Vallatni arany

  • 1998. február 5.

Publicisztika

Nem is lehetett másként: az ügyészségi nyomozóhivatal csak ült, és várta, amíg a kábítószerosztály nyomozói lecsapnak egy tizenötmilliós hasisszállítmányra; aztán rajtuk ütöttek, hogy kényszervallatás és kábítószerrel való visszaélés miatt hármuk ellen eljárást indítsanak.

Berta Attila, Budapest rendőrfőkapitánya a hír hallatán bekapcsolta a személyéhez rögzített sajtófőnököt, és ellentámadásba lendült. Gergelits Zsóka úgy beszélt össze-vissza, hogy pszichiáter legyen a Schöpf-Merei Kórház drogambulanciáján, aki érti, és kezelt a Lipóton, aki nem: akiket lekapcsoltak, azok drogdílerek, kényszervallatásról pedig szó sincs a Funk-ügyben. Az Esti Krónikában az a szókapcsolat, hogy kényszervallatás, már el sem hangzott, mert, idézve a szóvivőt, "ha cáfolnám ezt, vagy megerősíteném, akkor államtitkot sértenék". Kuncze Gábor is csak annyit mondott: tud az ügyről, a többi a törvény dolga. Végül Berta mondta meg a biztosat: mi mást találhatna egy belső nyomozás egy kábítószer-ellenes rendőrnél, mint kábítószert. De akkor mit kell találni egy olajügyekben nyomozó KBI-s tisztnél? Kétszáz vagon szőkítetett? Az erkölcsrendészek ágyában fél mázsa eredeti szőkét, a szervezett bűnözők ellen harcolókéban pedig egy keresztapát?

A Funk-ügyben a BRFK a saját csapdájába esett: elhitték azt a hülyeséget ("a kábítószereseket gyógyító orvos drogot árul"), amit most saját mentségükre hoznak fel, és ami mellett kitartóan érveltek (törvénytelenül egyébként). Ennél csak az lenne szörnyűbb, ha bebizonyosodna, hogy a botrány mögött valóban bűnözői összeesküvés és rendőrségi belviszály áll. Bertának ez esetben el kellene gondolkodnia azon, hogy akar-e ő olyan országban élni, ahol a rivalizáló rendőrök egymás ellenében az alvilággal fognak össze. Ha nem, akkor talán lazíthatna egy kicsit.

Biztos akad BRFK-raktár, ahol kamatoztatni tudná vezetői kvalitásait.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.