Szemerey Samu

Kényelmesen lejtő zsákutca

Még egyszer a Corvin Sétányról

  • Szemerey Samu
  • 2010. március 18.

Publicisztika

Meglepve olvastam a Corvin Sétányról szóló írásomra (Promenád a grundra, Magyar Narancs, 2010. január 28.) érkezett reakciókat - sok mindenre számítottam, de arra nem, hogy az eredeti felvetéseimet nem cáfolni, hanem megerősíteni fogják (lásd: Alföldi György: A változás igénye, Magyar Narancs, 2010. február 25., illetve Radványi Gábor főépítész olvasói levelét e lapszámunk elején). Egyik írás sem vezetett elő olyan érveket, amik a beruházás nagyobb városszövetbe integrálódásával, urbanisztikai vagy építészeti koncepciójával kapcsolatos meglátásaimat felülírnák - túl azon, hogy a bevezetésben felemlegetik nézőpontom helytelenségét és az ismereteim hiányát, ami nehezen tekinthető fajsúlyos argumentumnak. De lássuk, miről is szól a vita!

 

 

Mindenekelőtt szeretném megerősíteni, hogy eszembe sem jutott nosztalgiával felemlegetni a történelmi városszövet pusztulását. Ahogy eredeti cikkemben is leírtam, nem sok értelmét látom olyan építészeti és társadalmi együttesek megőrzésének, amelyek eredetileg sem képviseltek számottevő értéket, vagy amelyeknek a tényleges rehabilitációja irreális befektetést igényel egy egyébként is tőkeszegény és leszakadó környezetben. Így messzemenően egyetértek az Alföldi György által leírt hármas célrendszerrel, ahol a nagyobb rendszer sikeres működése érdekében kemény döntésekre van szükség ahhoz, hogy hosszú távú változásokat lehessen indukálni.

A történelmi várossal némileg mániákus viszonyban levő posztszocialista gondolkodás persze nehezen tud az építészet és a város jelenével, pláne jövőjével mit kezdeni, és pontosan ebben a csapdahelyzetben lehet igen jelentős szerepe az olyan meghatározó projekteknek, mint a Corvin Sétány. Még pontosabban: ez a szerep nem választás kérdése, ahogy az ott épülő épületek reprezentativitása sem az, és így az aktuális divatokhoz sincs köze. Éppen a szomszédos kerület több mint egy évtizeddel korábban, akkor nagy sikerrel beindított rehabilitációs programjának meglehetősen lehangoló jelene mutat rá arra, hogy milyen kritikus jelentősége van hosszú távon az építészeti minőségnek - ha másban nem, az ingatlanok értéknövekedésében vagy annak hiányában mindenképpen. Ezért aztán, ahogy ezt korábban is leírtam, nem a különböző épületmagasságokkal, a megemelt kéményekkel és a kilógó tűzfalakkal van a baj, hanem mindezeknek az elképesztő átgondolatlanságával és igénytelenségével. A tervezői megoldatlanság ugyanis nem sokszínűséghez, hanem az esetlegesség, a barkácsépítészet évtizedes tartósításához vezet - akár állóképekben gondolkodik egy kritikus szerző, akár nem. Ha úgy szorul idézetszerepbe a megmaradó épületállomány, hogy csupán támasztékul szolgál az új városrész kulisszáihoz, és nem értelmező közeg veszi körül, az a kulturális tartalmaktól függetlenül erős üzenetet hordoz. És akkor még nem is érintettük a témapark mint városépítészeti stratégia finoman szólva is kérdéses jellegét.

A régi és új szembeállításánál - ami, valljuk be, nem túl termékeny kritikai pozíció - tehát sokkal fontosabb, hogy a megmaradó és beépülő negyedek szétválasztása nem esztétikai szinten, hanem rendszerszerűen működik, és ez jóval komolyabb veszélyeket rejt magában. A sétányt keresztező utcák földszinti homlokzatai például alig tartalmaznak közfunkciójú területeket: az irodaház-aulák és -porták sora, a garázslehajtók és a vakhomlokzatok nehezen tudnak majd integráló szerepet betölteni, ha nem lesz helye a kereskedelemnek és az utcai kultúra új tereinek. És érthető, hogy ezek a szolgáltatások a sétányra koncentrálódnak, de a kontraszt a környéket könnyen nem a felzárkózó kapcsolódás, hanem a leszakadó, másodrendű jelleg felé mozdíthatja el, ami hosszabb távon a sétány színvonalára is komoly hatást gyakorolhat. A Vajdahunyad utca gyalogosforgalmi megnyitása pedig kevéssé orvosolja azt a látványos gesztust, ahogy egy privatizált kereskedelmi térsor ma egyszerűen zsákutcásíthat egy közterületet a városban. Lehet ugyan, hogy a passzázs 24 órában nyitva áll majd a gyalogosforgalom előtt, de attól ez még nem köztér lesz, hanem közfunkciókkal bíró magánterület, ahol a tulajdonos aktuális döntései nagyban befolyásolják, kik előtt és milyen formában lesz nyitva az átjáró. Azt pedig számos példából lehet tudni, hogy a kizárólagosan gyalogosforgalommal működő utcák modellje ritkán sikeres, különösen akkor, ha az utcai épületfrontok nem a gyalogosokra orientálódnak.

