Nem esik messze az apjától (A reformok és a globális paradigmaváltás)

  • Dessewffy Tibor
  • 2006. szeptember 21.

Publicisztika

Háromfelől is zúdul az áldás Mária múltat s jövendőt megszenvedett népére. Cipelnünk kell a konvergenciaprogramban testet öltő költségvetési megszorítások meg a reformpakk terheit (egészségügy, felsőoktatás, nyugdíj, adó, közigazgatás), s emellett a Nemzeti Fejlesztési Tervvel induló mindenféle beruházások borzolják majd a kedélyeket.

Háromfelől is zúdul az áldás Mária múltat s jövendőt megszenvedett népére. Cipelnünk kell a konvergenciaprogramban testet öltő költségvetési megszorítások meg a reformpakk terheit (egészségügy, felsőoktatás, nyugdíj, adó, közigazgatás), s emellett a Nemzeti Fejlesztési Tervvel induló mindenféle beruházások borzolják majd a kedélyeket. E három eltérő logikájú és ügymenetű program most, a történelem egy ihletett pillanatában egymás mellé kerül - s valóban, hatásukban átfogó intézményi, strukturális átalakítás körvonalai rajzolódnak ki. Ezt ki-ki vérmérsékletétől és politikai beállítódásától függően impozánsnak vagy brutálisnak, reformnak vagy rombolásnak, bátorságnak vagy politikai öngyilkosságnak titulálja. De a "semmittevő, teszetosza kormány" négy évvel ezelőtti lemeze aligha kerül majd elő az ellenzéki dj-k szettjeiből.

Fél évvel ezelőtt a "változtatások" szükségességét szinte egyöntetű konszenzus övezte a magyar társadalomban. Persze épp ezek tartalmi tisztázatlansága volt az alulartikulált egyetértés alapja. E cikk tézise az, hogy az intézményi, szerkezeti, jogszabályi változások, legyenek bármilyen átfogóak is, önmagukban nem érhetnek célt: ha a következő években nem történik - Alex Inkeles kifejezését kölcsönözve - kultúraváltás, a mégoly szakszerű, megalapozott reformok is bedőlnek majd, mely esetben újra számíthatunk nemcsak a katasztrófanarratívák árfolyamának emelkedésére, de egy kiadós gazdasági és társadalmi beomlásra is. Mi több: a kultúraváltás nemcsak eszköze, hanem elválaszthatatlan része annak a nagyobb paradigmaváltásnak, amelynek eredményeképpen egy új információs, globalizált, tudásalapú világban találjuk, találtuk magunkat. És ahogy Max Weber megjegyezte, a történelem nem fiáker, amit kedvünkre megállíthatunk. Részei vagyunk ennek a világnak - még ha Orbán Viktor majdnem elégséges számú szavazatot tudott is gyűjteni azzal, hogy ennek ellenkezőjére építette fel a politikáját. A valódi kérdés az, hogy mi, magyarok milyen szerephez jutunk majd ebben az új, globális világban.

A kultúraváltás tehát egyszerre kontextusa és célja a politikai reformoknak. Jelenlegi kultúrájával, világlátásával, hétköznapi tudás- és szabálykészletével ugyanis nem fog belépni az ország a XXI. századba. Persze, tudom, már beléptünk, már benne is vagyunk - de ha elmarad a váltás, akkor a sikeres, lehetőségeivel élő, értelmes, alkotó és izgalmas társadalomfejlődési pályának jó időre búcsút mondhatunk. Ez a tét. Ma ugyanis, bármerre is pillantunk az országban, azt látjuk, hogy az elméletben remek, sőt külföldön pazarul működő szerkezeteket, intézményeket is hihetetlen erővel domesztikálja, fordítja saját maguk ellentétébe a hazai közeg - legyen szó PPP-modellről, közigazgatási intézményekről vagy médiafinanszírozásról. Ez a kultúra elképesztő erővel esik neki bármilyen struktúrának: egy építkező barátom meséli, hogy bár ablakait egy német világcég vezérképviselete szereli be, a munkavégzés után azért elhangzik az obligát kérdés: számlát tetszik-e kérni? Nincs vám, nincs áfa, nincs a versenytársakénál alacsonyabb ár - kész aranybánya a nyugati vállalatnak, más kérdés, hogy Európa más tájain aligha engedné meg magának. A honi normák szerint e szabályszegés kedves kópéságnak vagy kurucos vagányságnak számít. Csakúgy, mint amikor a nagymenők mozgássérült-igazolványt pattintanak a terepjárójukra. A mai magyar közkultúra alkalmatlan arra, hogy sikeressé tegyen minket a korszakváltás után. Vajon miért?

