Ki a kicsit nem becsüli

  • 1998. február 5.

Publicisztika

A kérdés, hogy mi történt 1989-ben Magyarországon, régóta foglalkoztatja a széles népi tömegeket. Forradalom zajlott-e, vagy a rendszerváltás csak úgy megtörtént, a késő kádárizmus másodvonalbeli apparatcsikjainak kevéssé látványos, ám áldozatkész munkájának köszönhetően? Vagy: a változásokat vajon a népi tömegek és az élükre álló új vezérek irányították-e, vagy néhány vállalkozó kedvű spicli és obsitos ávós ördögi forgatókönyve szerint zajlott a dolog? Valamint: a régi rezsimnek folytatása-e az új, ami ennélfogva nem is olyan új, vagy mégis fenekestül fordult fel a világ? És ha forradalom zajlott ´89-90-ben, akkor mi történt 1994-ben? Restauráció netán? De ha ´89 nem volt forradalom mégsem, akkor az volt-e 1994? És akkor mi van most? Ha Horn Gyula felépíti Nagymarost, és ha a nyugdíjasok ingyenes utaztatását avval indokolja, hogy kárpótolni kell őket a rendszerváltás miatt őket ért bajokért (a nyugdíjasok a rendszerváltás okán szívnak tehát, és nem az azt megelőző negyven elcseszett év miatt), és ha az országnak a szocialisták miatt nincs még mindig rendes alkotmánya, akkor az van-e most, ami már volt egyszer? És ha igen, akkor miért múlt el az, ami volt?

A kérdés, hogy mi történt 1989-ben Magyarországon, régóta foglalkoztatja a széles népi tömegeket. Forradalom zajlott-e, vagy a rendszerváltás csak úgy megtörtént, a késő kádárizmus másodvonalbeli apparatcsikjainak kevéssé látványos, ám áldozatkész munkájának köszönhetően? Vagy: a változásokat vajon a népi tömegek és az élükre álló új vezérek irányították-e, vagy néhány vállalkozó kedvű spicli és obsitos ávós ördögi forgatókönyve szerint zajlott a dolog? Valamint: a régi rezsimnek folytatása-e az új, ami ennélfogva nem is olyan új, vagy mégis fenekestül fordult fel a világ? És ha forradalom zajlott ´89-90-ben, akkor mi történt 1994-ben? Restauráció netán? De ha ´89 nem volt forradalom mégsem, akkor az volt-e 1994? És akkor mi van most? Ha Horn Gyula felépíti Nagymarost, és ha a nyugdíjasok ingyenes utaztatását avval indokolja, hogy kárpótolni kell őket a rendszerváltás miatt őket ért bajokért (a nyugdíjasok a rendszerváltás okán szívnak tehát, és nem az azt megelőző negyven elcseszett év miatt), és ha az országnak a szocialisták miatt nincs még mindig rendes alkotmánya, akkor az van-e most, ami már volt egyszer? És ha igen, akkor miért múlt el az, ami volt?

Az Országos Takarékpénztár a maga szerény eszközeivel régóta segíti ennek a tisztázó jellegű vitának a lefolytatását. 1990 végén, amikor arról volt szó, hogy az 1989 előtt megkötött lakáshitel-szerződéseket a bank ügyfelei a régi, a történelem által meghaladott kádárista kondíciók szerint fizessék-e vissza, 3-5 százalékos kamattal, avagy az új, forradalmi feltételek szerint, mondjuk 25 százalékos kamattal, akkor az OTP és az MDF-kormány vakmerően a változások élére álltak, és a szerződéseket egyoldalúan módosították. Az új idők új, merész elgondolásokat kívántak, és ehhez képest igazán apróság volt, hogy sokan szívtak: egy forradalom végtére is nem babazsúr, ahol mindenki jól érzi magát, és még az unatkozó apukákat is leszopja egy-egy kedves kismama a vécében. A szerződésmódosítások ügye az évek során megjárta az Alkotmánybíróságot meg a bíróságokat, és a vitákból rendre a bank került ki győztesen. Az adósok egy része (az eredeti egymillió-hétszázezerből egymillió-négyszázezer) időközben rendezte tartozását, vagy kétszázezer azóta is törleszt; a maradék, kábé kilencvenezer család meg tartozik, de nem fizet.

Nem mintha a bank, amelyik egy idő óta szépen elkezdte a behajthatatlan adósságok (pimf 150 ezer forintok) fejében elárverezni a nem törlesztők házait, nem viselkedne racionálisan, sőt érthetően. Egy bank nem jótékonysági intézmény; és nemcsak magával, de betéteseivel, böcsületes klienseivel is törődnie kell. Gönczöl Katalin ombudsman szerint a végrehajtásokat kell leállítani: gyanítjuk, hogy ez sem igen fog menni, hisz a szigorú végrehajtás is van olyan forradalmi vívmány, mint a világútlevél vagy az, hogy most már mi is igazoltathatjuk a rendőrt, mielőtt az igazoltatna, majd kényszervallatna minket. Avval a mintegy háromszázezer emberrel viszont, akiket az utcára kerülés fenyeget a forradalom e kérlelhetetlen dialektikája miatt, és akiket bízvást nevezhetünk a rendszerváltás par excellence veszteseinek, valamit muszáj lesz csinálni.

Például ki kell helyettük fizetni az adósságaikat.

Meg lennénk lepődve, ha egy ősz hajú férfi, miközben álmatlan hajnalokon idegesen szívogatja Kent márkájú cigarettáját, ne törné már a megoldáson okos fejét. Vett ő már ennél drágábban is szavazatokat - és az idő kerekének visszaforgatásával amúgy is szívesen múlatja idejét. És ez alkalommal nem lesz, nem is lehet, aki egy rossz szót szólna rá emiatt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.