Dénes Ferenc

Mi az oka, hogy Orbán ennyi pénzt szór el a sportokra?

Új Sportgazdasági Mechanizmus

  • Dénes Ferenc
  • 2019. augusztus 12.

Publicisztika

Az irracionálisnak tűnő közpénzköltést a sportágazatban sokan összefüggésbe hozzák a miniszterelnök adakozó kedvével, amelynek gyökere a kormányfő sport iránti rajongása lenne. De mi van, ha nemcsak a sportszeretet játszik itt, hanem nagyon is racionális okokból szórja szét mindannyiunk pénzét a sportban?

„17 milliárdnyi közpénzt kapott a Fradi tavaly” – adta hírül az mfor.hu június közepén, miután a szerző átböngészte a Ferencvárosi Torna Club 2018. évi mérlegbeszámolóját.

Bár ez is rengeteg pénz, igazából csak csepp abban a tengerben, amit a mostani kormányzat sportra költ. A hírportál korábbi írásában az éves költségvetési zárszámadások alapján 1500 milliárd forintos sportágazati támogatást becsült a 2010–2018 közötti időszakra, de a tényleges sportköltés ennél jóval nagyobb is lehet. Ez az összeg az elmúlt fél évszázad semmilyen bázisszámával értelmesen össze nem vethető, és egy fél téli olimpia már biztosan kijönne belőle.

De miért költött ilyen rövid idő alatt ilyen tömérdek pénzt a magyar állam a sportra?

Alternatív magyarázatok

Székely Sarolta fentebb említett cikkének címe szóhasználatában erősíti azt a közkeletű értelmezési keretet, miszerint a dzsentri kormányzat úri passziója lenne a mértéktelenül nagyvonalú állami sportfinanszírozás – konkrétan Orbán Viktor adakozó kedvéről van szó, melynek gyökere a kormányfő rajongása a sport iránt. Ő adja, a Fradi (Szigetszentmiklós, Balmazújváros stb.) kapja. Ebben a világmagyarázatban többé-kevésbé egyetértenek a miniszterelnök személyéért nagyon és kevésbé lelkesedők – különbségek a rajongás okainak és következményeinek értékelésében vannak.

Leandro azt mondja, egy forint a meleg lángos

Leandro azt mondja, egy forint a meleg lángos

Fotó: MTI/MTI/Czagány Balázs

Ám ez a magyarázat sovány. Orbán Viktort annál jóval céltudatosabb politikai vezetőnek ismerjük, hogy azt gondolhassuk: kizárólag érzelmi alapon vállalná ezt – a szavazatmaximalizálás és a belső hatalmi harcok szempontjából is komoly – kockázatot. Akkor is kétséges ez az okoskodás, ha Orbán szemmel láthatóan szereti a labdarúgást, és ha elfogadjuk azt az ordas közhelyet, miszerint „a politikus is csak emberből van”.

A legegyszerűbb lenne kormánydokumentumokból kiolvasni a választ – ha lennének ilyenek. De nincsenek, és ez a rendszer lényegéhez tartozik. Amikor a sportköltés szóba jön, az állami embe­rek legtöbbször azt ismételgetik: „a sport stratégiai ágazat”. Ez a fordulat a Fidesz 1998-as választási programjának sportfejezetében bukkant fel, s később az első Orbán-kormány programjának része lett. Az örök feledéstől 2010 januárjában menekült meg, amikor a választási kampányban Orbán a Magyar Olimpiai Bizottság elnöksége előtt leszögezte: a következő magyar kormánynak a sportot „stratégiai ágazattá” kell nyilvánítania. Nagyjából ez a két szó a kormány sportprogramja azóta is.

