Mutasd a szalagod!

Publicisztika

Érdekes társadalompszichológiai kísérletbe fogott köztársaságunk kormánya, az alanyok körébe beletartozik nagyjából mindenki, aki fizetett már közért pénztáránál, és legalább közelítő pontossággal tud válaszolni arra a kérdésre, hogy az ezer és a millió közt hány nulla különbség van. Egy augusztusi kormányrendelet szerint az önkormányzati és a többségi állami tulajdonú vállalatoknak nyilvánosságra kell hozniuk vezető beosztású munkavállalóik juttatásait, az alapbértől a prémiumokon és az ebédjegyen át a végkielégítésig. Pár cég már eleget is tett e kötelezettségének, és a nagyközönség értesülhetett arról, hogy - például - a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltetési és lebonyolítási osztályvezetője, Sz.-né K. Gyöngyi 839 ezer Ft bruttó fizetést kap (és mellé a megengedett maximális cafeteria juttatásokat). E rendelkezés hivatkozási pontja a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992/LXIII. törvény. Ha egy köztulajdonú vállalat kiadásairól és bevételeiről a köznek értesülve kell lennie, mint ahogy e törvény szerint értesülve kell, és a fizetési lista a kiadások része, akkor nincs mese.

Érdekes társadalompszichológiai kísérletbe fogott köztársaságunk kormánya, az alanyok körébe beletartozik nagyjából mindenki, aki fizetett már közért pénztáránál, és legalább közelítő pontossággal tud válaszolni arra a kérdésre, hogy az ezer és a millió közt hány nulla különbség van. Egy augusztusi kormányrendelet szerint az önkormányzati és a többségi állami tulajdonú vállalatoknak nyilvánosságra kell hozniuk vezető beosztású munkavállalóik juttatásait, az alapbértől a prémiumokon és az ebédjegyen át a végkielégítésig. Pár cég már eleget is tett e kötelezettségének, és a nagyközönség értesülhetett arról, hogy - például - a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. üzemeltetési és lebonyolítási osztályvezetője, Sz.-né K. Gyöngyi 839 ezer Ft bruttó fizetést kap (és mellé a megengedett maximális cafeteria juttatásokat). E rendelkezés hivatkozási pontja a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992/LXIII. törvény. Ha egy köztulajdonú vállalat kiadásairól és bevételeiről a köznek értesülve kell lennie, mint ahogy e törvény szerint értesülve kell, és a fizetési lista a kiadások része, akkor nincs mese.

Az nyilván lényegtelen mellékkörülmény, hogy ezt az egészet (történelmileg) Kocsis István idézte elő, illetve az a titokzatos illető, aki tavaly meg akarta az akkor még a Magyar Villamos Műveket igazgató Kocsist mogyorózni: Kocsis ezután landolt a BKV-nál, ahol is a további mogyorózgatás megelőzése, illetve az addigi MVM-es birizgálgatás elfeledtetése érdekében elénk öntötte a BKV fordulatos végkielégítési és szerződéskötési praxisát. Így loptok ti! A kormány meg kapott az alkalmon, hogy felháborodhat kicsit: elő a fizetési ívekkel mindenhol!

Nem biztos, hogy ezen intézkedés genezise mellékkörülmény.

A rendelet váratlan mélységekig világít bele az állami vállalatok bérezési gyakorlatába, amennyiben nem csak a legfelső vezetőket érinti. Az előbb emlegetett NIF Zrt. például osztályvezetőkig bezárólag nyilvánosságra hozta munkavállalóinak juttatásait, hisz ezt rendeli a rendelet. Hogy ezt névvel teszi (mert így rendeli a rendelet), minek következtében az osztályvezetők egy szerfölött személyes adata is nyilvánosságra kerül, és például Sz.-né K. Gyöngyiről az ismerősei is megtudják most, hogy úgy hatszázezer nettót visz haza, és ettől Sz.-né K. Gyöngyinek nem lesz könnyebb az élete, az vagy sérti Sz.-né K. Gyöngyinek a személyes adatok védelméhez való jogát, vagy nem. (Talán nem, mert e jogáról részben lemondott, még akkor is, ha netán nem tudott róla. A kérdés csak az lehet, hogy ez a rész mekkora; hogy a kormány a stréberkedésben nem esett-e át a ló túloldalára. Az adatvédelmi biztos lapzártánk után teszi közzé állásfoglalását.)

Félreértés ne essék: a felső vezetők fizetésének nyilvánosságát fenntartások nélkül helyeseljük (ilyen listát a Nemzeti Vagyonkezelő korábban már közzétett). De evvel sincs még semmi megoldva. A BKV-botrány közkeletű tanulsága az, hogy bármilyen magas irányítói poszt betöltése az állami vagy önkormányzati tulajdonú vállalatnál a szervezett és ügyesen lepapírozott tolvajlással egyenértékű. Vajon hányan lesznek hajlandók és képesek a választókorú népességben a disztingválásra, arra, hogy a most nyilvánosságra jutó összegekről - a legkisebb tétel is sokszorosa az átlagfizetésnek - reális ítéletet alkossanak? Egyáltalán fontolóra venni, hogy a másfél milliós havi fix a vezér helyettesének sok-e vagy kevés, és mihez képest? Hisz az összegek önmagukban nem mondanak semmit. Arról is tudással kellene bírnunk, hogy miért és miért annyiért választották ki ezeket az embereket, mit kell a pénzükért teljesíteniük, és teljesítik-e azt. A disznóságok és a best practice szétszortírozásához a szerződések megkötésének és teljesülésének darabonkénti, érdemi, nyilvános vizsgálatára lenne szükség. Miközben a demagóg rikoltozás annyival, de annyival egyszerűbb válasz lesz.

Figyelemelterelésnek kicsit erős; épp annyi romboló potenciál van benne, mint amennyi lehetőség arra, hogy végre elkezdjünk értelmesen a legfontosabbról, a pénzről beszélni.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.