Kis aranyom, nem zavarom? - Verespatak és a magyar kormány

  • Jávor Benedek
  • 2006. szeptember 14.

Publicisztika

Augusztus 30-án, hajnali fél egykor ért véget Budapesten a romániai Verespatakon tervezett, ciános technológiájú aranybánya ügyében tartott közmeghallgatás.
A közel kilencórás eseményen, mely 13 romániai és egy előző nap tartott szegedi meghallgatást követett, zöld szervezetek képviselői és aggódó magyar állampolgárok tehették fel kérdéseiket a beruházó Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) képviselőinek - változó sikerrel szorongatva a bányászcég embereit. Azt, hogy Magyarországnak és a magyar lakosságnak lehetősége van véleményét kifejezni és kérdéseit feltenni egy határainkon túli beruházás ügyében, az országhatáron átterjedő környezeti hatásokról szóló, és mind Magyarország, mind pedig Románia által ratifikált Espooi egyezmény tette lehetővé. Verespatak esetében egyes társadalmi szervezetek erős nyomására a magyar környezetvédelmi minisztérium kérte a román féltől az egyezmény alkalmazását, s Románia így Magyarországot mint potenciális hatásviselő felet bevonta az engedélyezési eljárásba.

A magyar igény az eljárásban való részvételre nem volt megalapozatlan. Verespatakon jelenleg Európa legnagyobb külszíni aranybányájának engedélyezése folyik, mely az alacsony koncentrációban jelen levő fémet ciános technológiával vonná ki a kőzetből. Az eljárás során visszamaradó, ciánnal, nehézfémekkel, savakkal szennyezett iszapot egy 185 méter magas, kőtöltés-szerű gát mögötti, több száz hektáros zagytározó tóban halmozzák fel. Erről a ciános technológiáról, lehetséges, határon átterjedő hatásairól Magyarországnak szörnyű élményei vannak. A 2000-es nagybányai katasztrófa (ahol a most tervezettnél negyvenszer kisebb ülepítőtó gátját mosta el a víz) és következményei azonban nemcsak itthon okoztak sokkot, hanem Európa-szerte ráirányították a figyelmet egyes bányászati technológiák felmérhetetlen ökológiai kockázataira. Csehország például a baleset hatására betiltotta a ciántechnológia alkalmazását a bányászatban, de az EU - amúgy gyakran igen lassan őrlő malma - is előkészítette és idén márciusban el is fogadta a bányászati hulladékok kezelésére vonatkozó új irányelvet, épp a nagybányaihoz hasonló balesetek valószínűségének csökkentésére.

A kanadai tulajdonú bányacég - amelynek semmiféle bányászati tapasztalata nincs, egyetlen referenciát sem tud felmutatni korábbi működéséről - éppen erre hivatkozik. Állítása szerint Románia csatlakozása az Európai Unióhoz elkerülhetetlenné teszi, hogy a beruházás megvalósításakor a vonatkozó európai normákat betartsák, ez pedig biztosítja, hogy ne ismétlődhessen meg a hat évvel ezelőtti borzalom. A zagytározóban jelentősen alacsonyabb lesz a ciánkoncentráció, mint a nagybányai ülepítőtóban volt, és olyan eljárásokat, biztonsági elemeket iktatnak be, amelyek üzemzavar esetén is kizárják a katasztrófát. Az RMGC képviselőinek színes, szélesvásznú előadásai patikatisztaságú bányát mutatnak, mely felszámolja a korábbi bányászat által hátrahagyott szennyeződéseket, és biztos megélhetéssel, boldog jövővel kecsegteti a munkanélküliséggel sújtott régiót. Ám ha közelebbről vizsgáljuk meg a projektet, sokasodni kezdenek a pötytyök e makulátlan vízión.

