Mátyás, hol vagy?

  • 2001. június 7.

Publicisztika

Az utóbbi napokban, hetekben két készülő játékfilm híre verte fel a csalitost. A Hídember és a Bánk bán című produkciókra fordított több milliárd adóforintok jócskán felborzolták a közkedélyt. Megszólalt boldog, boldogtalan, pro és kontra.

Az utóbbi napokban, hetekben két készülő játékfilm híre verte fel a csalitost. A Hídember és a Bánk bán című produkciókra fordított több milliárd adóforintok jócskán felborzolták a közkedélyt. Megszólalt boldog, boldogtalan, pro és kontra.

Több illetékes, értsd kormányoldali fölszólamlás világossá tette, igenis szüksége van a magyar népnek olyan nagyszabású, rekordköltségvetésű filmalkotásokra, melyek híven ábrázolják történelmünk jeles eseményeit, s hűen idézik fel történelmünk nagy alakjainak szellemét, ráadásul úgy, hogy azokból a mai kor nézője is leszűrhesse a mindennapi életben való jobb boldogulásához eminensen szükséges tapasztalásokat. Azt is megtudtuk, hogy nem állunk meg félúton, Széchenyi és Bánk után Mátyás következik, majd Bethlen, Teleki és még sokan mások. E figurák egyébként arra is utalnak, hogy országunk Fődramaturgja elsősorban budapesti VII. és VIII. kerületi tér- és utcaneveket álmodna celluloidra; megvalósításért kiált a Rákóczi tér, és igazán szórakoztató, több szerelmi szálat felvonultató alkotással kecsegtet a Kisfuvaros, valamint annak folytatása, a Nagyfuvaros című szuperprodukció.

Ráadásul beszarnunk sem kell, mert a továbbiakban a demokratikus osztogatás elve sem sérül, hiszen szemben az eddigiekkel, ahol puszira nyomták a tudományos nagyságrendű HUF-okat, Mátyás király kezét majd pályázat útján lehet elnyerni.

De, ilyen ez az ország, máris híre ment, hogy a Mátyás-mozit Bayer Zsolt fogja rendezni. Egyfelől ez nyilvánvaló rémhírterjesztés, aljas rágalom, pfuj.

Másfelől, ettől még lehet pályázat, hisz láttunk már karón hollót.

De nézzük mindennek a jó oldalát. Nagyon helyes, hogy ő rendezi pályázat útján. (Ügyes fiú, írt ide is. Legyen ebből hagyomány, Toldi Miklóst rendezze Para-Kovács Imre.) Szurkolunk Bayer Zsolt pályázatáért, nyerjen a jobb, de nemes versenyben!

Ezért alább röviden vázolnánk saját Mátyás-pályázatunkat, melyről bízvást állíthatjuk, bőségesen tartalmaz a mai mindennapokra is érvényes, nagyon is valóságos elemeket.

Mátyás király bosszúja, színes magyar végjáték.

Szinopszis: Mátyás király Gömörbe´ beleszart a Gödörbe. Aki háromra megszólal, az eszi meg a Gödör szart!

Meghalt Mátyás! Éljen a Fidesz, elvtársak!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.