Szemerey Samu

Kényelmesen lejtő zsákutca

Még egyszer a Corvin Sétányról

  • Szemerey Samu
  • 2010. március 18.

Publicisztika

Meglepve olvastam a Corvin Sétányról szóló írásomra (Promenád a grundra, Magyar Narancs, 2010. január 28.) érkezett reakciókat - sok mindenre számítottam, de arra nem, hogy az eredeti felvetéseimet nem cáfolni, hanem megerősíteni fogják (lásd: Alföldi György: A változás igénye, Magyar Narancs, 2010. február 25., illetve Radványi Gábor főépítész olvasói levelét e lapszámunk elején). Egyik írás sem vezetett elő olyan érveket, amik a beruházás nagyobb városszövetbe integrálódásával, urbanisztikai vagy építészeti koncepciójával kapcsolatos meglátásaimat felülírnák - túl azon, hogy a bevezetésben felemlegetik nézőpontom helytelenségét és az ismereteim hiányát, ami nehezen tekinthető fajsúlyos argumentumnak. De lássuk, miről is szól a vita!

 

 

Mindenekelőtt szeretném megerősíteni, hogy eszembe sem jutott nosztalgiával felemlegetni a történelmi városszövet pusztulását. Ahogy eredeti cikkemben is leírtam, nem sok értelmét látom olyan építészeti és társadalmi együttesek megőrzésének, amelyek eredetileg sem képviseltek számottevő értéket, vagy amelyeknek a tényleges rehabilitációja irreális befektetést igényel egy egyébként is tőkeszegény és leszakadó környezetben. Így messzemenően egyetértek az Alföldi György által leírt hármas célrendszerrel, ahol a nagyobb rendszer sikeres működése érdekében kemény döntésekre van szükség ahhoz, hogy hosszú távú változásokat lehessen indukálni.

A történelmi várossal némileg mániákus viszonyban levő posztszocialista gondolkodás persze nehezen tud az építészet és a város jelenével, pláne jövőjével mit kezdeni, és pontosan ebben a csapdahelyzetben lehet igen jelentős szerepe az olyan meghatározó projekteknek, mint a Corvin Sétány. Még pontosabban: ez a szerep nem választás kérdése, ahogy az ott épülő épületek reprezentativitása sem az, és így az aktuális divatokhoz sincs köze. Éppen a szomszédos kerület több mint egy évtizeddel korábban, akkor nagy sikerrel beindított rehabilitációs programjának meglehetősen lehangoló jelene mutat rá arra, hogy milyen kritikus jelentősége van hosszú távon az építészeti minőségnek - ha másban nem, az ingatlanok értéknövekedésében vagy annak hiányában mindenképpen. Ezért aztán, ahogy ezt korábban is leírtam, nem a különböző épületmagasságokkal, a megemelt kéményekkel és a kilógó tűzfalakkal van a baj, hanem mindezeknek az elképesztő átgondolatlanságával és igénytelenségével. A tervezői megoldatlanság ugyanis nem sokszínűséghez, hanem az esetlegesség, a barkácsépítészet évtizedes tartósításához vezet - akár állóképekben gondolkodik egy kritikus szerző, akár nem. Ha úgy szorul idézetszerepbe a megmaradó épületállomány, hogy csupán támasztékul szolgál az új városrész kulisszáihoz, és nem értelmező közeg veszi körül, az a kulturális tartalmaktól függetlenül erős üzenetet hordoz. És akkor még nem is érintettük a témapark mint városépítészeti stratégia finoman szólva is kérdéses jellegét.

A régi és új szembeállításánál - ami, valljuk be, nem túl termékeny kritikai pozíció - tehát sokkal fontosabb, hogy a megmaradó és beépülő negyedek szétválasztása nem esztétikai szinten, hanem rendszerszerűen működik, és ez jóval komolyabb veszélyeket rejt magában. A sétányt keresztező utcák földszinti homlokzatai például alig tartalmaznak közfunkciójú területeket: az irodaház-aulák és -porták sora, a garázslehajtók és a vakhomlokzatok nehezen tudnak majd integráló szerepet betölteni, ha nem lesz helye a kereskedelemnek és az utcai kultúra új tereinek. És érthető, hogy ezek a szolgáltatások a sétányra koncentrálódnak, de a kontraszt a környéket könnyen nem a felzárkózó kapcsolódás, hanem a leszakadó, másodrendű jelleg felé mozdíthatja el, ami hosszabb távon a sétány színvonalára is komoly hatást gyakorolhat. A Vajdahunyad utca gyalogosforgalmi megnyitása pedig kevéssé orvosolja azt a látványos gesztust, ahogy egy privatizált kereskedelmi térsor ma egyszerűen zsákutcásíthat egy közterületet a városban. Lehet ugyan, hogy a passzázs 24 órában nyitva áll majd a gyalogosforgalom előtt, de attól ez még nem köztér lesz, hanem közfunkciókkal bíró magánterület, ahol a tulajdonos aktuális döntései nagyban befolyásolják, kik előtt és milyen formában lesz nyitva az átjáró. Azt pedig számos példából lehet tudni, hogy a kizárólagosan gyalogosforgalommal működő utcák modellje ritkán sikeres, különösen akkor, ha az utcai épületfrontok nem a gyalogosokra orientálódnak.