*

Románia EU-csatlakozásával nem lép automatikusan hatályba valamennyi uniós direktíva és előírás. Ezek egy részét mind a mai napig nem emelték be a hatályos román jogba (miként Magyarországnak, sőt számos régi tagállamnak is vannak elmaradásai); a teljes jogharmonizáció még évekig eltarthat. Több direktíva előírásai alól Románia a csatlakozási szerződésben átmeneti felmentést, derogációt kapott, mint ahogy a korábbi csatlakozók is haladékot kaptak bizonyos előírások, például a hulladékgazdálkodással vagy a szennyvízkezeléssel kapcsolatosak esetében. Romániában számos, a környezetvédelem és Verespatak szempontjából alapvető uniós jogszabály, például a felszíni vizek szennyezéséről vagy az integrált szennyezésmegelőzésről szóló direktíva (IPPC) csak hosszú évek múlva hatályosul (az IPPC például 2016-ban!). Addig alkalmazásuk sem kötelező - az pedig, hogy betartásuk jelentős költségeit az RMGC önszántából vállalja, erősen kérdéses.

A bányacég által sugallt kép, mely szerint épp ők lennének a kárelhárítás, a rehabilitáció és a környék tartós fejlődésének kizárólagos letéteményesei, ugyancsak hangyás. A 70-es évek óta Verespatakon működő és tavaly bezárt állami tulajdonú bánya mérete a töredéke volt a most tervezett beruházásnak, így az általa generált tényleges vagy potenciális környezeti hatások is elmaradnak az RMGC projektjétől - még ha el is ismerjük, hogy nem elhanyagolható technológiai előny könyvelhető el a kanadaiak javára. Hamis ugyanakkor az az állítás, hogy a korábbi bánya jelenlegi állapotában tájsebként, illetve szennyező forrásként maradna a verespatakiak nyakán. A Minvest állami tulajdonú bányavállalatot rehabilitációs és rekultivációs kötelezettség terheli, tehát fel kell számolnia működése következményeit, s erre a román kormány egymillió eurós előleget készül átutalni. A rekultiváció nem fogja nyomtalanul eltüntetni a korábbi bánya ütötte sebet, de a környezetállapot az RMGC beruházása nélkül is jelentősen javulni fog. Az RMGC projektje egyébként 16 éves működéssel kalkulál, tehát megvalósulása esetén is csak addig adhat munkát a helyieknek, ezt követően ugyanúgy szembe kell néznie a régiónak a gazdasági profilváltás kényszerével. Azzal a különbséggel, hogy az egyik kitörési pontot jelentő turizmus lehetőségei akkorra már végzetesen beszűkülnének - a hegyek elbányászása, a völgyek meddőhányókkal és ciános zaggyal való feltöltése eltüntetné az egyedülálló római kori emlékeket, a műemléki épületekben gazdag Verespatak falu nagy részét, s elcsúfítaná a csodálatos tájat.

*

Magyar szemmel még ennél is fenyegetőbbnek tűnnek a beruházás lehetséges, határon átterjedő hatásai. John Aston, az RMGC képviselője a meghallgatásokon váltig állította, hogy még egy esetleges baleset során sem érheti Magyarországot semmiféle kár - nem mellesleg megpendítve a jószomszédi viszony húrjait, miszerint mit érdekel bennünket a román Maros-szakasz sorsa, ha a cián a magyar határig kihígul, és olyan alacsony koncentrációban lép át magyar földre, ami nálunk már nem okozhat ökológiai katasztrófát. Ezt a cinikus megközelítést a civil szervezetek képviselői (akik évek óta dolgoznak együtt román társaikkal Verespatak ügyében) csípőből viszszautasították. A román-magyar kártyát nem sikerült kijátszani. De vajon érheti-e Magyarországot ökológiai katasztrófa?

