Nem a gyerekkel van a baj - Az iskolai erőszakról

  • Földes Petra-Lannert Judit
  • 2009. október 15.

Publicisztika

Tavaly tavasszal jócskán felborzolta a kedélyeket az órán tehetetlenkedő tanárról és az őt provokáló diákról szóló videó. A felvétel nyomán a közoktatás (legalábbis az iskolai agresszió) problémája hónapokon át forgott a közbeszédben, sőt azonnali megszólalásra késztette a közoktatás-irányítást is. Ám a társadalmi és médiafelzúdulás hatására életre hívott Az Iskola Biztonságáért Bizottság állásfoglalása annyira általánosra sikerült, hogy a megvalósítása nem számon kérhető. A testület csak elismételte az oktatási kormányzat kedvenc alapvetéseit - komprehenzív iskola, személyközpontú megközelítés, kulcskompetenciák fejlesztése -, és olyan általános irányelveket fogalmazott meg, mint a pedagógia tartalmi és módszertani megújítása, a sport- és művészeti nevelés fontossága.

Tavaly tavasszal jócskán felborzolta a kedélyeket az órán tehetetlenkedő tanárról és az őt provokáló diákról szóló videó. A felvétel nyomán a közoktatás (legalábbis az iskolai agresszió) problémája hónapokon át forgott a közbeszédben, sőt azonnali megszólalásra késztette a közoktatás-irányítást is. Ám a társadalmi és médiafelzúdulás hatására életre hívott Az Iskola Biztonságáért Bizottság állásfoglalása annyira általánosra sikerült, hogy a megvalósítása nem számon kérhető. A testület csak elismételte az oktatási kormányzat kedvenc alapvetéseit - komprehenzív iskola, személyközpontú megközelítés, kulcskompetenciák fejlesztése -, és olyan általános irányelveket fogalmazott meg, mint a pedagógia tartalmi és módszertani megújítása, a sport- és művészeti nevelés fontossága.

Eközben vannak olyan hangok, amelyek szerint sokkal inkább iskolarendőrre lenne szükség. Ám azt nyilván nem gondolhatjuk, hogy ha rendőrt állítunk minden iskolához, azzal megoldjuk a problémát; mint ahogy azt sem, hogy pusztán a művészeti nevelés áldásos hatására az érintett fiatalok varázsütésre felhagynak egymás zaklatásával és a káromkodással. Az érdemi válaszhoz higgadt fejre, tényekre és szakértelemre van szükség. Adatok nagy örömünkre már vannak, bár értelmezésük nem könnyű, hiszen a kép korántsem egyértelmű.

*

Úgy tűnik ugyanis, hogy az iskolai agresszió mértékéről jelentősen eltérnek az objektív és a szubjektív megítélést tükröző információk. Míg a szubjektív kérdésekre adott válaszok lesújtóak, az agresszió konkrét gyakoriságára vonatkozó adatok szerint Magyarország kifejezetten kedvező helyzetben van. Az OECD nemzetközi tanárkutatása (TALIS) eredményei szerint a magyar tanárokat sokkal jobban zavarja a diákok csúnya beszéde, mint a többi ország tanárait (70 százalék 40-nel szemben). A vandalizmust és a verekedést is kétszer annyian tartják problémának nálunk, mint a kutatásban részt vevő országokban. Érdekes, hogy az adatok szerint sokkal inkább a mexikói helyzettel találunk rokonságot, mint szomszédainkkal, amelyek közül Szlovákia vagy Szlovénia a vizsgálat alapján különösen békés helynek tűnik.

De létezik-e, hogy a magyar gyerekek ennyivel rosszabbak a többieknél? Ha a nemzetközi kutatás eredményeiből azt is figyelembe vesszük, hogy a nem frontális módszerekkel oktató tanárok (és nálunk ők vannak kisebbségben) jobbnak ítélik meg a klímát, ha azt is látjuk, hogy a magyar pedagógusok a továbbképzéseken még mindig jóval inkább a fegyelmezési, mint a módszertani ismeretek iránt érdeklődnek, ráadásul a dél-amerikai iskolák valóban nagyon zsúfoltak, míg Magyarországon kifejezetten kevés tanulóval kell átlagban megbirkóznia egy tanárnak, akkor azt mondhatjuk, hogy nem a magyar gyerekekkel van a baj. Sokkal inkább azzal, hogy a magyar pedagógusok eszköztelenek ebben a küzdelemben.