*

A kultúra a szociológus számára csak dialektikus körforgásként értelmezhető: e fogalom számomra nem a csillagösvényen poroszkáló spirituális esszencia, hanem társadalmilag tényszerűsödött alakzat ("objektiválódott tudás"). A nyelv, a szokások, az illem, az értékek összessége, amelyek nem eleve elrendeltetésből, reánk sújtó végzetből, esetleg genetikus okokból fakadnak, hanem a közösségi együttélés során külsővé tett (externalizált) gyakorlatokból, az emberek alakító szabadságában álló aktusokból állnak össze. A hétköznapi szokásokból, felvillanásokból, zseniális műalkotásokból leülepedő közös tapasztalat. E tapasztalatot a szocializáció során megismerjük, és alkotó módon belsővé tesszük, majd saját közreműködésünkkel, képességeink és lehetőségeink szerint tovább dúsítjuk. Akármilyennek látjuk is e képződményt ma, az nyilván történelmi-társadalmi termék - amennyiben mindannyian azok vagyunk. S ha a hétköznapi magyar kultúráról szólva - nem ok nélkül - leginkább a kádárizmus továbbéléséről szoktunk beszélni, joggal felvethető, hogy maga a kádári terv is azért volt ennyire hatékony és hosszú életű, mert már létező mintázatokra épített, Horthyn át vissza Ferenc Jóskáig, s onnét is tovább. Miből is az következik, hogy nem egyszerűen a komcsizmus örökségét kéne most lerázni magunkról, mint kutyának a vizet, hanem az egész elbaltázott magyar történelemmel szemben kellene valami új, modern, progresszív önképet megfogalmazni, és e szerint állítani át a váltót.

De e történelmi ellensúllyal szembesülve se adjuk meg magunkat a csüggedésnek! Nem csak azt állítom ugyanis, hogy a társadalmi átalakítás, a sikeres reform csak kultúraváltás révén mehet végbe - külföldi példákat is sorolhatok, amelyek azt bizonyítják, hogy ezáltal a látszólag lehetetlen is lehetséges. Az uniós sikerországok, Írország és Finnország alig két évtized alatt az iszákos, marginalizált és önpusztító nép önképétől egy toleráns, inspiráló és kreatív kulturális konstellációig jutottak el, s így sikeres szereplői lehetnek az új globális, információs paradigmának. Vannak bizonyító erejű ellenpéldák is: miközben Franciaországban a középosztály sikeresen küzd ko-rábbi privilégiumai megőrzéséért, az elavult status quo, a gloire és a francia modell bűvöletében folyamatosan veszíti pozícióit - kilátásai borúsak. (Az érdeklődő olvasónak jó szívvel ajánlhatom tanulmányunkat: A kreatív gazdaságról, http://www.demos.hu/letoltes.) Ha a múltban keresünk analógiákat, akkor is azt látjuk, hogy a kultúraváltás a sikeres társadalmi megújulás előfeltétele és nem következménye. A magyar elit Trianon utáni - gyakran "sorsszerűnek" tekintett - teljesítményének fényében különösen érdekes Kemal Atatürk reformjaira vetni egy pillantást. ' nem irredentizmussal, daccal és az áldozatszerep magára húzásával válaszolt az elvesztett világháború sokkjára. Radikális modernizációt vezényelt le, melynek során előbb eltörölte a szultánságot, az arab helyére bevezette a latin betűs írást, megszüntette az iszlám államvallás státusát. És hogy mindenki értsen a szóból, a Hagia Sofia mecsetet múzeummá alakította, megtiltotta a nők számára a fátyol viselését meg a többnejűséget. E projekt sikerét ma könnyen megítélhetjük, ha egybevetjük Törökország és például Irán történelmét. Ezzel nem Kemál pasa kétségkívül kissé autoriter ve-zetési stílusát dicsőítem, csak azt akarom bizonyítani, hogy a kultúraváltás elengedhetetlen a társadalmi-gazdasági reformok sikeréhez - ami a miénknél reménytelenebb helyzetben is végbemehet.

