Lábuk alól a talajt - A termőföld mint vagyon

  • Tamás Gábor
  • 2006. február 9.

Publicisztika

Mi az: 111,6 méter hosszú, 24,5 centiméter széles, elvinni nem lehet, értéke viszont csaknem félmillió forint?
Nos, nem egy aranytelérről, netán egy drága selyemcsíkról értekezünk: vizsgálódásunk tárgya egy Balaton-felvidéki földdarab, amelyet 1993. január 22-én adott birtokba a Veszprém megyei kárpótlási hivatal. Maga a birtok szép darab volt, egy józan, nem túl nagy termetű tulajdonos még határvonal-sérelem elkövetése nélkül is végig tudott rajta sétálni. Ha máshogy nem is, tyúklépésben. A birtokosnak, egy fővárosi ügyvédnek azonban nem ez volt a célja. Ennél jóval okosabbnak bizonyult. "Értékarányos cserével", vagyis a terület aranykorona-értékének áruba bocsátásával és némi ráfizetéssel beljebb csalta hosszú sálnyi földjét az üdülőhelyhez, ahol néhány évvel később bevásárlóközpont létesült, s valami véletlen folytán az ő új helyrajzi száma is épp beleesett az üzletbe. Birtoka négyzetméterét drágábban adta el, mint ha egy budai lakásról szólt volna a dal. De a kiváltás alapja mégiscsak egy kulcsszó volt: termőföld. Ami ugyebár - idézzük ide történelmi és polgazdos tanulmányaink egy szeletét - speciális vagyontárgy: kincsképző gazdasági elem.

A következőkben épp erről a kincsről, a magyar anyaföldről szólunk. A miénkről. A nemzetéről. A faluéról. Vagyis... Igazából miről is? Kiéről is?

*

Ha a lózungoktól kissé elemelkedve tekintünk rá, azt kell lássuk - és most hulljon rám a kénköves ménkű -: a "magyar anyaföld" gazdasági értelemben nem létezik. Van alacsony áron megvásárolható szántó a borsodi hátságon, semmire se jó homok a Kunságban, drága szőlő Villányban és termesztési szempontból értéktelen, gazos, ám építési teleknek kiváló terület a Budapest közeli agglomerációban. Ezeknek kéne úgy együtt lenniük a "magyar anyaföldnek", de nem kell hozzá túl nagy fantázia, hogy belássuk: ez így értelmezhetetlen. Még a mi kis országunkban sem lehetséges egységesen "hazai termőföldről" beszélni, hiszen egy osztott tábla sarkai sem egyforma értékűek - a sok gépi fordulóval művelhető darab feleannyit ér, mint az egyenesen meghúzható (szántható, vethető, aratható stb.), "kiadós" szeletek bármelyike.

A nyitott gazdaságban, a szabad kereskedésben tehát nincs "magyar anyaföld" - egy gazdasági ágazat termeléshez nélkülözhetetlen eszköze van csak. Aminek ára van meg "forgalmazási kvóciense", vagyis eladhatósága. És amit eladhat a birtoklója, ha el akarja adni. A valódi vevők körét törvény határolja le ugyan, de ez kevés körön kívüli ajánlattevő kedvét veszi el. Eközben a magyar termőföldet valamiféle országvédő tömjénfüst lengi körül; a róla eregetett szólamok pedig szentnek és megingathatatlannak tekintik a mostani állapotot, amely szerint - hivatalosan - mezőgazdaságunk művelési területe 94,6 százalékban hazai tulajdonban áll, és ehhez a státushoz "a gazdák" többsége ragaszkodik.

Márpedig erről a gazdaság- és vagyonformáló eszközről hamarosan sokat fogunk beszélni. A négyévenkénti választási hadovaversenyben a "szent" termőföld, a "vidék megtartó erejének záloga" mindig kiemelt szerepet kap - ám kevesen veszik a fáradságot ahhoz, hogy igazán belegondoljanak, miről is dalolnak a vezérszónokok.