A benyújtott környezeti hatástanulmány korántsem megnyugtató. Számos kérdéses pontjára a meghallgatásokon sem született érdemi válasz. Továbbra sem tudjuk, hogy a zagytározó baleseti modellezésében miért csak a gát felső 60 méterének átszakadásával számoltak, és miért nem tudunk semmit arról, hogy mi történik, ha a gát teljes 185 méteres (50 emeletes) magasságában rés keletkezik - ami egyébként hasonló eseményeknél a jellemző szcenárió. Homályban marad az is, hogy a szigeteletlen tározótóból szivárgó cianid, nehézfémek és savak miért nem jelennek meg a talajvízben és a felszíni vizekben (a hatástanulmány ugyanis ezt állítja), és mitől nem fogják ezek az anyagok a már amúgy is jelentős nehézfémterhelésnek kitett Marost és Tiszát tovább szennyezni? Semmilyen utalás nincs arra nézve, hogy mit fog tenni a bányacég egy baleset esetén az ökológiai hatások csökkentése és a környéken lakók (a 30 000 lakosú Abrudbánya nem egészen tíz kilométerre van a gát alatt) életének megvédése érdekében, milyen technológiai intézkedések, információs csatornák, vészforgatókönyvek lépnek érvénybe. Ugyancsak hiába kérdezték meg a civil szervezetek a meghallgatáson: vajon milyen pénzügyi garanciák fogják biztosítani, hogy a kárelhárítás és a rekultiváció ne a román (és akkor már az európai) adófizetők pénzén menjen végbe, hanem valóban a cég állja? Előfordulhat-e, hogy a vállalat - a költséges rekultivációs kötelezettséget másra hagyva - csődöt jelent, akár menet közben, tényleges pénzügyi nehézségek miatt, akár rosszhiszeműen, a bányabezárást közvetlenül megelőzően? Lehetséges-e, és milyen költségekkel biztosítást kötni a bányára a nagy nemzetközi társaságoknál? Magyarországnak elsődleges érdeke, hogy ezekre a kérdésekre választ kapjon - már csak azért is, mert a nagybányai baleset után benyújtott 29 milliárd forintos kárigényünk behajtására a károkozó cég csődje és eltűnése nyomán legfeljebb elméleti esélyünk van. Se szeri, se száma a kisebb-nagyobb műszaki, technológiai, ökológiai és gazdasági bizonytalanságoknak, melyekre sem a hatástanulmány, sem a cég képviselői nem adnak választ. Robert E. Moran bányászati szakértő a verespataki Alburnus Maior egyesület felkérésére készített vizsgálatában 50 oldalon át sorolja kifogásait. A végkövetkeztetés egyértelmű: a verespataki bányát sem az EU-ban, sem az Egyesült Államokban vagy Kanadában nem lehetne engedélyezni. Pedig, ahogy a közelmúltban kiderült, a kritizált hatástanulmány még csak nem is az RMGC által fizetett, tehát rosszindulatúnak aligha gondolható szakértői csapat munkáját tartalmazza. A kulturális örökségvédelmi fejezetet készítő szakemberek a közelmúltban jelentették be, hogy jelen formájában a tanulmányért semmilyen felelősséget nem vállalnak, mivel a hatástanulmányban nem az általuk írt szöveg olvasható, azt több helyen megcsonkították - az RMGC számára kellemetlen részeket a cég kihúzta az anyagból. Vajon milyen következményekkel járhat, ha a tanulmány más fejezeteivel ugyanilyen nagyvonalúan bánt a bányacég - amire a fentiek fényében komoly esély van?

*

Az Espooi egyezmény keretében a magyar kormány szeptember 30-ig juttathatja el véleményét a román félnek. Pozícióját három stratégia szerint építheti fel.

