Mátyás, hol vagy?

  • 2001. június 7.

Publicisztika

Az utóbbi napokban, hetekben két készülő játékfilm híre verte fel a csalitost. A Hídember és a Bánk bán című produkciókra fordított több milliárd adóforintok jócskán felborzolták a közkedélyt. Megszólalt boldog, boldogtalan, pro és kontra.

Az utóbbi napokban, hetekben két készülő játékfilm híre verte fel a csalitost. A Hídember és a Bánk bán című produkciókra fordított több milliárd adóforintok jócskán felborzolták a közkedélyt. Megszólalt boldog, boldogtalan, pro és kontra.

Több illetékes, értsd kormányoldali fölszólamlás világossá tette, igenis szüksége van a magyar népnek olyan nagyszabású, rekordköltségvetésű filmalkotásokra, melyek híven ábrázolják történelmünk jeles eseményeit, s hűen idézik fel történelmünk nagy alakjainak szellemét, ráadásul úgy, hogy azokból a mai kor nézője is leszűrhesse a mindennapi életben való jobb boldogulásához eminensen szükséges tapasztalásokat. Azt is megtudtuk, hogy nem állunk meg félúton, Széchenyi és Bánk után Mátyás következik, majd Bethlen, Teleki és még sokan mások. E figurák egyébként arra is utalnak, hogy országunk Fődramaturgja elsősorban budapesti VII. és VIII. kerületi tér- és utcaneveket álmodna celluloidra; megvalósításért kiált a Rákóczi tér, és igazán szórakoztató, több szerelmi szálat felvonultató alkotással kecsegtet a Kisfuvaros, valamint annak folytatása, a Nagyfuvaros című szuperprodukció.

Ráadásul beszarnunk sem kell, mert a továbbiakban a demokratikus osztogatás elve sem sérül, hiszen szemben az eddigiekkel, ahol puszira nyomták a tudományos nagyságrendű HUF-okat, Mátyás király kezét majd pályázat útján lehet elnyerni.

De, ilyen ez az ország, máris híre ment, hogy a Mátyás-mozit Bayer Zsolt fogja rendezni. Egyfelől ez nyilvánvaló rémhírterjesztés, aljas rágalom, pfuj.

Másfelől, ettől még lehet pályázat, hisz láttunk már karón hollót.

De nézzük mindennek a jó oldalát. Nagyon helyes, hogy ő rendezi pályázat útján. (Ügyes fiú, írt ide is. Legyen ebből hagyomány, Toldi Miklóst rendezze Para-Kovács Imre.) Szurkolunk Bayer Zsolt pályázatáért, nyerjen a jobb, de nemes versenyben!

Ezért alább röviden vázolnánk saját Mátyás-pályázatunkat, melyről bízvást állíthatjuk, bőségesen tartalmaz a mai mindennapokra is érvényes, nagyon is valóságos elemeket.

Mátyás király bosszúja, színes magyar végjáték.

Szinopszis: Mátyás király Gömörbe´ beleszart a Gödörbe. Aki háromra megszólal, az eszi meg a Gödör szart!

Meghalt Mátyás! Éljen a Fidesz, elvtársak!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.