kivégződni tulajdonképpen távolról sem fájdalommentes dolog.

Ebben voltunk mi nagyok, az üzengetésben. Ha egy 1960 és 1990 között készített magyar filmben megjelent valami obskurus mellékalak, délceg főhős, bennfelejtett kellékes, akkor a mögött rögtön Nagy Imrét kellett sejtenünk.

Szögezzük le, Dózsa Györgynek pont annyi köze van Nagy Imréhez, mint Kovács Lászlónak. De az Ítélet nem ettől rosssz film. Voltaképpen tökmindegy, mitől rosssz film. Az a lényeg, hogy szinte minden percében karóba húznak, kerékbe törnek valakit, aki ezért keservesen ordít.

Persze, a megtorlás, na ja.

Mi ez, ha nem az öncél maga? Ha egy alkalmasint nem túl jelentős alapszervezeti filmrendező üzengetés útján akarja a világ tudtára adni, hogy ő nem olyan komcsi, mint a többi komcsi?

Mi ehhez képest a Született gyilkosok?

Kik a született gyilkosok?

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.