Marad a ház

  • 2003. február 20.

Publicisztika

A hét végén a Terror Háza előtti placcon - a kommunizmus áldozatainak emléknapján - megint tízezrek fogják ünnepelni miniszterelnöküket, Orbán Viktort és védeni a békét, illetőleg szidalmazni Medgyessy Pétert (de genere Visszarionovics), akinek amúgy - a Demokrata című újság egy minden képzeletet meghaladóan undorító gúnyrajza szerint - szőrös a talpa és bocskort visel, valamint a mostani kormány nyakába varrni: az ötvenes éveket, a kommunizmus X tízmillió áldozatát, a nemzet fogyását/pusztulását/elárulását/kiárusítását/általános míszét, esetleg a második világháború elvesztését (melegít: Trianon). Erre elég hamar rá lehet unni, a volt miniszterelnök egy ideje önmagát ismétli, hívei tüntetnek, hazamennek, kisvártatva megint tüntetnek, de aztán megint hazamennek, elvannak. Az az intellektuális tér, amely, mint az anyaméh meleg, puha sötétsége, ilyenkor körülöleli őket, tökéletesen zárt, elemei megnyugtatóan összefüggenek egymással, minden véglegesen meg van benne magyarázva, mindenki mindenkivel össze van esküdve, és minden kérdésre megvan a válasz ("a komcsik"); ebbe belebeszélni lehetetlenség, és igazából nem is akar senki, sem ők, sem mások ("a komcsik"). Hiszen ahogy például egy bolgárul nem tudó egyént - még a legmesszebb menő jó szándéka mellett is - hiába próbálnánk rávenni, hogy mondjon pár mondatot bolgárul, akár csak annyit, hogy "ég a napmelegtől a kopár szik sarja, ideje behordani a hagymát a hombárba", úgy egy nagyon buta embert is fölösleges győzködni, hogy András, neked is sokkal jobb lenne, ha nem lennél ilyen végletesen, reménytelenül, észveszejtően buta.

n A hét végén a Terror Háza előtti placcon - a kommunizmus áldozatainak emléknapján - megint tízezrek fogják ünnepelni miniszterelnöküket, Orbán Viktort és védeni a békét, illetőleg szidalmazni Medgyessy Pétert (de genere Visszarionovics), akinek amúgy - a Demokrata című újság egy minden képzeletet meghaladóan undorító gúnyrajza szerint - szőrös a talpa és bocskort visel, valamint a mostani kormány nyakába varrni: az ötvenes éveket, a kommunizmus X tízmillió áldozatát, a nemzet fogyását/pusztulását/elárulását/kiárusítását/általános míszét, esetleg a második világháború elvesztését (melegít: Trianon). Erre elég hamar rá lehet unni, a volt miniszterelnök egy ideje önmagát ismétli, hívei tüntetnek, hazamennek, kisvártatva megint tüntetnek, de aztán megint hazamennek, elvannak. Az az intellektuális tér, amely, mint az anyaméh meleg, puha sötétsége, ilyenkor körülöleli őket, tökéletesen zárt, elemei megnyugtatóan összefüggenek egymással, minden véglegesen meg van benne magyarázva, mindenki mindenkivel össze van esküdve, és minden kérdésre megvan a válasz ("a komcsik"); ebbe belebeszélni lehetetlenség, és igazából nem is akar senki, sem ők, sem mások ("a komcsik"). Hiszen ahogy például egy bolgárul nem tudó egyént - még a legmesszebb menő jó szándéka mellett is - hiába próbálnánk rávenni, hogy mondjon pár mondatot bolgárul, akár csak annyit, hogy "ég a napmelegtől a kopár szik sarja, ideje behordani a hagymát a hombárba", úgy egy nagyon buta embert is fölösleges győzködni, hogy András, neked is sokkal jobb lenne, ha nem lennél ilyen végletesen, reménytelenül, észveszejtően buta.

Egy dolog van mindösszesen, ami miatt e rutinrendezvény mégis politikai jelentőséggel bírhat: a helyszín maga. Budapest Terror Háza előtti fertálya a jelek szerint immár visszavonhatatlanul Orbánék területe.

Azért, mert a Terror Háza is az övék marad.

