Love Story

  • 1997. április 24.

Publicisztika

Itt volt például Romeo és Júlia. Szerették egymást, homlokzati díszítőelemeket másztak meg, aztán jött a rokonság, intrikált, és puff. Vagy Abélard és Eloïse: lelkük összeért, porhüvelyük dettó, mire fel megjelent a felettes hatóság a miskároló csaklival, és annyi. Nem is beszélve Violettáról és Alfrédról, akik másfél felvonáson át ha énekelhettek, aztán jött az öreg Germont, és úgy szétrecitálta őket, hogy nem csoda, ha abból tüdővész lett, meg párbaj is. Meg Szörényi és Bródy meg a köröttük settenkedő rosszakarók, a konkolyhintők.
Itt volt például Romeo és Júlia. Szerették egymást, homlokzati díszítőelemeket másztak meg, aztán jött a rokonság, intrikált, és puff. Vagy Abélard és Eloïse: lelkük összeért, porhüvelyük dettó, mire fel megjelent a felettes hatóság a miskároló csaklival, és annyi. Nem is beszélve Violettáról és Alfrédról, akik másfél felvonáson át ha énekelhettek, aztán jött az öreg Germont, és úgy szétrecitálta őket, hogy nem csoda, ha abból tüdővész lett, meg párbaj is. Meg Szörényi és Bródy meg a köröttük settenkedő rosszakarók, a konkolyhintők.

Volt abban valami megható, ahogy Csurka és Giczy kokettáltak egymással, Courts-Mahler írt állítólag ilyeneket; kacéran szemérmes pillantások, dúltan pihegő kebel, orcapír és férfibú meg gerleburukk decibelszám, és most vége. Némi rokonsági és felettes hatósági intrika, noch dazu Bratislavából keltezve, ahonnét magyar emberre mióta, hogy semmi jó nem származott, és kész, párta és kosár, a KDNP nem lesz a MIÉP-é, viszont meg pláne nem.

Sag schon, mondja erre a magyar, továbblapoz a sportrovat felé, már meg sem ütődve nemhogy azon, hogy ha ezek a piszkos külföldiek, akik azt se tudják, eszik-e vagy isszák az árvalányhajat például, közbe nem szólnak, egy parlamenti párt, isten tudja, miféle maszkópiába keveredik ezekkel a félnótás nácikkal; de még azon se, hogy magukat komolyan vetetni szándékozó politikusok, úgy látszik, a Csók és könny sorozatból lesik el a stratégiájukat, és ennyibe múlt, hogy be nem jött nekik. (Most arról, hogy a Csók és könnyben, a Tiffanyban meg a Júliában meg a többiekben két igaz szív, intrika ide vagy oda, a végén mégis egymásra talál, inkább ne is beszéljünk. Olvassunk klasszikus szerelmi tragédiákat, azok jobban végződnek.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.