Bizonytalan feltételek

Publicisztika

Kedden az Alkotmánybíróság (AB) visszamenőleges hatállyal megsemmisítette a vagyonadó lényegi részét, a lakóingatlanok adójára vonatkozó törvényi rendelkezéseket. (Elutasította viszont az adó további passzusai ellen benyújtott indítványokat, vagyis a vízi és légi járművek, valamint a nagy teljesítményű autók után fizetni kell a tulajdonosoknak.) A Pénzügyminisztérium annak idején nagyon rákészült: szakelemek sorát kérdezte végig és korábbi vonatkozó AB-határozatok sokaságát vizsgáltatta meg, hogy a bejelentése óta támadott (és tavaly nyáron elfogadott) törvénytervezet legalább az alkotmányosság próbáját kiállja. (Ha már a Fidesz jó előre bejelentett szándékai szerint a kormányváltást úgysem sokkal élte volna túl.) A kormányzatnak nem lehetett könnyű dolga, ha az Alkotmánybíróság adóügyi gyakorlatában próbált eligazodni. Az AB 2007-ig nem szívesen foglalkozott adókérdésekkel (és ha tehette, kerülte a költségvetési ügyeket is, ily módon is kifejezve az alkotmány gazdaságpolitikai semlegességét), noha a Sólyom-éra utolsó időszakában több tilalomfát is állított a mindenkori (elsősorban az akkori MSZP-SZDSZ) kormány elé.

Kedden az Alkotmánybíróság (AB) visszamenőleges hatállyal megsemmisítette a vagyonadó lényegi részét, a lakóingatlanok adójára vonatkozó törvényi rendelkezéseket. (Elutasította viszont az adó további passzusai ellen benyújtott indítványokat, vagyis a vízi és légi járművek, valamint a nagy teljesítményű autók után fizetni kell a tulajdonosoknak.) A Pénzügyminisztérium annak idején nagyon rákészült: szakelemek sorát kérdezte végig és korábbi vonatkozó AB-határozatok sokaságát vizsgáltatta meg, hogy a bejelentése óta támadott (és tavaly nyáron elfogadott) törvénytervezet legalább az alkotmányosság próbáját kiállja. (Ha már a Fidesz jó előre bejelentett szándékai szerint a kormányváltást úgysem sokkal élte volna túl.) A kormányzatnak nem lehetett könnyű dolga, ha az Alkotmánybíróság adóügyi gyakorlatában próbált eligazodni. Az AB 2007-ig nem szívesen foglalkozott adókérdésekkel (és ha tehette, kerülte a költségvetési ügyeket is, ily módon is kifejezve az alkotmány gazdaságpolitikai semlegességét), noha a Sólyom-éra utolsó időszakában több tilalomfát is állított a mindenkori (elsősorban az akkori MSZP-SZDSZ) kormány elé.

Az utóbbi években viszont az AB nagy tudású, ám közgazdasági kérdésekben kevéssé kompetens tagjai a gazdaságpolitikát átszabó és alakító tényezőkké nőtték ki magukat. (Gondoljunk csak az ún. szociális népszavazást engedélyező képtelen érveikre.) Vagyis a kormányzat előzetes óvatossága felettébb indokolt volt, annál is inkább, mert az AB például a vagyonadó egyes elemeivel rokonítható építményadók esetében egy évtized leforgása alatt két egymással homlokegyenest ellenkező döntésre jutott.

Ha emiatt egészen keddig teljesen esetlegesnek is tűnhetett, hogy az AB végül miként határoz, végkövetkeztetése helyesnek tűnik. A lakóingatlanok adójára utaló törvényi részek jelen formájukban valóban aggályosak. A testület mindenekelőtt azt kifogásolta, hogy mivel a lakóingatlanok forgalmi értékét nem lehet pontosan, törvényes keretek között bevallani, a törvény az adófizetés aktusát bizonytalan feltételekhez köti. Mindennek tetejébe az adóellenőrzéskor az adóhatóság mérlegelési jogát semmi nem korlátozza: ha például a hivatal úgy találja, hogy az ingatlan értéke szerinte a bevallott érték mondjuk 15 százalékával több, akkor ez a szentírás, jöhet a büntetés. A törvény értelmében ugyanis az APEH már akkor is bírságolhatott volna, ha a bevallás és az APEH-revízió értékbecslése között 10 százaléknyi az eltérés; az AB szerint viszont a büntetést még 30-40 százaléknyi különbség sem indokolná, éppen a "forgalmi érték" fogalmának képlékenysége miatt.

A vagyonadó mint adózási forma azonban nem alkotmányellenes, sőt szerte a világban igen elterjedt metódus - a határozat világosan utal erre is. Emellett a közteherviselés arányosabbá tételének bevett eszköze: és éppen ezért gondoljuk úgy, hogy a kormány jól tette, amikor a látható vagyon megadóztatásának irányába mozdult. Hogy betarthatatlan törvénytervezetet nyújtott be az Országgyűlésnek, az kétségkívül kínos, de még mindig kisebb probléma, mint semmit sem kezdeni a láthatatlanul keletkező jövedelmekkel.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.