*

A Gyurcsány-kabinet működésének utolsó hónapjaira igencsak nekifogott a földmozgatásnak. Kedvezménnyel adja el a birtokában lévő területeket; az állami birtokok és a magánpartnerek közötti adásvételekre kedvezményes kamatú, két évtizedre szóló kölcsönről intézkedik; újraindítja a "földért életjáradékot" programot; felgyorsítja az osztatlan közös részaránytulajdonok konkrét kimérését; az önkormányzatok pedig saját szociális földprogramot indítanak, illetve regionális fejlesztéseikhez területet kaphatnak az államtól. A földvásárlás fő kedvezményezettjei az állattartó vállalkozások, illetve a kisebb méretű gazdálkodások lesznek - a kedvezményes kölcsön legalább harmada a támogatást adó állam és a folyósító bankok egyezsége szerint hozzájuk juthat el.

Jól hangzik, különösen ami a hosszú távú kölcsönt illeti. Aligha véletlen, hogy mindezek nyomán a földpiac ügyeiben jártas szakemberek néhány éven belül akár egy-másfél millió hektár hazai termőterület adásvételét is lehetségesnek tartják. Az ellenzék szerint ez alig burkolt, hazaárulással is felérő kótyavetye, amelyben igazából csak a nagyvállalkozók vagy a mögéjük beállt külföldi finánctőke karvalyai járhatnak jól. Nekünk viszont semmi okunk arra, hogy megfeledkezzünk Orbán Viktor - ekkor már gyakorlatilag "volt" státusban működő kormányfő - 2002. májusi bejelentéséről, mely szerint minden, a földalapban lévő területet eladnak a "gazdáknak", nehogy az új hatalom majd ezt meg azt tehessen vele. Az ötlet idő és némi törvényesség híján nem jött be, de emléknek elég masszív: valamiért minden hatalomnak az utolsó pillanatban jut eszébe, hogy valamit kezdjen a földdel. A Győr megyei ügyvédből a sors kiismerhetetlen akaratából miniszterré lett Szabó János 1994-ben olyan tervezetet vitt a Boross-kabinet elé, amely megengedte volna a jogi személyek birtokszerzését (ez ma még tilos, de erről később), aztán esett szó a birtokokról bőven a '97-es demonstrációkon is; Orbán négy év múlva született ötletén meg a mostani fiúk nekibuzdulásán tehát semmi okunk csodálkozni.

Ám a kampányszerű politikai hirtelenkedéseknek valódi közgazdasági következményei alig lettek. A pénz viszont csendesen, de annál hatékonyabban kivájta a maga medrét.

*

A politika a földügyi kártyapartiban másfél évtizede vesztésre áll a tényleges gazdasági folyamatokkal szemben. Igazi ütése utoljára akkor volt, amikor a kárpótlás és a szövetkezeti vagyonnevesítés sajátos szabályozásával mintegy kétmillió új földtulajdonossal ajándékozta meg az országot. Ez volt az a pont, amikor a termőföld tulajdonjoga és használata jó messzire került egymástól, és kialakult az a különös páros tánc, amelyben a földet (az összességében mintegy három és fél millió nem saját tulajdoni jogon művelt hektárt) bérbe adó birtokos érdeke pontosan ellentétes a használóéval. Az előbbi sok bérleti díjat szeretne, a másik meg olcsó földet. Ezzel a helyzettel, amit a rendszerváltó hevület alakított ki, a törvénykezés azóta sem tud mit kezdeni. Ennek konkrét következménye a magyar termőföld viszonylagos (uniós társainkhoz mért) olcsósága, és az a gazdálkodói kiszolgáltatottság, amit a területhasználati jog folyamatos megújítási kötelezettsége okoz. Az agrárpolitika automatikus reakciója mindig ugyanaz maradt - "külföldi földet nem vehet" -, ám ettől még a helyzet alig javult. A hazai termőföldárak emelkedtek ugyan az utóbbi öt-hat évben, de ennek fő oka előbb az uniós támogatások ígérete, majd nagyon is kézzelfogható valósága volt - ám a bérlet és a földtulajdonjog közötti feszültség egy cseppet sem enyhült. Drágább lett viszont a birtokhasználat.

Nézzük tehát a képletet. Adott 2,3 millió földtulajdonos és nagyjából 250 ezer földhasználó. A két csoport között van mintegy 20 százalékos átfedés, ami azt is jelenti, hogy a magyar termőföld négyötödét külső bérlő használja. Ez az arány nagyjából megfelel a mezőgazdasági piaci árutermelés és a saját fogyasztás, illetve a "kispiaci értékesítés" megoszlásának is. Ám az árutermelő vállalkozások zöme jogi személy, s ez a kategória kizárja őket (miként a külföldieket is) a földtulajdonszerzés lehetőségéből. A mai magyar mezőgazdaság piaci szektora tehát nem rendelkezhet legfontosabb termelőeszközének tulajdonjogával.