Ha a hagyományos értelmezési keretben – értsd: a neoklasszikus sportközgazdaságtan fogalmaival – keressük a racionalitást a közpénzköltés mögött, akkor elsősorban az externáliák környékén kellene megtalálnunk a választ. A sportnak számos olyan nem szándékolt és/vagy nem közvetlen hatása van – például a népegészségügyi költségek csökkenése, a nemzeti azonosságtudat vagy az országimázs erősítése –, amelyek kézzelfogható társadalmi vagy gazdasági haszonnal járhatnak. Ezekre a kormányzat olykor hivatkozik is. Az externáliák okos kormányzati kezelése azonban a kereslet-kínálati viszonyokat nem torzító, a gazdasági szereplők ösztönzésére alapozó piacépítő magatartást jelentene – miközben a kormányzat tudatosan és rendszerszerűen építette le a sportpiacot.

Magyarázat lehetne az is, ha a kormányzat egyfajta fejlesztési politika részeként úgy tekintene a sportra, mint közösségi beruházásként valamely elmaradott ipar­ágba. Még mindig a hagyományos közgazdaságtan területén járnánk: rövid távon, szűk területre koncentrálna a megvalósítás, és – mindenekelőtt – világosak lennének a megtérülési elvárások és mutatók.

Orbán Viktor azonban – legalábbis a nyilatkozataiban – határozottan elutasítja azt az elvet, hogy a sportberuházásoknak hatékonysági, pénzügyi elvárásoknak kellene megfelelniük: „Amit csinálunk, nem a pénzért csináljuk. A futball olyan, mint a bográcsgulyás. Folyamatosan teszünk bele, sosem veszünk ki, és a végén kész. (…) Magyarországon a nyilvánosság előtt megszólaló pénzügyi elemzők ezt a különbséget nem ismerik föl. Félreértik a dolgot. Ők azt gondolják, hogy a futballnak nyereséget kell termelni. Ez teljes félreértése a futballnak, mint sportnak, és így a futballra épülő intézményrendszernek is. Az állam szempontjából a dolog egyébként másképp mutatkozik. Mert az állam a futballon mindig nyer.”

Tervgazdaság – tervek nélkül

Nem vitás, hogy a magyar sport gigantikus költségvetési támogatása erősen köthető Orbán Viktorhoz. A magam részéről azokkal értek egyet, akik úgy vélik, a kormányfőnek határozott víziója van Magyarország átalakításáról, s ebben különleges helyet foglal el a sport mint társadalmi összetartó erő és mint más gazdasági, társadalmi célok megvalósításának katalizátora.

false

A szabadidős szektor nyújtotta termékek és szolgáltatások, s ezek körében a szórakoztatóipari és részvételi sport szerte a világban meghatározó pénzköltési formává váltak a 21. században. Ezért 2010-ben joggal lehetett arra számítani, hogy miután Magyarország is kilábal a pénzügyi válságból, és a korábbinál több uniós támogatáshoz jut, a magyar polgároknak is több pénzük lesz, és e többlet nem csekély részét ők is szórakozásra fogják költeni.

A honi szabadidős szegmensben ráadásul nem olyan erőteljes a külföldi jelenlét, mint például a kiskereskedelemben: márpedig a magyar tulajdonú vállalatok részesedésének növelése a gazdaságban szintén része a víziónak. A sportfejlesztés tovagyűrűző hatásai erőteljesek lehetnek a turisztikai ágazatban is – szintén magyar és szintén kiemelt kormányzati terület –, vagy az építőiparban, ahol a korábbi évtizedek elmaradt beruházásai okán bőven lett terük a magyar vállalatoknak is. A fejlesztések pörgethetik a gazdaságot, hozzájárulnak az oly fontos növekedéshez. És többé-kevésbé igazak a fentebb emlegetett egyéb externális hatások is: ezek egy része valódi gazdasági haszonra fordítható, másik részük legitim politikai-hatalmi eszköz. Azt, hogy a sport mint kiterjedt szervezett civil szféra szavazatmaximalizálásra is használható, mindenki érti és tudja; jogszerűséget feltételezve a használat mértéke és milyensége kultúrafüggő.