Egy. Komolyan veszi a kockázatokat, és mindent megtesz annak érdekében, hogy megakadályozza a bánya megnyitását, de legalábbis megnyugtató választ kapjon mindazokra a kérdésekre, amelyek felmerültek az engedélyezés eddigi szakaszában. E lehetőségről Budapest jobbára már lecsúszott. Ehhez arra lett volna szükség, hogy a magyar diplomácia a kétoldalú kapcsolatokban meg a nemzetközi és EU-s fórumokon az elmúlt években nyomást gyakoroljon Romániára a bányaterv elutasítása érdekében. A román kormányzat megosztott az ügyben, minden olyan lépés, amely kívülről igyekszik a projekt elutasítását elérni, muníció a román kormányzaton belüli ellenzők számára, és segítheti a számunkra kedvező vélemények túlsúlyba kerülését. Olyan szerencsés konstelláció állt elő, ahol a magyar kormány Gheorghe Funar kolozsvári expolgármesterrel vállvetve küzdhet egy közös célért, és ahol a magyar-román viszony unalomig bejáratott kliséi nem érvényesek. Ha komolyan venné a magyar kormány Verespatak ügyét, a hatástanulmány közzététele - május - óta szakértők tucatjai dolgoznának az anyag szétcincálásán, szakmailag megalapozott, támadhatatlan bírálatán, amitől az engedélyező román kormány sem tekinthetne el. Ezzel szemben az elmúlt években folyamatosan leépített, kivéreztetett környezetvédelmi miniszté-riumi apparátus próbál valamiféle mondanivalót összeállítani - miközben Persányi Miklós a Liberális Zöld Tanács alakuló ülésén következmények nélkül osztja meg velünk aggodalmait a bányáról. Ha fontosnak tartaná a kormány Verespatak és a többi hozzá hasonló ökológiai kockázat ügyét, mindent megtett volna azért, hogy végrehajtsák azokat az ajánlásokat, amelyeket a nagybányai katasztrófa nyomán az EU által felállított Nagybányai Vizsgálóbizottság (Baia Mare Task Force) fogalmazott meg. Közös, határokon átívelő programokat indított volna a környező országokkal a Tisza-vízgyűjtőn elhelyezkedő veszélyforrások felmérésére, a különösen kockázatos létesítmények biztonságának növe-lésére, a menthetetlen üzemek bezárására. Mindehhez jelentős ENSZ- és uniós források is megszerezhetők lettek volna. Ám a vizsgálóbizottság jelentése jelenleg alig több mint holt papír. Ami megvalósult belőle (az új bányászatihulladék-irányelv megalkotása, a ciános technológia betiltásának megfontolása), az nem Magyarországon történt.

Kettő. Lehet, hogy a magyar kormányt a szíve mélyén nem igazán izgatja fel az ügy, de megpróbálja elkerülni, hogy hülyét csináljon magából, és végletesen blamálja a magyar környezeti diplomáciát - Bős-Nagymaros után újból. Ha már egyszer kikényszerítette a román félből az Espooi egyezmény alkalmazását, legalább saját maga komolyan veszi azt, nem pedig az általános vágyak szintjén mozgó, semmire se jó véleményt ad át szeptember 30-án Romániának. Ehhez mindössze néhány millió forintra lenne szükség, hat-hét jó nevű, nemzetközileg elismert szakértő díjazására, akik a hátralevő rövid időben megpróbálnának kialakítani egy minél acélosabb magyar véleményt. Ez a - néhány centi autópálya árányi vagy valamelyik multinak egy nyolcad állás megteremtésére folyósított - pénz hosszú távon busásan megtérülne. Az idő kétségbeejtően rövid, de még éppen a határon vagyunk, amikor valamit léphetünk.

Három. Végül lehet, hogy a kormány megúszásra játszik. Nem tehette meg, hogy ne kérje az Espoo alkalmazását, annyit hangoskodott az Magyar Természetvédők Szövetsége, a Greenpeace, a Védegylet. De most inkább behúzza a nyakát. Ahogyan Bős-Nagymaros ügyében Magyarország évről évre változó összetételű és mindig bizonytalan háttértámogatású, kormányciklusonként változó feladatú (egyébként általában kiváló szakemberekből álló) tárgyaló delegációkkal próbálta sarokba szorítani a magabiztos, minden politikai támogatást élvező, komoly forrásokkal rendelkező és évtizedes távlatban fix összeállítású szlovák csapatot, úgy most is a tesze-tosza, az okos lányra hajazó (csinálom is, meg nem is), erőtlen és céltalan téblábolás mellett dönt.

Ezek közül lehet választani. Sokat elárul majd, hogy a kormány melyik mellett dönt. Bár illúziója már régen nincs senkinek.

A szerző a Védegylet szóvivője.

Figyelmébe ajánljuk