Az ellen, hogy a kommunizmus áldozatainak emlékét múzeum őrizze, épelméjű ember e hazában nem emelhet miszerintünk semmiféle kifogást. Helyes, ha az állam ilyen célokra közpénzt áldoz (elvégre ki a fene alapítson múzeumot és tudományos intézményt, ha nem az állam). Ám az sem vitás, hogy a Terror Háza jelen formájában nem közművelődési, netán tudományos intézmény, hanem Orbán Viktor politikai propagandaeszköze, amelynek feladata az Orbán-tábor eredetlegendájának és identitásának megszerkesztése, az orbáni "jobboldal" grandiózus, mert vérrel és szenvedéssel megváltott történelembe vetettségének az indoklása (a bevezetőben skiccelt világkép szerint). A Terror Háza ekképpen nem a történelem megismerésén, hanem épp ellenkezőleg, elfedésén és eltorzításán munkálkodik, elég, ha a Tettesek falára kihelyezett nem tettesekre gondolunk, ha ugyanis tettesnek nevezünk olyanokat, akik semmilyen értelemben nem voltak azok, ha határőröket és az MSZMP egyik-másik gazdasági apparatcsikját egy nevezőre hozzuk verőlegényekkel, akkor csak annyit érünk el, hogy a falra ki nem került verőlegények (a verőlegények nagy többsége) fellélegezhet. Arról nem is beszélve, hogy a tettes tettes mivoltáról dönteni a bíróság, és nem a történettudomány dolga. De Schmidt Mária és a western csizmás Kiszely Gábor nem történészek; illetve egy esetben azok, ha elfogadjuk az MDF-piacok könyvárusainak kulturális preferenciáit, igaz, akkor viszont Danielle Steel az író, Havas Henrik meg az újságíró.

A miniszterelnöki logika szerint ezen az ostoba helyzeten a pénz és a szakmaiság bírt volna segíteni. Adjunk pénzt a Terror Házának, sőt, bővítsük ki, és/de vonjunk bele a múzeum irányításába valódi történészeket is, akad belőlük szép számmal. ´k majd megküzdenek Schmidttel, Tőkéczkyvel, Tóth Gy. Lászlóval, a Terror Házából valódi múzeum lesz, a politika pedig mossa kezét. Eme elgondolás kevésbé ájtatos olvasata szerint a miniszterelnök úgy csavarja ki Orbán kezéből az - elsősorban épp őellene kampányoló - Terror Házát, hogy közben a "nemzeti középre" és az "árokbetemetésre" hivatkozhat, sőt, a piszkos munkát nem is ő végzi el, hanem a szakelemek.

De a miniszterelnök elszámította magát.

A kormány ugyanis mind a mai napig nem talált olyan történészt, aki hajlandó lett volna elvállalni a részvételt az intézményt irányító kuratóriumban. Sőt, az érintettek azt is leginkább titkolni szeretnék, hogy egyáltalán felkérték őket. Bár csipetnyi gyávaságot nehéz nem vélelmezni e hárításban (ki tudja, mit hoz 2006, és aki most elvállalja ezt a melót, saját maga rajzol célkeresztet a homlokára), a szempontjaik érthetők. Ugyan, kinek lenne az pálya, hogy a következő pár évben az egyetemi katedra vagy az intézeti kutatóhely biztonsága helyett Kiszelyvel, Tőkéczkyvel, Tóth Gy.-vel való huzakodás töltse ki az életét; és ki szeretné, ha Schmidt szocialista megfelelőjeként kezelné ezentúl a szakma? Ki mosná le az illetőről a pártmegbízatás bélyegét - miközben a legjobb magyar történészek hitelét már a késő kádárizmusban is épp viszonylagos politikai függetlenségük szavatolta? A történész meghal abban a pillanatban, ha politizálni kezd: márpedig ez a megbízatás, tetszik, nem tetszik, politikai lett volna.

A miniszterelnök ezt bizonyára nem mérte fel, mielőtt ellátogatott a Terror Házába, és - az extra zseton beígérésével - belevágott ambiciózus tervébe. (Pedig elég lett volna a múzeumra vonatkozó kormányjavaslat előterjesztése előtt megkérdezni az érintetteket.) A "nemzeti közép stratégiája" ebben az esetben megbukott - kérdés, hány ilyen buktát bír még ki. A Terror Háza marad az és azé, ami és akié volt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.