Mély víz, csak úszóknak!

Publicisztika

"Egy rettenetes betonteknőben ezerrel csúszik le a versenyző, a közönség pedig a lélegzetét is visszafojtja. Igazi artistamutatvány, félistenszerű atléták művelik. Mit láttunk most? Jött - persze ezerrel - egy üres ródli, csapódott faltól falig, valami szörnyűség hírnöke. Aztán a test, ugyanúgy. Ránézésre kétszáz kiló, betonfaltól betonfalig, mint egy rongycsomó, állítólag nő az istenadta, leérve kinyúlik, mint a világ legnagyobb békája, még tényleg nem tudható, hogy életben van-e" - írtuk nyolc éve a Salt Lake City-i téli olimpiáról. És így folytattuk: "A XIX. téli olimpia lapzártánkig halálos áldozatok nélkül zajlott, ám mégsem lehetünk biztosak abban, hogy Pierre de Coubertin legendás bonmot-jának odavetésekor tudta, mit beszél."

"Egy rettenetes betonteknőben ezerrel csúszik le a versenyző, a közönség pedig a lélegzetét is visszafojtja. Igazi artistamutatvány, félistenszerű atléták művelik. Mit láttunk most? Jött - persze ezerrel - egy üres ródli, csapódott faltól falig, valami szörnyűség hírnöke. Aztán a test, ugyanúgy. Ránézésre kétszáz kiló, betonfaltól betonfalig, mint egy rongycsomó, állítólag nő az istenadta, leérve kinyúlik, mint a világ legnagyobb békája, még tényleg nem tudható, hogy életben van-e" - írtuk nyolc éve a Salt Lake City-i téli olimpiáról. És így folytattuk: "A XIX. téli olimpia lapzártánkig halálos áldozatok nélkül zajlott, ám mégsem lehetünk biztosak abban, hogy Pierre de Coubertin legendás bonmot-jának odavetésekor tudta, mit beszél."

Tudta, nem tudta: ma már biztosan nem mondhatna olyat, hogy "nem a győzelem, hanem a részvétel számít".

Még jóformán el sem kezdődött a XXI. téli olimpia, Nodar Kumaritasvili grúz szánkós úgy repült ki az edzésen a pályáról, száznegyvennel, hogy belehalt a sérüléseibe. Nem tisztünk tűpontosan elhelyezni Grúziát a világ versenyszánkótérképén, de annyi innen is világos, hogy nem tartozik az élnemzetek közé. Nos, őszinte és mély részvétünk mellett közöljük, hogy nem erre fizettünk be. Nem azt várjuk az olimpiai játékoktól, amit a valahai gladiátorviadaloktól. Egyáltalán nem fér bele a mi olimpiánkba a lábbal előre távozó versenyző, rühelljük látni a mentőhelikoptert is.

Ám jó lesz megszokni a látványukat, amíg az "olimpiai mozgalom" immár végzetesen tudathasadott állapota fennmarad. Miszerint ez egy médiára, televíziós jogdíjakra, újabb és újabb rekordokra felcsigázott nézői tömegekre alapozott szórakoztatóipari tevékenység (amihez megfelelő szánkópályákat építenek, megfelelő síléceket fejlesztenek ki, vagy éppen űrruhákat terveznek). Vagy pedig a világ legnagyobb tömegsportrendezvénye, egy igazi dzsembori, forralt borral és minduntalan eltanyázó, melegebb éghajlatról érkezett hobbi-síakrobatákkal, a Jég veled című hollywoodi giccs minden szemenszedett hazugságával, Eddie-vel, a sassal meg a többi szerencsétlennel.

Egy fiatalember meghalt, az egyperces néma szomorú pofavágás után azonban folytatódik minden tovább, jó lesz, ha eztán megússzuk néhány csonttöréssel, szalagszakadással. Pedig nem így kéne lennie.

Pokolba az összes romantikus - és gyilkos - öblögetéssel, az olimpia ma már nem amatőrmozgalmi világtalálkozó, hanem magasan kvalifikált, a világ jóval nagyobbik felének megfizethetetlenül drágán kiképzett, emberfelettire képes atléták és technológiák kiélezett küzdelme. Harctér, ahova nem szabad felkészületlen széplelkeket vagy szerepelni vágyó szélhámosokat engedni, mert még valami bajuk esik. Látjuk: bele is halhatnak.

Menjenek haza, nincs másik megoldás.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.