Volt képük hozzá

  • Dobrovits Mihály
  • 2006. február 9.

Publicisztika

Mielőtt a tárgyra térne, szerző kénytelen elmerengeni egy régebbi találkozáson. 2002 tavaszán volt szerencsém az akkori dán egyházügyi miniszterhez, a konzervatív liberális Venstre Párt képviselőjéhez. A miniszter asszony nemcsak a dán lutheránus egyház államegyházi jogait és kiváltságait vette védelmébe, de már akkor szót emelt az "integrálódni nem akaró" muzulmán bevándorlókkal szemben. Természetesen irreális bármiféle olyan feltételezés, mely szerint egy demokratikus országban a kormányzat felelőssé tehető egy lap karikatúráiért. Ugyanakkor ezek a miniszteri szavak világossá tettek egyfajta közhangulatot. S ennek alighanem most teremtek meg a gyümölcsei.

Mielőtt a tárgyra térne, szerző kénytelen elmerengeni egy régebbi találkozáson. 2002 tavaszán volt szerencsém az akkori dán egyházügyi miniszterhez, a konzervatív liberális Venstre Párt képviselőjéhez. A miniszter aszszony nemcsak a dán lutheránus egyház államegyházi jogait és kiváltságait vette védelmébe, de már akkor szót emelt az "integrálódni nem akaró" muzulmán bevándorlókkal szemben. Természetesen irreális bármiféle olyan feltételezés, mely szerint egy demokratikus országban a kormányzat felelőssé tehető egy lap karikatúráiért. Ugyanakkor ezek a miniszteri szavak világossá tettek egyfajta közhangulatot. S ennek alighanem most teremtek meg a gyümölcsei.

*

Az iszlám hagyomány nem fogadja el a képi, főként a rajzolt vagy festett emberábrázolás lehetőségét. Az óvatos fogalmazást az indokolja, hogy a valóságban ez a tilalom elvi, igen gyakran nem érvényesül. A híres és klasszikusnak számító miniatúrafestészet mellett a XVIII-XIX. századi Iránban kitűnő táblafestészeti hagyomány virágzott, s az iszlám köztársaság propagandaeszköztárában nagy szerepet játszik a festészet. Khomeini képeivel szinte mindenütt találkozhatunk. A palesztinai iszlám szervezeteknek, a Hamásznak is megvannak a jellegzetes ikonográfiai formái. A festészet mellett külön helye van a fényképnek és a filmnek, különösen, hogy ebben az esetben nem érvényesül a tabu logikai alapja, miszerint az ember az isteni teremtés művét imitálná, elvégre - így az érvelés - a fénykép, illetve a mozgókép nem más, mint a teremtmények árnyéka. Természetesen szép számmal akadnak fundamentalisták, például az afganisztáni tálibok, akik ezt az érvelést is túl megengedőnek tartják, de az álló, illetve a mozgó fényképek ma már nem botránkoztatják meg az igazhívők többségét: a televízió mellett virágzik a nemzeti filmgyártás. Ebben a tekintetben megint csak Irán lehet a legkitűnőbb példánk.

Bár Mohamed életéről készült ugyan arab és angol nyelvű filmfeldolgozás, a Riszála (Küldetés), de a próféta arcát képen ábrázolni tilos volt, s az is maradt mindig.

Vitatkozhatunk arról, hogy ez a tilalom mennyire kötelezheti azokat, akik nem követik az iszlám hitét, aligha állíthatjuk azonban, hogy szabadságunk és integritásunk eleme lehet mások megalázó kigúnyolása. Márpedig a dán Jyllands-Posten karikatúrái körülbelül azt a szellemet követik, amit a XVI-XVII. század iszlámellenes keresztény apologétái, akik mindent megtettek azért, hogy Mohamedet a lehető legrosszabb színben tüntessék fel.

Kiszámítható volt, hogy egy ilyen karikatúrasorozat - és ne feledjük, nem egyetlen gúnyrajz, hanem egy egész sorozat jelent meg - nemigen válthat ki mást, mint felháborodást és heves reakciókat. Ezzel akár be is fejezhetnők ezt a kis eszmefuttatást, netán vala-mi frappáns és jóindulatú zárómondatot is biggyesztve a végére: lám, mi minden megesik, ha a sajtószabadság összeütközésbe kerül a vallásszabadsággal. Ám ezzel aligha mondtunk el mindent.

*

Természetes, hogy ha sérelem ér valakit, akkor felháborodottságának szóban és tettel is hangot adhat, netán törvényes úton elégtételt is követelhet magának. Arra sem lehet senkit sem kötelezni, hogy egy adott ország áruját megvásárolja. Amennyiben ez gazdasági bajokhoz, netán egy egész piac elvesztéséhez vezet, azért ki-ki csak magát okolhatja. Az iszlám országok többször kimutatták már, hogy politikai céljaik elérésében nem riadnak vissza erejük demonstrálásától.

Ami a gúnyrajzok nyomán kitörő tömegtüntetéseket illeti, sem okunk, sem jogunk nincs kételkedni abban, hogy azok valóban a lakosság őszinte felháborodásának adtak hangot. Egy államnak azonban ilyen esetekben is megvannak a maga kötelességei. Tiltakozása jeléül kiutasíthatja a külföldi országok képviselőit, testi épségük és érdekeltségeik védelméről azonban köteles gondoskodni. E köteles védelem jószerével teljes elhanyagolását és a spontán erőszak eltűrését alighanem egyetlen hatalom sem engedheti meg magának. E tekintetben nem jelent kibúvót az iszlám jog sem, elvégre az iszlám világban törvényesen tartózkodó nem muszlim (musztamin) joggal számíthatna a hatóságok védelmére. És a nemzetközi kapcsolatok szabályai ettől függetlenül is mindenkire egyformán kötelezők. Illetve azok lennének. Európának pedig, még ha sajnálkozását fejezi is ki, kötelessége megvédeni a saját polgárait. Arra pedig végképp nincs semmi joga senkinek, hogy London szívében fenyegessen bárkit akasztófával, netán Európa meghódítására szólítson fel. Ez nem tolerálható - és erre még annyira sincs mentség, mint bármely otromba karikatúrára.

E tüntetések földrajza jól körülhatárolható pontokból áll. Európa banlieu-muszlimjai, elsősorban az arab bevándorlók, a Gázai övezet, Szíria, Irán, Jáva és Szumátra, Szomália és Kasmír szerepelnek a híradásokban - az iszlám világ régóta instabil pontjai. Közülük nem egy, például Irán és Szíria az utóbbi időben konfliktusban áll az Európai Unióval. (Libanon kapcsán kiderült, hogy a bejrúti atrocitásokban nagy szerepük volt a szíriai és a palesztin tüntetőknek.) Azaz a vallási értékek szentsége mögött ott bujkál a militáns politikai desperádók elszántsága. Szó sincs tehát globális összecsapásról.

Bár az erőszakot és a követségek megtámadását utólag az iszlám vallástudósok, köztük a szíriai főmufti is elítélte, mégsem kerülhetjük meg a kérdést, milyen értékrend szerint alakulhatnak a jövőben kapcsolataink az iszlám világgal. Érvényben maradnak-e a jelenlegi normák, vagy pedig a nyugati világ kénytelen lesz meghátrálni a militáns iszlám elől?

A jelenlegi eseménysorozat meghatározó eleme ugyanis éppen az, hogy elfogadhatja-e Európa, hogy ők diktálhatnak neki feltételeket? Amennyire jogos elítélnünk az őszinte vallásos érzelmek szándékos és durva megsértését, annyira megengedhetetlen lenne ez utóbbi.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”