Összességben tehát úgy látom, hogy a 2010 utáni magyar sportfejlesztés kútfője nem okvetlenül egy korosodó férfi monomániája vagy szívjósága – az irány sok szempontból gazdaságilag és társadalmi hatásait tekintve is lehetett észszerű. És kilenc év alatt nagy változások történtek. Tagadhatatlanul óriásit fejlődött a sportinfrastruktúra. Nemcsak névleg, valójában is többen sportolnak. Jelentős világeseményeket rendezünk meg kiválóan, komoly sportsikerek is születtek. A fejlesztési folyamat vége pedig, legalábbis az íróasztal melletti logika szerint, a nyári olimpiai pályázat lehet – amit szigorú peremfeltételek teljesülése esetén én is támogatok és érvelek mellette.

Spílerek

Spílerek

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A sportfejlesztés megvalósításának unortodox módjával viszont korántsem értek egyet. Ez az unortodoxia ugyanis nagyon ismerős. A végletekig központosított rendszerben az erőforrásokról a központ dönt, még a „futballbolond” helyi kiskirályok (Tállai András, Tiba István, Seszták Miklós és a többiek) is szigorú felügyelet alatt állnak. A jelentősebb taós beruházások ugyancsak központi jóváhagyást igényelnek. Voluntarista szemlélet uralkodik: a siker kritériuma az igazolt sportolók, érmek, győzelmek, stadionok, világesemények száma. Újjáépül a „bázisvállalati” rendszer: a fontos sportvállalatokat kirendelt tao-támogatók, „szponzorok” segítik.

Erőteljes a politikai-ideológiai meghatározottság: a sportvezetők aktív politikusok, az erőfor­rásokról nemritkán pártpolitikai szempontok alapján születnek a döntések. A győzelmeket az egész kormányzati-politikai rendszer legitimálására is használják, a sikeres, rendszerkonform sportolókat „kiemelik”. Mindez szerfölött ismerőssé teszi ezt az Új Sportgazdasági Mechanizmust: a létező szocializmus élsportja működött hasonló módon. Ezt a letűntnek gondolt időszakot idézi meg a döntések (feltételezhető) folyamata is – mintha egy központi terepasztalon döntenének valakik, döntene valaki uszodákról, világeseményekről, támogatókról, építőkről…

De a rendszerhibák is nagyon hasonlók a tervgazdasági mechanizmusok kudarcaihoz. A szisztéma rendkívül erőforrás-igényes és pazarló, nehezen elképzelhető, hogy folyamatos adófizetői támogatások nélkül hosszú távon fenntartható lenne. Hosszan sorolhatnánk a példákat a túlméretezett és kihasználatlan sportlétesítményekről, csődközelbe került futballvállalatok kormányrendeletbe foglalt központi támogatásáról, felszámolás alatt álló klubok stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítéséről, a taotámogatások furcsaságairól.

Orbán Viktor látogatást tesz az Illés Béla Futball Akadémián 2012-ben

Orbán Viktor látogatást tesz az Illés Béla Futball Akadémián 2012-ben

Fotó: MTI/Illyés Tibor

Lássuk példaképpen a bevezetőben említett esetet. A Ferencvároshoz kerülő 17 milliárd forintnyi közpénz döntő része a népligeti rekonstrukcióhoz kapcsolódik – de a jövőbeni pénzügyi megtérülést nem garantálja semmi. A támogatásból jut a sportegyesület működésére is – holott egy civil szervezetet a tagoknak kellene működtetniük. Futja belőle a Fradi vagyonkezelésében álló ingatlanok fenntartására is – nocsak, veszteségesek lennének a sportlétesítmények? És akkor a néhány tízmilliós tételek forrásairól és felhasználásáról szót se ejtsünk.

Történhetett volna-e mindez másképp? Ellenpróbára nincs lehetőség, így tisztességes választ is nehezen adhatnánk erre. Ennek ellenére meggyőződésem, hogy az önmagában elvileg helyes sportfejlesztést a keresleti-kínálati mechanizmusokkal összhangban, piacépítéssel is meg lehetett volna valósítani. De ez már egy új korszak problémája lesz.

A szerző sportközgazdász.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.