Marad, megy, marad

  • 2004. augusztus 12.

Publicisztika

Augusztus derekán járunk, mégsem tudható, hogy a 2005-ös költségvetés fejlesztési és beruházási keretösszegei hogyan oszlanak majd meg a különbözõ tárcák között. A pénzügyminiszterként elsõ költségvetését író és a kormányfõ abszolút bizalmasának számító Draskovics Tibor eltökéltnek tûnik, hogy elsõsorban a kiadások visszafogásával az államháztartási hiányt a GDP 3,8 százalékára csökkentse. A szigorú fiskális szempontok érvényesítésére kitalált új rendszer - melyben a minisztériumoknak a fejlesztési projektjeikre a korábbi tárcaközi egyeztetés és bizottságosdi helyett a mintegy ezermilliárdos keret terhére pályázniuk kell a Pénzügyminisztériumhoz - ötletnek nem rossz, akár még mûködhetne is.

A tárcák vezetõinek korábban több lehetõségük volt az egyes költségvetési tételek alakulásának befolyásolására - most viszont kénytelenek elfogadni, hogy egy meghatározott és csak néhány napja ismert szempontrendszer alapján, nélkülük bírálják el az igényeiket. Ez az új "pályázati rendszer" elvben kizárja, hogy miniszterek összeverekedjenek a kormányülésen, vagy hogy együtt el akarják páholni a pénzügyminisztert, urambocsá' épp ellenkezõleg, hogy a kormányfõhöz járuljanak kuncsorogni mindenféle érdekcsoportok (persze inkább csak elvben fogja kizárni); nagyobb erõt ad Draskovicsnak, aki komoly arccal nyilván a "szempontok objektivitására" fog majd hivatkozni; és javít valamit a miniszterelnök "technokrata pénzügyes" imázsán is. Sõt, a kormányfõt megszabadítja attól a tehertõl, hogy õ találja ki, mire kéne azt a kevés pénzt költeni: õ csak turkál majd az igényekben.

Eddig tehát rendben lenne minden.

Ámde a költségvetés írásával egy idõben és attól feltehetõleg nem függetlenül a két koalíciós párt és a kormányfõ közti Bermuda-háromszögben is sistereg a levegõ. Medgyessy minisztereket küld el (vagy nem), és minisztériumokat akar felszámolni (vagy nem). E konfliktusok közül még a legenyhébbnek a két kormánypárt adóvitája tûnik: ha igaz a hír, miszerint az SZDSZ az adócsökkentés érdekében hajlandó beáldozni az informatikai minisztériumot, a kisebb bevétel ellensúlyozható lesz az informatikai kiadások lefaragásával.

De mit kezd Medgyessy az MSZP-vel?

Arról nyilván neki sincsenek illúziói, hogy a párt meghatározó személyiségei közül hányan szeretnének tõle - még csak nem is szükségszerûen önérdekbõl, hanem a 2006-os választásokra való tekintettel - megszabadulni. De Medgyessy, miként vélhetõen a legtufább szocialista képviselõ is, azt is tudja, hogy nincs az a szocialista puccskülönítmény, amely a kostruktív bizalmatlansági indítvány sikeréhez szükséges 194 szavazatot, azaz a teljes szocialista és liberális frakciót mozgósítani tudná (hogy az új miniszterelnök-jelölt prezentálásáról már ne is beszéljünk). Vagy akár komolyan bele merne fogni a szervezkedésbe. A magyar közjogi rendszer egészen váratlan helyzeteket képes produkálni: hiába hajszálnyi az Országgyûlésben a kormánykoalíció többsége, a miniszterelnök elõtt szinte korlátlan pálya nyílott akarata érvényesítésére.

A kormány átalakításában mindenképp: ezért a kormányválságról szóló sopánkodást a magunk részérõl egy idõre fel is függesztenénk.

De lehet-e kormányválság október 1-jén, a költségvetési törvénytervezet benyújtási határidejének másnapján?

A júniusi EP-választási kudarc után az MSZP elnöksége az idõnyerés érdekében októberre írta ki a párt tisztújító kongresszusát. Eközben megfeledkezett arról, hogy az államháztartás és a költségvetés nem alkalmazkodhat a párton belüli hatalmi játszmákhoz. A sorrend tehát a következõ: Medgyessy augusztus végén bejelenti, mely pontokon változtat kormányán. Ezután õ és leghûségesebb munkatársa, a pénzügyminiszter végsõ formába önti a költségvetési törvénytervezetet. (E két momentum nyilván nem egymástól függetlenül alakul.) Az MSZP ekkor nagyban a tisztújító kongresszusra fog készülni: feltehetõen még a mostaninál is ziláltabb állapotban. Medgyessy ismét lépéselõnyben lesz. Mert lehet, hogy az MSZP vezetése október végére stabilizálódik: de hogy új költségvetést akkor már nem lehet írni, az fix.

A kérdés most már csak az, hogy milyen költségvetést akar írni a kormányfõ és a pénzügyminiszter. Hiszen Medgyessy csak egyféleképpen távozhat a kormány élérõl: ha õ maga azt akarja. És ez nem lesz másképp az MSZP-kongresszus után sem.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.