Mély víz, csak úszóknak!

Publicisztika

"Egy rettenetes betonteknőben ezerrel csúszik le a versenyző, a közönség pedig a lélegzetét is visszafojtja. Igazi artistamutatvány, félistenszerű atléták művelik. Mit láttunk most? Jött - persze ezerrel - egy üres ródli, csapódott faltól falig, valami szörnyűség hírnöke. Aztán a test, ugyanúgy. Ránézésre kétszáz kiló, betonfaltól betonfalig, mint egy rongycsomó, állítólag nő az istenadta, leérve kinyúlik, mint a világ legnagyobb békája, még tényleg nem tudható, hogy életben van-e" - írtuk nyolc éve a Salt Lake City-i téli olimpiáról. És így folytattuk: "A XIX. téli olimpia lapzártánkig halálos áldozatok nélkül zajlott, ám mégsem lehetünk biztosak abban, hogy Pierre de Coubertin legendás bonmot-jának odavetésekor tudta, mit beszél."

"Egy rettenetes betonteknőben ezerrel csúszik le a versenyző, a közönség pedig a lélegzetét is visszafojtja. Igazi artistamutatvány, félistenszerű atléták művelik. Mit láttunk most? Jött - persze ezerrel - egy üres ródli, csapódott faltól falig, valami szörnyűség hírnöke. Aztán a test, ugyanúgy. Ránézésre kétszáz kiló, betonfaltól betonfalig, mint egy rongycsomó, állítólag nő az istenadta, leérve kinyúlik, mint a világ legnagyobb békája, még tényleg nem tudható, hogy életben van-e" - írtuk nyolc éve a Salt Lake City-i téli olimpiáról. És így folytattuk: "A XIX. téli olimpia lapzártánkig halálos áldozatok nélkül zajlott, ám mégsem lehetünk biztosak abban, hogy Pierre de Coubertin legendás bonmot-jának odavetésekor tudta, mit beszél."

Tudta, nem tudta: ma már biztosan nem mondhatna olyat, hogy "nem a győzelem, hanem a részvétel számít".

Még jóformán el sem kezdődött a XXI. téli olimpia, Nodar Kumaritasvili grúz szánkós úgy repült ki az edzésen a pályáról, száznegyvennel, hogy belehalt a sérüléseibe. Nem tisztünk tűpontosan elhelyezni Grúziát a világ versenyszánkótérképén, de annyi innen is világos, hogy nem tartozik az élnemzetek közé. Nos, őszinte és mély részvétünk mellett közöljük, hogy nem erre fizettünk be. Nem azt várjuk az olimpiai játékoktól, amit a valahai gladiátorviadaloktól. Egyáltalán nem fér bele a mi olimpiánkba a lábbal előre távozó versenyző, rühelljük látni a mentőhelikoptert is.

Ám jó lesz megszokni a látványukat, amíg az "olimpiai mozgalom" immár végzetesen tudathasadott állapota fennmarad. Miszerint ez egy médiára, televíziós jogdíjakra, újabb és újabb rekordokra felcsigázott nézői tömegekre alapozott szórakoztatóipari tevékenység (amihez megfelelő szánkópályákat építenek, megfelelő síléceket fejlesztenek ki, vagy éppen űrruhákat terveznek). Vagy pedig a világ legnagyobb tömegsportrendezvénye, egy igazi dzsembori, forralt borral és minduntalan eltanyázó, melegebb éghajlatról érkezett hobbi-síakrobatákkal, a Jég veled című hollywoodi giccs minden szemenszedett hazugságával, Eddie-vel, a sassal meg a többi szerencsétlennel.

Egy fiatalember meghalt, az egyperces néma szomorú pofavágás után azonban folytatódik minden tovább, jó lesz, ha eztán megússzuk néhány csonttöréssel, szalagszakadással. Pedig nem így kéne lennie.

Pokolba az összes romantikus - és gyilkos - öblögetéssel, az olimpia ma már nem amatőrmozgalmi világtalálkozó, hanem magasan kvalifikált, a világ jóval nagyobbik felének megfizethetetlenül drágán kiképzett, emberfelettire képes atléták és technológiák kiélezett küzdelme. Harctér, ahova nem szabad felkészületlen széplelkeket vagy szerepelni vágyó szélhámosokat engedni, mert még valami bajuk esik. Látjuk: bele is halhatnak.

Menjenek haza, nincs másik megoldás.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.