Csillag István

Olvadó jégkockák

A Ferihegyi repülőtér magánosításáról

  • Csillag István
  • 2005. július 21.

Publicisztika

Márpedig a repülőteret - pontosabban a repülőtér üzemeltetési jogát - privatizálni kell. Mióta a kormány végre eldöntötte, hogy a Ferihegyi repülőteret üzemeltető cég, a Budapest Airport Rt. részvényeinek többségét (75 százalék mínusz 1 darab) szakmai befektetőknek kínálja fel megvételre, az ellenzék kettőzött erővel bizonygatja, hogy az "aranytojást tojó tyúkot" nemhogy nem célszerű, de nem is szabad levágni - sőt, a privatizáció nemzetellenes bűn.

Sietek leírni: már most késésben vagyunk. Semmi sem szabad, hogy eltántorítson a szándéktól, hogy a repülőtársaságok "helyi piacának", a repülőtérnek végre magántulajdonosokat találjunk - olyan tulajdonosokat tehát, akik a nyereségességet, a megtérülést és a fejlődést részesítik előnyben, azaz képesek a versenyben életben maradni. Természetesen nem mindegy, milyen módon tesszük ezt - a jelentkezők között csak a tiszta, átlátható verseny dönthet. Nem mindegy, hogy honnét, milyen körből kerülnek ki a vevők - nem a politikai szelvényvagdosókat akarjuk kicserélni nemzeti magántulajdonos szelvényvagdosókra. Nem közömbös az ár sem - legalább a várható éves cash-flow 15-25-szörösét kell a kincstárnak kapnia. És nem mindegy az sem, hogy milyen szabályozási keretbe helyezve történik meg a privatizáció - hisz a szabályozatlan állami természetes monopóliumnál csak a magántulajdonban álló természetes monopólium a károsabb. De a repülőtér többségi magánkézbe juttatásának a legfőbb célja az, hogy ne járjunk úgy, mint a szorosan markolt jégkockával: minél jobban szorítjuk, annál jobban olvad.

*

A világban - nem csak a repülés terén - verseny van. Versenyvilágban (mely nem tévesztendő össze a nemzetközi és a nemzeti szocializmus zavaros világverseny fogalmával) pedig csak az a szervezet marad talpon, amelyik fejlődik. A repülőtér ugyan természetes monopólium, hiszen aki Budapestre akar repülni, az nem Sármelléken vagy Pozsonyban óhajt leszállni. Az viszont a mai világban minden további nélkül megeshet, hogy a gyorsan épülő M7-es autópályával vagy a meglévő M1-essel számolva megéri Pozsonyt vagy Sármelléket választani, ha ott gyorsabb a csomagkezelés, pontosabbak a járatok, tisztábbak a WC-k, kevésbé lopnak a csomagtovábbítók. Ha pedig Ferihegy a sok bába, akarom mondani a sok politikus között hátraszorul a fejlesztésre szánt költségvetési pénzeszközök felhasználási céljai között, akkor nem lesz mód gondolkodni a nyereség felhasználásáról, mert a repteret szép lassan elkerülik az utasok, és Budapestre nem budapesti repülőtéren át érkeznek majd meg.

