Mi mozog a zöld leveles

  • 1999. október 21.

Publicisztika

Azt nem lehet állítani, hogy az SZDSZ a választások óta valami frenetikus sikerszériában lenne. Hát nem. Inkább az van, hogy a párt vezetői és 1998-as első fordulós szavazói még mindig azon morfondíroznak, hogy a második fordulóban átszavazzanak-e a Fidesszel szemben talpon maradt szocialista jelöltre, vagy inkább szarjanak bele az egészbe, és maradjanak otthon. Pedig egy pillantás a naptárra, és kiderül: a két forduló közötti két hét lassan másfél éve elmúlt.

Azt nem lehet állítani, hogy az SZDSZ a választások óta valami frenetikus sikerszériában lenne. Hát nem. Inkább az van, hogy a párt vezetői és 1998-as első fordulós szavazói még mindig azon morfondíroznak, hogy a második fordulóban átszavazzanak-e a Fidesszel szemben talpon maradt szocialista jelöltre, vagy inkább szarjanak bele az egészbe, és maradjanak otthon. Pedig egy pillantás a naptárra, és kiderül: a két forduló közötti két hét lassan másfél éve elmúlt.

Ez persze vicc. Az viszont már nem az, hogy az MSZP-vel és Horn Gyulával együtt eltöltött négy évet a párt se lenyelni, se kiköpni nem tudja. Egykori, 1994-es választói - meglehetősen igazságtalanul - még mindig nem hiszik el, hogy a koalíciós kormányzásnak volt értelme, ha nem is az utolsó pillanatig. Az SZDSZ még mindig a saját maga állította csapdában van: mivel túl kicsi pártnak látja magát ahhoz, hogy egyedül vagy egy koalíciós kormány többségi tagjaként kormányozzon, tendálna; számos érthető és méltányolható ok miatt a szocialisták felé.

De ha valaki kis pártnak látja magát, akkor az is marad az idők végeztéig.

Hogy a liberális párt most ki tud-e lépni ebből a csapdából, az nem csak az ő problémája. A lehetőségük meglenne: több százezer 1998-as, garantáltan szocialistaellenes Fidesz-szavazó vár most egy pártra a bizonytalanok között. Az SZDSZ új stratégiája, amit múlt vasárnap fogadott el a párt vezetése, őket célozza. Ez szükségszerűen együtt jár azzal, hogy az SZDSZ - mint arra Demszky Gábor már célzott is - nyilvánvalóvá tegye: ők nem baloldali párt. Kost was kost. Úgy a párton belül (ahol sokan éppenséggel az antikommunista baloldaliságban látták-látnák a párt ideológiai jövőjét), mint a párt kapcsolataiban a szocialistákkal. (Ehhez képest kevéssé érthető, hogy Magyar Bálint rögtön leszögezte: csak akkor lépnek koalícióra a szocialistákkal, ha azoknak nem lesz abszolút többségük. Akkor igen? És miért? Most akkor mi a franc van? És nem véletlenül az 1998 tavaszán már rettentőt bukott taktika büfögött itt föl megint?) A jobboldallal a liberálisoknak a továbbiakban nem valamiféle balodali dupla-nelsonban érdemes tovább küzdeniük. Ezt nem indokolja sem a józan ész, sem a történelmi helyzet, sem a jobboldal valamiféle rettentő, fenyegető, elsöprő ereje.

Hanem egyedül.

Az persze, hogy az SZDSZ ki tudjon lépni a vetélytársai és önmaga által maga köré rajzolt körből, nem csak az új dumákon múlik. Hanem azon is, hogy lesz-e, aki az irányváltással együtt járó rengeteg munkát elvégzi. Új arcok, akik a romokból felépítik a pártot, akik a politikában akarnak, igen, karriert csinálni. Hogy sikerül-e megértetni például a frakció némely tagjaival, hogy a képviselőség nem hobbi, amit nyugodtan lehet valamely polgári foglalkozás margóján űzni.

A vállalkozás kétesélyes. Kiderülhet az is, hogy az MSZP apró szatellitpártjának mezén kívül nincs más zakó a gardróbban, és aki 2002-ben el akarja küldeni ezt a kormányt, a szocialistákra szavaz, és punktum. Ebben az esetben a továbbiakban a magyar politikai liberalizmus csak néhány nagyfejű szabadidős elfoglaltsága lesz.

Az egyetlen vigasztaló gondolat ekkor az lehet majd, hogy nem történt volna más akkor sem, ha minden marad a régiben, úgy, ahogy mostanáig volt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.