Ki dirigál a direktornak?

  • .
  • 2010. január 28.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. január 14. Kedves MaNcs, meglepve olvastam Szira Judit publicisztikáját az oktatási törvény tervezett módosításával kapcsolatban.
Mivel két középiskolás fiam van, érintettnek érzem magam a témában, bár szakértője nem vagyok. Azt viszont pontosan látom, milyen hatása van az igazgatónak az adott intézmény oktatási színvonalára. Hangsúlyozom az "oktatásit" és ez az, ami, úgy látom, szakértőjüknek másodlagos.

Lehet, hogy érvei helyesek költségvetési-államigazgatási szempontból, csak egyvalamit felejt el: az iskolákban szakmai munka is folyik. Szira Judit véleménye szerint ez persze lényegtelen, ugyan melyik oktató gondolná komolyan a "tanári munka jobbítását", hiszen csak alibiből adják le az anyagot. Ezek válasszanak maguknak igazgatót? Hová jutunk akkor?

Hát ennél lejjebb, attól tartok, már nem. Nekik tényleg nem számít egy ejtőernyős a nyakukba, aki mással nem törődik, csak azzal, hogy a lap alján az összegek stimmeljenek. Végül is ezt várják el tőle a munkáltatói, akik ki tudja, milyen - szakmai alapokat nélkülöző - háttéralkuk után a székébe ültették.

Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy nem minden tanár a felsőoktatás selejtje, talán még csak nem is ők vannak többségben. Vannak elhivatott, tehetséges tanári közösségek, amelyeknek a munkája egyelőre az egyetlen, ami még tartja a lelket a magyar oktatásban. Ez a tanári kar dolgozni akar, tanítani tud, és képes felelősséggel megválasztani vezetőjét. Nem állítom, hogy az igazgatót a tanároknak kell megválasztani, de úgy látom, a színvonalas szakmai munkához elengedhetetlen, hogy ne csak látszatbeleszólásuk legyen a választásba, hogy ne a szülők "engedetlenségi mozgalmára" legyen szükség a tanári kar véleményének érvényre juttatásához.

Volt olvasójuk:

Hartmayer János

szülő

A szívemre tettem a kezem...

Kedves Szira Judit!

Úgy tettem, ahogyan kérte. S ezzel együtt mélységesen felháborítanak az írásának egyes sorai.

Mások nevében nem beszélhetek. De! A magam nevében igenis kikérem magamnak, hogy rólam is azt a képet sugallja az olvasóknak, hogy útjában vagyok az újításoknak, nem szeretek dolgozni, s nem érzek felelősséget a tanítványaim előmenetele iránt. S épp ezért csak olyan igazgatót választanék, amelyik az Ön által felvázolt pedagógusképet nyugiban hagyja.

Amiről Ön beszélhet, az csupán távoli elmélet, amiről én, az gyakorlat. Amit Ön és a többi szakértő, vagy akár a miniszterek, meg a számtalan elméleti szakember kitalál, azt például nekem, a tanítónőnek kell(ene) mind megvalósítanom. Időnként merednek is magasra a hajszálaim. Persze ezt magasabb fórumokon elintéznék azzal, hogy a pályaalkalmatlanok közé tartozom.

Az én életutam volt olyan szerencsés, hogy taníthattam nagy, elitnek nevezhető budapesti iskolában, átlagos méretű főváros környéki intézményben, jelenleg pedig egy kis szabolcsi faluban okítom az ifjúságot. Túléltem néhány igazgatóválasztást. S az igaz, hogy a tantestületek - már amelyik tényleg közösség - ha tehetnék, akkor ragaszkodnának a jól bevált igazgatójukhoz. Akit már ismernek, akivel már közösen kialakítottak egy pedagógiai programot, akinek már tudják a rigolyáit, ismerik a szokásait, elvárásait. Nem látom be, hogy ez miért probléma?