*

De végtére is milyen az a kultúra, amiben élünk?

Röviden és leegyszerűsítve: a szorongás kultúrája. A XX. századi magyar történelem állandó rezsimváltásai, visszatérő sokkjai létrehozták és elindították a státusszorongás mindent felülíró szoftver-jét a társadalomban. Ennek négy fontosabb alkotórészéről érdemes szólni.

A kultúrával kapcsolatban hiányoznak az olyan egyszerű mérőszámok, mint amilyenekkel a költségvetési hiány vagy a GDP növekedése nyomon követhető. Ám szerencsére léteznek nagy összehasonlító értékkutatások, amelyek eligazítanak e tárgyban. Ezek közül a legismertebb az a World Value Survey, amit hosszú évtizedek óta épp Alex Inkeles professzor irányít. Ennek adatai szerint a magyar társadalomban kiugróan magasak a materiális biztonság értékei. Inkeles majd három évtizeddel ezelőtti, Csendes forradalom című alapkönyvében az önkifejezést elősegítő, posztmateriális értékek terjedéséről, dominánssá válásáról írt. A vonatkozó adatok fényében a magyar társadalom lényegében kikerülte ezt az átalakulást, a materiális értékek dominanciája szinte változatlan.

A második jellegzetesség a jövővel kapcsolatos aggodalmak magas szintje. Ebből következik a kockázatkerülés, a vállalkozó kedv hiánya, egyfajta önfeladó fatalizmus - amely a biztonságnak mint alapértéknek a megkérdőjelez-hetetlen primátusában ölt testet, még olyan csoportokban is, ahol az ember ezt nem várná. Egy kutatásunkban például a magyar villamosmérnök-hallgatók jövőképét és attitűdjeit vizsgáltuk. Legnagyobb meghökkenésünkre a jövőbeli karrier tekintetében a "Bill Gates, Steve Jobs vagy Bojár Gábor akarok lenni" helyett az aspirációk között leginkább a "nyugis, jól fizető állás egy nagy multinál" vágyképeivel találkoztunk.

A harmadik fontos sajátosság a teljesítmény tiszteletének hiánya. Ez megmutatkozik mások teljesítményének megítélésében, amit előszeretettel tulajdonítunk kapcsolatoknak, korrupciónak, a szerencsének. Idegen tőlünk, hogy mások sikereit a kemény munkának, tehetségnek és szorgalomnak tudjuk be. A teljesítménytisztelet hiányának perverz mutánsa a Hankiss Elemér által már évtizedekkel ezelőtt megfigyelt mimikri: az, ahogy saját teljesítményeinket is rejteni próbáljuk. Ebből fakad a magyar panaszkultúra, amely a nyilvánosság legkülönbözőbb fórumain állítja elő a fanyalgás felelőtlen futamait. Ma még mindig az számít igazán ragyogó elmének, aki az éppen regnáló hatalomnak jól odamondogat - akár a legcsekélyebb intellektuális és személyes konzisztencia nélkül. Az értelmiségi azért teheti ezt meg, mert a közönség vágyainak és szorongásainak hangdoboza, nem pedig autonóm, magát a panaszkultúrától függetleníteni képes, önálló teljesítményére és szellemi függetlenségére büszke gondolkodó - nem véletlen, hogy Kornai János írta a leginkább figyelemre méltó kommentárt az elmúlt hónapokban.

