Kinek jó ez?

  • 2003. február 20.

Publicisztika

Ha nem is a rendszerváltozás hajnalán, de viszonylag hamar, a kilencvenes évek elején a magyar külpolitika prioritása lett a NATO-tagság. Ám 1999 márciusa - Magyarország felvétele - óta a pártok úgy tesznek, mintha e téren az égvilágon semmi dolguk nem volna. Hogy mást ne mondjunk: immár négy éve képtelen rá az Országgyűlés, hogy törvényeinket és a teljes jogú tagsággal együtt járó, a Magyarország által is elfogadott nemzetközi szerződés egyes pontjait egymásnak megfeleltesse. Pedig nem ártana: például elkerülhető lenne az olyan, leginkább a Svejk Dub hadnagyát idéző eset, amilyet a múlt hét végén, e hét elején a honi hivatalosságok produkáltak a Törökországnak nyújtandó segítségről szóló NATO-kérés kézhezvétele után. Hogy akkor most mi a bánat is ez? Tartalma vajh´ általánosságban vagy csupán a maga konkrétságában mozog? Mert ha így, akkor dönthet a kormány is, ha úgy, akkor csak a parlament, de az is lehet, hogy fordítva van az egész. E hezitálás értékelhető akár pozitívumként is: a kormány mindenképp a törvényesség talaján akar maradni. De ha ennyire többértelműek a dolgok, akkor a törvények minőségével, azok összhangjával van valami gond. NATO-ügyben egyébként éppen négy éve - úgyhogy ezen ideje volna változtatni, tessék a cuccot végre rendbe tenni, tisztelt képviselők, ezért kapják a fizetésüket.

n Ha nem is a rendszerváltozás hajnalán, de viszonylag hamar, a kilencvenes évek elején a magyar külpolitika prioritása lett a NATO-tagság. Ám 1999 márciusa - Magyarország felvétele - óta a pártok úgy tesznek, mintha e téren az égvilágon semmi dolguk nem volna. Hogy mást ne mondjunk: immár négy éve képtelen rá az Országgyűlés, hogy törvényeinket és a teljes jogú tagsággal együtt járó, a Magyarország által is elfogadott nemzetközi szerződés egyes pontjait egymásnak megfeleltesse. Pedig nem ártana: például elkerülhető lenne az olyan, leginkább a Svejk Dub hadnagyát idéző eset, amilyet a múlt hét végén, e hét elején a honi hivatalosságok produkáltak a Törökországnak nyújtandó segítségről szóló NATO-kérés kézhezvétele után. Hogy akkor most mi a bánat is ez? Tartalma vajh´ általánosságban vagy csupán a maga konkrétságában mozog? Mert ha így, akkor dönthet a kormány is, ha úgy, akkor csak a parlament, de az is lehet, hogy fordítva van az egész. E hezitálás értékelhető akár pozitívumként is: a kormány mindenképp a törvényesség talaján akar maradni. De ha ennyire többértelműek a dolgok, akkor a törvények minőségével, azok összhangjával van valami gond. NATO-ügyben egyébként éppen négy éve - úgyhogy ezen ideje volna változtatni, tessék a cuccot végre rendbe tenni, tisztelt képviselők, ezért kapják a fizetésüket.

A NATO-felkérés nyomán támadt belpolitikai zűrzavarnak azonban nem ez a komolyabbik része. Sokkal aggasztóbbak a Fidesz - MPP, s még inkább a nyilatkozataival a maga mozgásterét mind jobban szűkítő Orbán Viktor magatartásának a várható következményei. A volt miniszterelnök, az észak-atlanti gondolat és a jugoszláviai NATO-akció egykori elszánt híve ellenzékbe kerülve fölfedezte magában a rettenthetetlen békeharcost, amivel egyre lehetetlenebb helyzetbe hozza pártját. Miközben Orbán Viktor nemzetközi partnerei és mentorai - a német CDU-politikusok, a spanyol Aznar vagy az olasz Berlusconi - egyértelműen támogatják az Egyesült Államok Irak-politikáját (és ezt teszi, nagyon helyesen, Magyarország jelenlegi miniszterelnöke is; a baj éppen az, hogy kezdeti eltökéltségét fölváltotta a határozatlanság), Orbán és a Fidesz a józan politikai megfontolásoknak fittyet hányva harsogja az ellenkezőjét. Márpedig a NATO-felkérés körüli fontoskodó dacoskodás - először elfogadják a kérésnek a házszabálytól eltérő tárgyalását, aztán mégse, majd maguk se tudják, mit csináljanak (lapzártakor ez a helyzet) -, valamint a népi tömegek olthatatlan békevágyának mélységes átélése nem felelős államférfiúra valló mentalitás. Valójában buta, infantilis bosszúvágy, a megsértett hiúság visszavágása. Nemet mondunk, mert a komcsik, akik le merészeltek váltani bennünket, igent mondanak; nemet mondunk, mert Bush elnök megsértett bennünket, amikor nem fogadta a vezetőnket, ráadásul nem átall egy komcsi titkosszolgával jattolni; nemet mondunk, mert bármi áron kormányra akarunk kerülni, minél előbb.

Bár a magunk részéről nem zárnánk ki, hogy Orbán Viktor, amennyiben április óta tartó pályája ilyen egyenes irányú marad, szép lassan lenullázza magát, 2003 februárjában mégis annak nagyobb a valószínűsége, hogy valamikor, belátható időn belül lesz még belőle kormányfő, de legalábbis komoly kormányzati pozíciót betöltő tisztségviselő. Éppen ezért föltennénk most egyik kedvenc kérdését: mi a magyar érdek? Magyar érdek az, hogy a köztársaság minden komolyan vehető politikusa mindenkor - kormányon és ellenzékben - szalonképes maradjon a nemzetközi porondon (is). És mi ellentétes a magyar érdekkel? Az, hogy egy potenciális miniszterelnök-jelölt ostoba belpolitikai és személyes presztízsokok miatt ellehetetlenüljön külföldi szövetségesei előtt, és észak-atlanti elfogadottsága hovatovább Meciaréhoz közelítsen. "Mert, hölgyeim és uraim, kinek jó ez?"

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.