A fenntartó véleményezi a pedagógiai programot, a pedagógiai-szakmai munka eredményességét, a szervezeti és működési szabályzatot, a házirendet. Nos, én nem vitatom, hogy nagyobb és talán még kisebb városokban is ülnek az önkormányzatokban olyanok, akiknek legalább van valamiféle pedagógiai végzettségük, s pusztán ez a tény feljogosítja őket a véleményezésre. Falvakban, községekben még ez sincs. Többé-kevésbé ez is csak úgy működik nálunk, mint a foci. Ahhoz is mindenki ért, mindenki csinálhatja, véleményezheti, csak érdekes módon az eredmény egyre roszszabb.

Tudja, hányszor láttam már, amikor olyan ember, aki szinte minden este hótrészegen megy haza a kocsmából, másnap képviselőként véleményezi az iskolát, a pedagógusokat? S kérdem én, hogy például egy kazánfűtő vagy egy érettségizett boltvezető, esetleg egy majdnem analfabéta képviselő miért tudja jobban eldönteni, ki a legalkalmasabb az igazgatói posztra? Tudja, hány faluban létezik ma polgármesteri kiskirályság? S ez a jelenség már azt jelzi, hogy bizony nagy baj van a demokratikus jogokkal.

"Nézzünk magunkba: melyikünk szavazna egy bennünket fáradhatatlanul ellenőrző főnökre?" Nos, én úgy gondolom, régen rossz, ha egy főnöknek ez a fő profilja. A mai világban meg pláne. Az iskolában, ahol csapatmunka kell, hogy folyjon, még plánébb. Egy iskolaigazgató legyen menedzsertípusú, s teremtse elő azokat a feltételeket, amelyek az én munkámhoz szükségesek, hogy meg tudjak felelni a XXI. századi követelményeknek.

De manapság csak az számít, hogy mi és hogyan van dokumentálva. S az a rengeteg értelmetlen statisztika! Csak a gyakorlatban dolgozó emberek idejét rabolja el a valóban fontos tevékenységektől. Néha inkább szeretnék visszamenni a Móra-kori iskolákba. Amikor bement a tanító az osztályba, s egyszerűen megtanította a gyerekeket írni, olvasni, számolni. S a gyerekek annak örültek, hogy írni, olvasni, számolni tanulnak. Most meg mindenki csak ideológiákat gyárt arról, hogy miért is romlik folyamatosan a mai gyermekek tudása, teljesítménye? Pedig rém egyszerű. Elvettük tőlük az időt. A családban is, az iskolában is. Nincs idő kiörömködniük, kitapsikolniuk, kisírniuk, kiszomorkodniuk magukat, mert ott az újabb megoldásra váró feladatat, újra és újra, még és még. S bizony mindezt a felülről való szabályozás okozta, aminek negatív hozadékát a pedagógustársadalom hozzá nem értésére divatos mostanában fogni.

Én szerencsésebbnek tartom az alulról jövő lehetőséget, történetesen, ha a tantestület eldöntheti, kinek az irányítása alatt dolgozna szívesen. Arra pedig, hogy az iskolák az önkormányzatok oktatáspolitikáját szem előtt tartsák, épp elég biztosíték, hogy a fenntartók továbbra is az önkormányzatok maradnak. És ha a négyévenkénti önkormányzati választásokat nézzük, csak megerősítve látom gondolataim helyességét. Az iskolába gyerekek járnak, jó lenne őket megóvni a politikai élet kiszámíthatatlan változásaitól. Ellenkező esetben könnyen előfordulhat, hogy az iskolákban 4-5 évente igazgatóváltás fog történni, mert az épp hatalmon lévő polgármester és képviselő-testület elképzeléseihez új szereplő bevonása válik majd szükségessé. S természetesen minden egyes váltást "fontos" újítások fognak követni, egészen olyan nevetséges pontig, hogy tehetek-e terítőt a tanári asztalra, avagy sem? Mert mindegyik igazgató meg fogja ideologizálni a saját álláspontját, még az is, aki csak úgy engedi majd odatenni, ha egyik sarka sem lóg le az asztalról. Persze tudom, hogy az ilyen apróságokkal nincs idő néhány polccal feljebb foglalkozni. Pedig épp ezek azok, amiktől a tantestületekben elszakad a cérna. Ugyan mi más is lehetne? Egyik igazgató ide, másik oda, nekünk ugyanazt kell csinálni, tanítani.

Safranku Ágnes

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.