És végül a negyedik láb, amelyen a magyar szorongáskultúra a jövő felé billeg, a bizalomhiány. Hogy a bizalom "kis körei" erodálódtak az elmúlt évszázad zűrzavaraiban, nem meglepő. Ám e tekintetben a helyzet a rendszerváltás óta csak romlott. Ebben a politika felelőssége hatalmas. Kár, hogy mind ez ideig megíratlan, mert bizonyára szórakoztató olvasmány lenne az a stúdium, amely a két oldal egymásra vonatkozó mítoszait térképezi fel, "a bombákat robbantgató, antiszemita Orbán"-tól a "nemzetvesztő, Kulcsárt a háttérből mozgató, zsidó Gyurcsány"-ig. De a jelenség maga hihetetlenül romboló. Pláne, hogy az elmúlt 15 év az állami szektor teljesítményvesztésének története is volt - ha valakit a politikai hisztéria még hidegen is hagy, ma épp annyi szorongással jár bemenni egy kórházba, postára, egy közhivatalba, mint a rendszerváltás előtt.

Ez a bizalomhiány ma, a korszakváltás utáni világban nagyobb probléma lesz, mint bármikor korábban. Francis Fukuyama Bizalom című könyvében ismerteti azt a városi legendát, miszerint a maffiavezérek gyereknevelési szokásai közé tartozott, hogy a főnök a kis utódjelölttel kisétál a kertbe és felküldi a fára. Mikor a csemete a felső ágon ül, azt mondja: ugorj, kicsim, elkap a papa. A gyerek ugrik, apu félreáll, a gyerek nagyot puffan, majd a Don a zokogó gyerek szemébe nézve adja meg az életre szóló útravalót: Fiam, soha ne bízz senkiben.

Nos, bár sokan hisznek ennek az ellenkezőjében, a világ nem a maffia szabályainak követése felé halad. Éppenséggel azt látjuk, hogy egy társadalomban a bizalmi tőke az egyik legfontosabb tényező, amely gazdasági hatóerővé válik. Ebben a korszakváltás utáni világban azok a társadalmak, amelyek bizalmi tőkéje nagyobb, jelentős versenyelőnyt élveznek - ez a ma globálisan is sikeres skandináv modell egyik titka.

*

Eddig a kultúraváltás szükségességéről beszéltem - ám e fogalom két szempontból pontosításra szorul. Egyrészt a váltás nyilván nem a fekete-fehér, igen-nem, zárt-nyitott bináris logikáját követi: bonyolult és lassú folyamatokról van szó. Másrészt, miként a társadalmi folyamatok esetében majd' mindig, perdöntő kérdés az aktorok mibenléte. Nyilvánvaló, hogy a mindennapi kultúra bonyolult szövetébe beavatkozhat a politika - sőt, akkor is beavatkozik, ha nem ez a primer szándéka. De egy olyan léptékű váltáshoz, amelyre a sikeres, modern, kreatív, lehetőségeit kihasználó Magyarországhoz szükségünk van, a mégoly eltökélt politikai szándék és intézkedéssorozat is kevés önmagában. Nem kell feltétlenül azt kérdeznünk Kennedy elnökkel, hogy mit tehetsz a nemzetért - de az sem igaz, hogy az önvizsgálatnak ne lenne helye. Épp ezért van meg többé-kevésbé mindenkinek a lehetősége arra, hogy az értelmesebb, nyugatias irányba tolja el a hétköznapok gyakorlatát. S ha a politikától várunk valamit, nem a pártokhoz vagy egyes politikusokhoz képest kell meghatároznunk önmagunkat, személyiségünket, s nem kell lojálisnak lenni bárkihez is. Azt kell mérlegelnünk, hogy melyik az a garnitúra, amely kedvezőbb közeget teremt a kultúraváltáshoz. A siker végül is azon múlik, hogy a társadalom számtalan szegmensében, a művészek és vállalkozók, diákok és nyugdíjasok, médiamunkások és hivatalnokok között egyaránt meglévő elégedetlenség átfordul-e annak felismerésébe, hogy e kultúrát, amit mi magunk, anyáink és apáink, nagymamáink és nagyapáink közösen teremtettünk, csak együtt tudjuk átalakítani.

A szerző szociológus, a Demos Magyarország Alapítvány elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.