Azóta, hogy a konzervatív brit kormány 1987-ben a brit repülőtereket üzemeltető British Airport Authorityből szervezett vállalat részvényeinek többségét magánbefektetőknek adta el - több ütemben, nyilvános, tőzsdei értékesítés útján -, a világ repülőtereinek jelentős része kibújt az állami kényszerzubbonyból, és a piac "szabad világát" választotta. Hazánkban most jött el az ideje, hogy ehhez az áramlathoz csatlakozzunk. A repülőterek privatizálását részben üzemgazdasági, részben - az ezeket is alátámasztó - ideológiai, szociológiai és makrogazdasági érvekkel szokás indokolni. Az előbbiek között mindig az üzemi hatékonyság növelése a legnyomósabb: a privatizált repülőtér üzemeltetőjét a magánosítást követően a profitabilitás motiválja, és nem az állami tulajdon feletti rendelkezést megtestesítő hivataloknak meg a politikai és lobbicsoportoknak való megfelelés vágya. Nyilván ebből következik, hogy a privatizálás kikényszeríti, de legalábbis elősegíti a repülőteret használó - ezen a piactéren "piacozó" - vállalkozások számára az átlátható és kiszámítható verseny kialakulását. Ez az érv éppúgy elhangzik a repülőtereket használó légitársaságok, mint a repülőtéren szolgáltatásokat nyújtó cégek (üzemanyag-értékesítők, büféüzemeltetők stb.) részéről. A repülőtér ugyanis tipikusan természetes monopólium, amely maga szabja meg igénybevétele feltételeit, és mint ilyen, csak nagyon közvetve kényszerül az alkalmazkodásra a versenytárs repülőtereken kialakult ár- és díjmértékekhez, illetve az ottani szokásokhoz. A privatizálástól tehát - a profitabilitás növekedése mellett - a kiszámíthatóság növekedését várhatjuk. Nincs eredményes magánosítás átlátható és kiszámítható szabályozás nélkül (melynek az ár- és egyéb igénybevételi feltételeket kell rögzítenie), de ez fordítva is igaz: az eredményes privatizáció kényszeríti ki az állami önkénnyel szemben az átlátható és kiszámít-ható szabályozást.

Amíg egy repülőtér állami tulajdonban van, addig fejlesztése is elsősorban politikai alkuktól, és nem a beruházás megtérülésének és externális hatásainak (turistaforgalom, a külföldi befektetők érdeklődése stb.) józan mérlegelésétől függ. Az állami tulajdonú repülőterek - köztük a Ferihegyi Budapest Airport Rt. - fejlesztése is ezért halad egyenetlen pályán: akár egyetlen új leszállópálya, egyetlen terminál építési költsége, még inkább hosszú távú megtérülése is többszörösen meghaladja a politikai osztogatásban szokásos bér- vagy nyugdíjemelések forrásigényét. A privatizáció segíthet abban is, hogy a repülőtér üzemeltetőjeként fellépő állam ne kerüljön a magánérdekek fogságába ("state capture") - ezt a jelenséget a verseny nélkül kiválasztott üzemanyag-értékesítés, büféüzemeltetés vagy az irreálisan megállapított telekárak illusztrálják.

Hazánkban a Ferihegyi repülőtér privatizálása végre a maga természetes medrébe tereli a szükséges légi árufuvarozási bázis (air-cargo) megépítését. Nyugvópontra kerül általa a fapados légitársaságok által igényelt önálló kiszol-gálóterminál fejlesztése (I. terminál); s az új, III. terminál fejlesztésével elejét veszi annak is, hogy végleg lemaradjunk a Béccsel és Pozsonynyal szembeni versenyben. Ebben az értelemben a repülőtér magánosítása jóval több, mint tisztes privatizációs bevételek megszerzése a költségvetés számára - ha csupán a hazai turizmus fejlődésére vagy a nemzeti légitársaság új pályára állíthatóságára utalok, világos, hogy nem pusztán az államháztartás egyensúlyának javításáról van szó. Miközben nyilvánvalóan nem közömbös a részvények értékesítéséből várható bevétel sem, elvégre egy jól végrehajtott, átlátható eladás nem kevesebbet, mint GDP-arányosan akár 1-1,5 százalékos bevételt is hozhat. Ez már van akkora summa, hogy - akár az euró 2010-re tervezett bevezetését is szem előtt tartva - ne akarjuk elszalasztani, nem is szólva arról, hogy aligha lenne hasonló nagyságú bevétellel kecsegtető eszköz az állam kezében. Még egyszer érdemes elismételni: ekkora bevétel csak akkor érhető el, ha a repülőtér fejlődik, azaz a repülőtér ügye nem kerül az állami fejlesztési pénzek ügyes megszerzőinek játék-terébe, hanem azt "csupán" a jövőbeni tisztes profit mozgatja.