A döntéshozói felelősségek így kapcsolódnak össze a városról való gondolkodással: a rehabilitáció meglehetősen rugalmas, ennélfogva jól kihasználható, mégis legitimációt teremtő fogalma mögé nem érdemes olyan döntéseket rejteni, amik nemcsak a városlakók, de a befektetők és a szabályozók jövőbeli horizontját is leszűkíthetik.

*

A város mint közeg ugyanis döntően meghatározza nem csupán a róla, de a benne zajló gondolkodás határait is, ahogy egy beruházás sem csupán az ingatlanpiaci lehetőségek és a szabályozás keretei között fejt ki hatást. A Corvin Sétány a belvároshoz kapcsolódó területek jövőbeli értékét is befolyásolja majd, akár elszegényedett, akár jobb állapotú kerületekről van szó. Ha ez a jövőről szóló üzenet azt mutatja fel, hogy ma Budapesten lehetséges utcákat lezárni, közterületeket privatizálni, irreális beépítési sűrűséget teremteni anélkül, hogy mindehhez innovatív gondolkodás és integráló infrastruktúrateremtés kapcsolódna, akkor ez a várost nem felfelé fogja elmozdítani.

És itt szeretném az innováció kritikus fontosságára felhívni a figyelmet: ez nem pusztán hozzáadott érték, extra hozzájárulás vagy public artnak nevezett köztéri gesztus egy ház falán, hanem olyan alapvető gondolkodásmód, ami évszázadokon át a városi élet gazdasági, kulturális és társadalmi előnyeinek, versenyképességének és fejlődésének az alapjait adta. A Corvin Sétány modellje és az azt megelőző jelentős fővárosi rehabilitációs programok mind azzal a céllal jöttek létre, hogy innovatív döntéshozatali és együttműködési struktúrákat teremtsenek az egyébként bénító és átláthatatlan önkormányzati rendszer feladatainak ellátására. A gazdaságilag fenntarthatóvá tevő innováción túl azonban ugyanilyen fontos lenne, hogy ezek azt a tudást is becsatornázzák a városfejlesztésbe, ami az urbanisztika évtizedek óta zajló robbanásszerű fejlődése során létrejött, és jelenleg is termelődik. És nem a tudományos közönség szórakoztatására - hanem pont azért, hogy a komplex megközelítést igénylő feladatokra adott válaszok újra tudják termelni a városi lét előnyeit. Tiszteletre méltó igyekezet egy beruházótól, ha nemzetközi egyetemi programokat von be a projektbe, de a Harvard választható műtermi kurzusainak eredményeitől csak az esik hasra, aki nem ismeri közelebbről az ottani képzés felépítését.

Igen fontos lenne például az olyan stratégiák megalkotása, amik a környék lakóit a születő új városrész aktív haszonélvezőivé tehetik. Hosszabb távon kiemelkedő jelentősége lesz annak, hogy a szomszédos utcák lakásai és társasházai tudnak-e majd olyan előnyöket, kedvezményeket, infrastrukturális elemeket beépíteni magukba, amik egyáltalán összemérhetővé teszik őket az új lakóépületekkel, lakóikkal és lakásállományukkal. Ez pedig érinti a korábbi rehabilitációs és fejlesztési kísérleteket, a környék sokszínű közegét is: a Szigony utca kultúrája, a panelházak kérdései ugyanolyan hatással lesznek a sétány sikerére, mint az eklektikus házak állapota. Ha van kifogásom a jelenlegi átalakulással kapcsolatban, az éppen az, hogy nem elég radikális - bár valóban kérdéses, hogy a hazai keretek között mennyi innovatív gondolkodás csatornázható be egyáltalán egy befektetői vagy szabályozói programba.

Valóban: milyen alapon lenne elvárható ennyi extra lépés és felelősségvállalás egy befektetőtől, ha ilyen nehéz feladatot vállal magára? Vagy egy önkormányzattól, amely ennyi teherrel küszködik? A válasz akár helyben is megtalálható: a Rév8 által a kerület többi területén folytatott programok szemmel láthatóan jóval többet tudtak integrálni magukba a progresszív városfejlesztési koncepciókból, miközben ha lehet, még komolyabb társadalmi és építészeti krízisterületeket érintenek. A kerület Nagykörúton kívüli prémiumzónáját sem lett volna szabad elengedni - a Corvin mozi mögött kialakuló új világ ugyanis vélhetően nagyobb hatással bír majd Budapestre, mint a Magdolna negyed rehabilitációja.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."