Kaszára, kapára!

Publicisztika

Hogy nekünk, kelet-európaiaknak túl sok lapot osztottak volna a múlt hét végi uniós költségvetési csúcson, nem lehet mondani: a visegrádi négyek drámai trouble shooting javaslata (vigyétek a hülye pénzeteket: a GDP 4 százalékát kitevő támogatás helyett elég lesz a 3,7 is) a magas feleket legfeljebb zavart köhécselésre késztette.

Hogy nekünk, kelet-európaiaknak túl sok lapot osztottak volna a múlt hét végi uniós költségvetési csúcson, nem lehet mondani: a visegrádi négyek drámai trouble shooting javaslata (vigyétek a hülye pénzeteket: a GDP 4 százalékát kitevő támogatás helyett elég lesz a 3,7 is) a magas feleket legfeljebb zavart köhécselésre késztette. Ezen a szinten mi, sajnos, nem játszunk. Bár a könnyes-nyálas önsajnálat (hej, ha mi belépünk valahova, az menten szét is esik) előtt látszólag széles pálya is nyílt, a költségvetési tervezet el nem fogadásának nem az új tagoktól való félelem vagy a velük szembeni undor és smucigság az oka. Nagyobb dolgokról van itt szó; még csak nem is okvetlen a (sok) pénzről.

Tony Blairnek bizonyára igaza van akkor, amikor a közös uniós agrárpolitikát (KAP) ostorozza. Mert valóban, az összedobott közös pénz (úgy 1000 milliárd euró) közel 40 százaléka az európai lakosság 4-5 százalékának a munkavégzésre irányuló tevékenységét finanszírozza. A KAP-ban forgó káprázatos summák haszonélvezői a francia, spanyol, osztrák, finn, lengyel, magyar parasztok. Ez számos okból helytelen és igazságtalan, politikai szempontból pedig veszélyes. A lineáris föld alapú támogatás önlogikája szerint a nagygazdáknak, sőt a nagybirtokosoknak, néhol a nagybirtokos arisztokráciának csöngeti a legtöbb eurót, pedig ők aztán ellennének nélküle is. Nem ösztönöz kifejezetten környezetbarát gazdálkodásra - ha a paraszt a beszántott hektár után kap pénzt, akkor előbb-utóbb elfogy minden talpalatnyi föld, erdő, legelő, rét, amit bevethetne. Továbbá: a KAP szinte minden eurócentje veszteséget finanszíroz, azaz olyan gazdasági tevékenységet, aminek az eredménye máshonnan olcsóbban is beszerezhető lenne; a KAP nem befektetés, ami előbb vagy utóbb megtérülhet. Sőt az a pénz, amit az unió erre kiad, nem költhető más, versenyképesebb tevékenységek támogatására - azokra a célokra tehát, amelyeket a felzárkózás lisszaboni programja megfogalmazott. Ha ez sokáig így megy tovább, az unió (persze korántsem kizárólag az agrárpolitikájának köszönhetően) tönkremegy.

Nincs tehát okunk arra, hogy Tony Blairtől, aki a múlt hét végén (néhány más tagállammal együtt) megfúrta az uniós büdzsét, elvitassuk a jóhiszeműséget. A brit kormányfő a költségvetés újraírását szorgalmazza. Pech, hogy ezt pont épp a francia elnökkel, meg úgy általában a franciákkal szemben kell tennie - de Blair, a leginkább uniópárti brit politikus akkor sem valami nagyszabású európai hatalmi játékot játszik. (És nem okvetlenül a brit visszatérítés fenntartására hajt: a hét elején már jelezte, hogy ezt az elvet is újra kell gondolni.)

De jóhiszeműség ide, gazdasági racionalitás oda, valamit akkor is kezdeni kell ezekkel az emberekkel - az európai lakosság öt százalékáról van szó; speciel gondolhatunk hazánkra is (mint ezt részletesen megtesszük lapunk 42-43. oldalán), ahol több százezer ember, meg azok családja függ kisebb vagy nagyobb mértékben a mezőgazdaságtól. Márpedig a francia, bajor, magyar stb. paraszt előbb tolat ki traktorjával különféle főutakra, mint hogy kezébe vegye a "Biotechnológia kezdőknek és félanalfabétáknak" vagy a "Pénzügyi tanácsadás otthonról és a fészerből" című tankönyveket. És még csak azt sem állíthatjuk, hogy mindezt valami elvetemült gonoszságból tennék - ők sem akarnak tönkremenni, becsődölni, koldusbotra jutni. Sőt. Hogy a vidéki lakosság ne tűnjön el, az bízvást nevezhető közös európai érdeknek, hisz akkor például nem lehetne meglátogatni a vidéki nagymamát, vagy szívni a jó falusi levegőt, vagy ittasan randalírozni a kocsmából kitámolyogva a községháza előtt. Minő paradoxon, hogy erre más, mint a közös agrárpolitika, nem lehet alkalmas: csak éppen az egészet más elvek szerint kellene kialakítani.

A holland és a francia népszavazáson mondott nem pontos okai ismeretlenek ugyan, de az bizonyos, hogy a KAP eddigi kedvezményezettjei Európa ellen szavaztak. Más nemzetiségű osztályos társaik vélhetőleg ugyanígy tettek volna, ha kérdezik őket. Ez a fajta Európa-ellenesség, amely mély, egzisztenciális félelmekből táplálkozik, immár súlyos politikai kockázat, ami mihamarabb értelmes választ kíván. Hiszen strukturált önkifejezését a nemzetállami ideológiában, a nacionalizmusban találhatja meg. És akkor nemhogy jövőre nem lesz költségvetése az uniónak, de jövő utánra meg azutánra sem. Nem lesz semmije.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.