Ennek következményei számosak. A gazdálkodást a rövid távú gondolkodás jellemzi, a jövőt támogatási mértékekben meg rövid távon is magas megtérülési százalékokban méri a mai mezőgazda - hisz az alap az öt, jó esetben tíz évre szóló földbérlet. Mivel a művelt területére ajánlatot nem tehet, annak (vagyis a szerződésnek) elsősorban neki vagy környékbeli konkurenciája számára van kézzelfogható értéke.

Jelenleg. De hamarosan más világ jön. Olyan, amelyben már megint a bevezetőben emlegetett ügyvéd és hasonló gondolkodású társai járhatnak jól.

*

Amikor bő három éve megköttetett az EU-val a koppenhágai megállapodás, a magyar tárgyalóküldöttség hatalmas sikerként könyvelte el, hogy a hazai termőföldek tulajdonszabályozásának jogi rendszere 2011-ig életben maradhat. "Addig majd csak lesz valami" - gondolhatták a fiúk. De aztán nem lett semmi. Hacsak annyi nem, hogy a már emlegetett pénz, a tőke (a külföldi is) mindenféle jogi tiltás ellenére is megjelent a bármi okból kurrens területeken. Erről a folyamatról sokat mesélhetnének az ország nyugati karéjában található, illetve a nagyvároshoz közeli kisajátítható területeket jól ismerő ingatlanügynökök. Apró adalék: az Orbán-kabinet 2001-2002-ben 2,1 milliárd forintot költött az "osztrák vircsaft", az illegális külföldi földhasználat, a zsebszerződések felszámolására - a konkrét eredmény egy, azaz egy darab bíróságig eljutott ügy lett. Ennek magyar gyanúsítottja egy olyan helybeli volt, akit a bíróság még kiértesí-teni sem tudott, a környéken közismert osztrák befektető-gazda pedig csodálkozva tárta szét a kezét: ő csak segíteni járt át a Pistához. E kusza viszonyoknak szakad vége szűk hat év múlva, amikor lejár a földbirtokszerzésre vonatkozó moratórium, s szabadon működhet mifelénk is az unió egyik alapelve: a tőke szabad áramlása.

Már ma is akad, aki erre magabiztosan rálát. Miközben a tulajdonosok és a használók közötti gazdasági arány igazából nem változik, a birtokok szép csendben gazdát cserélnek. Ma földet vesz a bankár, a bróker, a szeszcsempész és a tehetősebb kocsmáros - nem érdekli ugyan, ki és hogyan műveli, de az már az övé. És ha akarja, el is adhatja. Mindeközben igenis kialakult a működő agrárvállalkozások "földéhsége" is, hiszen saját birtok nélkül a távolabbi jövő tervezhetetlen. Ám a holland, dán, osztrák, immár a határon toporgó tőkével szemben az árversenyben alulmaradt hazai vállalkozásoknak hat év múlva sem lesz esélyük. Nincs az a hitelgarancia, tőkepótló támogatás, állami földértékesítési program, ami erre orvosság lehetne. Megpróbálni persze érdemes, néhány százalékot talán javít a helyzeten, de generálisan megoldani semmit sem fog. Itt már a jó szándék kevés.

*

Korábban azt kérdeztük: kié is a magyar föld? Van-e ilyen kategória egyáltalán? Jó válasz ma erre nem születhet, s a "téma" éppen emiatt lehet kiváló terepe a tényektől messze nyargaló választási akarnokoknak. A magyar termőföld akkor értékes, ha tulajdonosának/használójának mind a napi, mind a hosszú távú megélhetését biztosítja. Erről ma nem beszélhetünk. Szlogenek, gazdasági délibábok és napi kényszerek között kell eligazodnia annak, aki bármilyen módon is megmerítkezik e kusza világ viszonyaiban. Két dolog azonban biztos. Az egyik: hat év múlva minden más lesz. A másik: a bevezetőnkben említett, az ingatlancsere dolgaiban ügyes ügyvéd ebben a partiban sem fog rosszul járni.

A szerző a Szabad Föld főmunkatársa. Bohém természetű.

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.