A döntéshozói felelősségek így kapcsolódnak össze a városról való gondolkodással: a rehabilitáció meglehetősen rugalmas, ennélfogva jól kihasználható, mégis legitimációt teremtő fogalma mögé nem érdemes olyan döntéseket rejteni, amik nemcsak a városlakók, de a befektetők és a szabályozók jövőbeli horizontját is leszűkíthetik.

*

A város mint közeg ugyanis döntően meghatározza nem csupán a róla, de a benne zajló gondolkodás határait is, ahogy egy beruházás sem csupán az ingatlanpiaci lehetőségek és a szabályozás keretei között fejt ki hatást. A Corvin Sétány a belvároshoz kapcsolódó területek jövőbeli értékét is befolyásolja majd, akár elszegényedett, akár jobb állapotú kerületekről van szó. Ha ez a jövőről szóló üzenet azt mutatja fel, hogy ma Budapesten lehetséges utcákat lezárni, közterületeket privatizálni, irreális beépítési sűrűséget teremteni anélkül, hogy mindehhez innovatív gondolkodás és integráló infrastruktúrateremtés kapcsolódna, akkor ez a várost nem felfelé fogja elmozdítani.

És itt szeretném az innováció kritikus fontosságára felhívni a figyelmet: ez nem pusztán hozzáadott érték, extra hozzájárulás vagy public artnak nevezett köztéri gesztus egy ház falán, hanem olyan alapvető gondolkodásmód, ami évszázadokon át a városi élet gazdasági, kulturális és társadalmi előnyeinek, versenyképességének és fejlődésének az alapjait adta. A Corvin Sétány modellje és az azt megelőző jelentős fővárosi rehabilitációs programok mind azzal a céllal jöttek létre, hogy innovatív döntéshozatali és együttműködési struktúrákat teremtsenek az egyébként bénító és átláthatatlan önkormányzati rendszer feladatainak ellátására. A gazdaságilag fenntarthatóvá tevő innováción túl azonban ugyanilyen fontos lenne, hogy ezek azt a tudást is becsatornázzák a városfejlesztésbe, ami az urbanisztika évtizedek óta zajló robbanásszerű fejlődése során létrejött, és jelenleg is termelődik. És nem a tudományos közönség szórakoztatására - hanem pont azért, hogy a komplex megközelítést igénylő feladatokra adott válaszok újra tudják termelni a városi lét előnyeit. Tiszteletre méltó igyekezet egy beruházótól, ha nemzetközi egyetemi programokat von be a projektbe, de a Harvard választható műtermi kurzusainak eredményeitől csak az esik hasra, aki nem ismeri közelebbről az ottani képzés felépítését.

Igen fontos lenne például az olyan stratégiák megalkotása, amik a környék lakóit a születő új városrész aktív haszonélvezőivé tehetik. Hosszabb távon kiemelkedő jelentősége lesz annak, hogy a szomszédos utcák lakásai és társasházai tudnak-e majd olyan előnyöket, kedvezményeket, infrastrukturális elemeket beépíteni magukba, amik egyáltalán összemérhetővé teszik őket az új lakóépületekkel, lakóikkal és lakásállományukkal. Ez pedig érinti a korábbi rehabilitációs és fejlesztési kísérleteket, a környék sokszínű közegét is: a Szigony utca kultúrája, a panelházak kérdései ugyanolyan hatással lesznek a sétány sikerére, mint az eklektikus házak állapota. Ha van kifogásom a jelenlegi átalakulással kapcsolatban, az éppen az, hogy nem elég radikális - bár valóban kérdéses, hogy a hazai keretek között mennyi innovatív gondolkodás csatornázható be egyáltalán egy befektetői vagy szabályozói programba.

Valóban: milyen alapon lenne elvárható ennyi extra lépés és felelősségvállalás egy befektetőtől, ha ilyen nehéz feladatot vállal magára? Vagy egy önkormányzattól, amely ennyi teherrel küszködik? A válasz akár helyben is megtalálható: a Rév8 által a kerület többi területén folytatott programok szemmel láthatóan jóval többet tudtak integrálni magukba a progresszív városfejlesztési koncepciókból, miközben ha lehet, még komolyabb társadalmi és építészeti krízisterületeket érintenek. A kerület Nagykörúton kívüli prémiumzónáját sem lett volna szabad elengedni - a Corvin mozi mögött kialakuló új világ ugyanis vélhetően nagyobb hatással bír majd Budapestre, mint a Magdolna negyed rehabilitációja.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.