Kátyúból nem lesz szalonna

Publicisztika

Épp hogy túljutott fénykorán a Magyar Vizsla sztorija (már ott tartanak, hogy milyen márkájú lábbelit visel a miniszterelnök, s ha nem olyat, akkor mér' nem ilyet), azt hihetnénk, ennél már nincs lejjebb.
De vannak, akik keresik, s ez megnyugtató. Erre a hétre plakátok újabb erdeje igyekszik ébren tartani a választói figyelmet. A Magyar Vizsla szerepét ezúttal az ugyancsak ingyenesen postaládákba keveredő Budapesti Riport vette át, kiadványukat Demszky Gábor fotójával és végtelenül szellemes Jean-vicceknek látszó, ám így alig is értelmezhető, khm, "humorbonbonokkal" ajánlva az érintettek (postaláda-tulajdonosok?) figyelmébe. "Jean, miből van elege az embereknek? Magából, Uram!" "Jean, mit kerülget folyton? A kátyúkat, Uram!" Nos, mi tagadás, kacagnunk kell. Örömünket rontja ugyan valamelyest, hogy az önkormányzati választások még kicsit odébb vannak, s nem rohanhatunk menten Demszkyre szavazni - pedig akinek ennyire szellemtelen ellenfelei vannak, az valószínűleg még mindig a kisebbik rossz a választékból.

És a java vélhetőleg most jön. Hogy mást ne mondjunk, a jobboldali napilap épp lapzártánk napján harangozott be többrészes cikksorozatot a kormányfő meggazdagodásának horrorisztikus, ám mindeddig feltáratlan részeiről (nem lennénk meglepve, ha Gyurcsány első millióját Kandikó műfogsorának kiverésével, majd forgalmazásával kereste volna), valamint szinte a boltokban van már dr. Kende újabb könyve, mely Orbán személyiségét dekonstruálja, és a többi, és a többi. Huh, a negatív kampány!

Mielőtt azonban sopánkodni kezdenénk a negatív kampány miatt, érdemes néhány disztinkciót tennünk. Ha X párt nem csak X pártról tesz állításokat a választási küzdelemben, miszerint ezt vagy azt cselekedte, és még mennyi mindent fog, hanem Y-ról is, hogy az viszont nem csinál(na) semmit, sőt, Y párt pénz- és hataloméhes himpellérek gyülekezete, az ugyan negatív kampány, de még igaz is lehet. Miközben a pozitív (saját magáról tett) állításai meg nyilvánvalóan nem kvadrálnak a tényekkel. Célszerűbb tehát X vagy Y párt választási szövegeit a hazug/nem biztos, hogy hazug felosztás szerint firtatnunk egyrészt; másrészt pedig ezen állítások - hogy is mondjuk csak - esztétikai minőségét vizsgálni. Ha kiagyalói nagyon hülyének nézik az embereket, akkor ezek a termékek is silányak lesznek - és ez a fajta negatív kampány a feladó szempontjából lesz értelmezendő, annyira negatív, hogy az már kontraproduktív, és akkor itt emlegethetnénk megint a '94-es komcsizástól a Vizsláig az összes kutyálkodást. (Meg nem erősített hírek szerint a köztársasági elnök e szavakkal fúj bele csütörtökön a sípjába: "Induljon kutyára a pettyes!") Mely hozzáállás nyilvánvalóan annak a folyománya, hogy a Fidesz soha nem hitte el, hogy 2002-ben nem a "panelprolik" miatt vesztettek. Primitív, bunkó kampányt a primitív bunkóknak!

Pedig ezen metódus legalábbis kétségesnek tűnik célhatékonysági szempontból. A színvonaltalan, agresszív és argumentálatlan gyalázkodás választási árfolyama sosem volt túl magas: a Fidesz például négy éve nem azért vesztett, mert az ún. "kisemberek" taplók, és ezt a szocik felismerték, ők meg, a naiv széplelkek, nem, és ezért túl későn mentek rá a légkalapáccsal az ellenfélre. Miként a némiképp szubtilisebb, s a műveltebb rétegeket célzó válságretorika nyakló nélküli használata sem egy életbiztosítás: az emberek nem szívesen hiszik el, hogy mindjárt minden tönkremegy, sőt már tönkre is van menve, hogy nekik másmilyen, mint szar nem is lehet, csak olyan tufák, hogy nem vették észre; s hogy e hétköznapi pokolból a megváltást csak a tavaszi búcsúcédula helyes kitöltésével nyerhetik el. Hisz a választók nem okvetlen e katolikus dramaturgia szerint működnek.

Miért ragaszkodik mégis a Fidesz mindehhez? Alighanem mert nem jut jobb, nem jut más az eszükbe. Nem jut az eszükbe semmi. Pedig próbálkozhatnának például a pozitív kampánnyal, abban mégiscsak nagyobbakat, ízesebbeket lehet hazudni (a 600 kilométer autósztráda vagy 7 százalékos gazdasági növekedés bizonyára überel egy telefaxot vagy egy bármilyen márkájú fél-cipőt). De nem, ezzel nem próbálkoznak (noha egyszer már megpróbálták, és akkor történetesen nyertek). Talán kicsinyhitűek. Úgy lehetnek vele - helyesen -, hogy úgysem hinné el senki.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.