Az eszköztelen pedagógus pedig - önhibáján kívül - "rossz", eredménytelen pedagógus. Eredménytelen a diákokkal való kontaktusban, a motiválásban, és ebből következőleg a tanítás folyamatában is. És önhibáján kívül, mert nem lazsál. Teszi a dolgát, miközben a mai iskola valóságára senki nem készítette fel: a modernebb módszerekkel tanult fiatalok aránya nemzetközi összehasonlításban kirívóan alacsony a pályán. A munkájáról visszajelzés nem érkezik, mivel az igazgatót és helyetteseit jobbára leköti az intézmény vezetése, így a pedagógiai folyamat valódi irányítás, a tanárok pedig vezető nélkül maradnak. De a szakfelügyeleti rendszer felszámolásával a külső visszajelzés lehetősége is megszűnt (ahelyett, hogy átalakult volna).

Fontos leszögezni azonban azt is, hogy az iskolai erőszak brutális formája egyáltalán nem országos jelenség, a magyar iskolák nemzetközi összehasonlításban is nyugodt helynek számítanak. (A WHO 2005-2006-os adatfelvételében megkérdezett gyermekek szerint egész Európában nálunk volt a legkisebb a zaklatások előfordulásának aránya a 15 évesek között.) Ezért fontos, hogy ne általánosítsunk a zsigerekre ható, durva, ám egyedi felvételekből - de ne rejtsük véka alá azt sem, hogy az iskolák jól körülírható részében valóban jelen vannak és komoly gondot okoznak a súlyos erőszakos jelenségek.

A kölöknet.hu, a szülőknek szóló portál 2009 tavaszán egy iskola- és településtípusra reprezentatív mintán országos online lekérdezést végzett általános- és középiskolák intézményvezetői között. A 480 intézményvezető válaszain alapuló elemzés rímel a TALIS nemzetközi tanárvizsgálat eredményeire: a magyar pedagógusokat, intézményvezetőket leginkább - majdnem kétharmadukat - a diákok kommunikációja zavarja, és a tanárok több mint felének okoznak gondot a diákok közötti konfliktusok. De az elemzés rámutat arra is, hogy az iskolai agreszszió egyáltalán nem általános jelenség. Súlyos megnyilvánulásai leggyakrabban a szakiskolákban és a kelet-magyarországi általános iskolákban jelennek meg. Az érettségit adó középiskolák, a szakközépiskolák és gimnáziumok ugyanakkor a nyugalom szigeteinek számítanak. Míg a szakiskolák csaknem egynegyedében a bűncselekményekkel kapcsolatos problémák is gondot okoznak, ugyanez az arány az érettségit adó középiskolákban mindössze 7 százalék.

Az iskolai agresszió tehát a magyar közoktatás alapvető problémáit jeleníti meg: a szelekciót és a szegregációt. Az agresszív iskolai viselkedésformák a többnyire rossz társadalmi körülmények közül érkező szakiskolások körében jellemzőek, az általános iskolások érintettsége pedig leképezi a gazdasági fejlettség országrészek szerinti különbségeit. A Kölöknet adataiban különösen szembeötlő a budapesti szakiskolák és a budapesti gimnáziumok között mutatkozó szélsőséges eltérés. Vagyis ott, ahol az elérhető közelségben lévő iskolák kínálata támogatja a szelekciót, az iskolai agresszió tekintetében is létrejönnek a végletes különbségek.

