Love Story

  • 1997. április 24.

Publicisztika

Itt volt például Romeo és Júlia. Szerették egymást, homlokzati díszítőelemeket másztak meg, aztán jött a rokonság, intrikált, és puff. Vagy Abélard és Eloïse: lelkük összeért, porhüvelyük dettó, mire fel megjelent a felettes hatóság a miskároló csaklival, és annyi. Nem is beszélve Violettáról és Alfrédról, akik másfél felvonáson át ha énekelhettek, aztán jött az öreg Germont, és úgy szétrecitálta őket, hogy nem csoda, ha abból tüdővész lett, meg párbaj is. Meg Szörényi és Bródy meg a köröttük settenkedő rosszakarók, a konkolyhintők.
Itt volt például Romeo és Júlia. Szerették egymást, homlokzati díszítőelemeket másztak meg, aztán jött a rokonság, intrikált, és puff. Vagy Abélard és Eloïse: lelkük összeért, porhüvelyük dettó, mire fel megjelent a felettes hatóság a miskároló csaklival, és annyi. Nem is beszélve Violettáról és Alfrédról, akik másfél felvonáson át ha énekelhettek, aztán jött az öreg Germont, és úgy szétrecitálta őket, hogy nem csoda, ha abból tüdővész lett, meg párbaj is. Meg Szörényi és Bródy meg a köröttük settenkedő rosszakarók, a konkolyhintők.

Volt abban valami megható, ahogy Csurka és Giczy kokettáltak egymással, Courts-Mahler írt állítólag ilyeneket; kacéran szemérmes pillantások, dúltan pihegő kebel, orcapír és férfibú meg gerleburukk decibelszám, és most vége. Némi rokonsági és felettes hatósági intrika, noch dazu Bratislavából keltezve, ahonnét magyar emberre mióta, hogy semmi jó nem származott, és kész, párta és kosár, a KDNP nem lesz a MIÉP-é, viszont meg pláne nem.

Sag schon, mondja erre a magyar, továbblapoz a sportrovat felé, már meg sem ütődve nemhogy azon, hogy ha ezek a piszkos külföldiek, akik azt se tudják, eszik-e vagy isszák az árvalányhajat például, közbe nem szólnak, egy parlamenti párt, isten tudja, miféle maszkópiába keveredik ezekkel a félnótás nácikkal; de még azon se, hogy magukat komolyan vetetni szándékozó politikusok, úgy látszik, a Csók és könny sorozatból lesik el a stratégiájukat, és ennyibe múlt, hogy be nem jött nekik. (Most arról, hogy a Csók és könnyben, a Tiffanyban meg a Júliában meg a többiekben két igaz szív, intrika ide vagy oda, a végén mégis egymásra talál, inkább ne is beszéljünk. Olvassunk klasszikus szerelmi tragédiákat, azok jobban végződnek.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.