Az iskolai erőszak jelenségvilága a kutatás szerint markánsan két területre osztható. Az általános iskolákra leggyakrabban csak a kevésbé súlyos "magatartási problémák" - a diákok közötti, a tanár-diák és a tanár-szülő konfliktusok, a diákok kommunikációja - jellemzőek, míg a szakiskolákra és a kelet-magyarországi általános iskolákra emellett a súlyos agresszív viselkedések - az iskolán kívüli konfliktusok, a szexuális megnyilvánulások, a bűncselekmények, az iskolai zaklatás is. Ám a megoldások körében a diákok által legkedveltebb sport- és szabadidős tevékenységek éppen ezekben a leginkább kitett iskolákban hiányoznak. Míg a középiskolák felében van a diákok számára vonzó délutáni tevékenység, addig ugyanez a szakiskoláknak csak a harmadára igaz.

Úgy tűnik, az iskolák - már ha megkérdezzük őket - tudják, mit szeretnének, ám a megfelelő programokhoz, szolgáltatásokhoz nem jutnak hozzá. Az uniós forrásokból (HEFOP 3.1) drága pénzen összerakott, úgynevezett szociális kompetenciát fejlesztő programcsomagokhoz és taneszközökhöz a kutatás eredményei szerint csak az érdeklődő iskolák harmadrésze jutott hozzá. Abszurdnak tűnik az is, hogy a pszichológusok alkalmazását leginkább a jó helyzetben lévő gimnáziumok engedhetik meg maguknak. Ám érdemes felfigyelni arra, hogy a legnehezebb helyzetben lévő szakiskolák nem is pszichológust, hanem inkább szociális munkást, mentálhigiénés szakembert, szociálpedagógust alkalmaznak (illetve alkalmaznának). A súlyos helyzetben lévő iskolák kifejezetten kérik is mind az ellátórendszerrel (gyermekjóléti szolgálat, nevelési tanácsadó, védőnői szolgálat, stb.) való együttműködést, mind a külső konfliktuskezelő segítők bevonását. És mert a helyzetük pusztán belső megoldásokkal valószínűleg nem rendezhető, ezt meg is kéne kapniuk.

Ám a közoktatás jelenlegi finanszírozási rendszerében éppen a leginkább érintett, szegényebb önkormányzatok kényszerülnek fenntartóként spórolni a státuszokkal meg az óraszámokkal, és ez a szorítás a 2010-es költségvetés tervezete szerint csak fokozódik. Így illúzió marad a segítő szakemberek foglalkoztatása és a tanórán kívüli tevékenységek szervezése csakúgy, mint az ellátórendszerrel való szorosabb együttműködés: különösen, ha az "ellátórendszert" adott esetben egyetlen családgondozó testesíti meg, és a pedagógiai szakszolgálat hetven kilométerre található.

*

Az iskolai agresszióról gondolkodva könnyű tehát meglátni: valójában nem történt más, mint hogy egy nagy társadalmi érzékenységet kiváltó jelenség kapcsán újra rátaláltunk a közoktatás alapvető anomáliáira. A szakiskolák rossz helyzetére, a szélsőséges szelekciós hatásokra, a hatékony működéshez szükséges pénz, idő, szakemberek és szolgáltatások hiányosságaira, a megtörtént fejlesztések hasznosulásának elmaradására.

A megszorításokat ma a kormányzat azzal igyekszik megédesíteni az önkormányzatok számára, hogy cserébe nagyobb szabadságot ígér nekik. Ám sem az önkormányzatok, sem az iskolák nem tudnak élni a szabadságukkal, ha nincs pénzük, és nincsenek megfelelő emberi erőforrásaik sem. Az iskolai erőszakról szóló vizsgálatok tükrében elkerülhetetlennek látszik a finanszírozási szerkezet átalakítása, és a szakmai felügyeleti rendszer és a pedagógiai szolgáltató rendszer (újra)felépítése. A megszorítások mellett legalább halkan hangozzék el az is: amint javul a helyzet, a felszabaduló erőforrásokat ezúttal egy működőképes közoktatás felépítésébe, a gyerekeinkbe fektetjük.

Földes Petra tanár, mentálhigiénikus, a Kölöknet főszerkesztője, Lannert Judit oktatáskutató.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”