*

A Ferihegyi repülőtér fejlesztésének 1989 óta nyomon követhető története azt bizonyítja, hogy a reptér csak akkor tudott bekapcsolódni a közép-európai légikikötők versenyébe, amikor a politikai deklarációkon túl magánérdekek is párosultak a cél- és igehirdetés mellé. Az előbbiből sosem volt hiány: emlékezzünk csak azokra a megnyilatkozásokra, melyek a II. terminál átadását a Bécs-Budapest Világkiállítás megnyitásának idejére vizionálták. A világkiállításból semmi sem lett; a terminálfejlesztés módja pedig épp amiatt vált támadhatóvá, mert túl sok volt az álságos, ezért átláthatatlan, a befektetők közötti versenyt megkerülni kívánó mozzanat. De ettől még tény marad: a profithajhász magántulajdonosi érdekek nélkül még mindig a 60-as években kialakított I. terminál szűk levegőjű tereiben fogadhatnánk a ma közel 7 millió utast. Vagy ezek ide se jönnének? És mire mennénk, ha végképp kimaradnánk a turisták újabb rohamából? Mire mentünk volna, ha a "fő- és alosztályok osztályharca" (Liska Tibor) dönthetett volna az elmúlt 15 évben a repülőtér sorsáról, és nem tudtak volna beavatkozni a - valóban vitatható megoldásokkal előálló - magánbefektetők? Mai fejjel el tudjuk-e képzelni, hogy a II. terminál híján a külföldi működőtőke a kádári időket idéző Ferihegyi repülőtér törött csempés, kopott fotelos, zsúfolt terein keresztül érkezik az országba? A repülőtér egyike lenne azoknak a "nemzeti jégkockáknak", amelyeket minél jobban szorongatnánk a külföldi vagy belföldi "karvalytőkétől" védeni szándékozva, annál jobban olvadna. A maradék néhány vízcseppben pedig még a kezünket sem tudnánk megmosni - pedig a "mosom kezeimet" hirdetőiben biztos nem lenne hiány.

S kik jöhetnek szóba a repülőtér-üzemeltetés új magántulajdonosaként? A nemzetközi példák szerint a repülőterek tulajdonosi csoportjait általában a különböző érdekek érzékeny egyensúlya jellemzi. Mindig megtaláljuk köztük a különféle nyugdíjalapokat, magánszemélyeket, akik a biztos és jó hozamú befektetést látják a repülőtérben, és nemcsak azt kívánják, hogy az osztalék nőjön, de azt is, hogy - átgondolt fejlesztések eredményeképpen - a részvényeik árfolyama is emelkedjék. Mellettük az adott város polgárainak képviseletében a városi önkormányzat is felfűzi saját elképzeléseit a repülőtéri fejlesztésekre, sőt, az utóbbiakra akár a részvényei osztalékából, akár azokra - mint biztosítékra - kölcsönt felvéve még pénzt is juttat. S a repülőtéri részvények tulajdonosai között végül megtaláljuk a professzionális üzemeltetőket, a szállítmányozókat, sőt néha az építővállalatokat is, hiszen egy repülőtér folyamatosan épül.

Ezek a "jámbor" magántulajdonosok a legritkábban veszik tulajdonukba a leszállópályákat, épületeket. Általában az üzemeltetési jogokkal bírnak, határozott időre, amit a koncessziós szerződés vagy az "Építs, Üzemeltesd, Add át!" (angolul: BOT-) szerződések (a private public partnership konstrukciók) biztosítanak. A megszerzett részvények tehát az üzemeltetés és a fejlesztés zavartalanságát alapozzák meg a beruházás megtérülési időszakára, a létrejött eszközök (földterület, pályák, épületek) eredeti - állami, nemzeti, önkormányzati - tulajdonjogának fenntartása mellett. Éppen az alkalmazott konstrukciók kiegyensúlyozottsága miatt nem válik a repülőtér az építők, ingatlanfejlesztők, finanszírozók, üzemanyag-szállítók zsákmányává, legyenek ezek nemzetiek vagy nemzetietlenek, s prédikáljanak mégoly magasztos célokról is. Az átlátható és versenyre késztető privatizációs és üzemeltetési technikák alkalmazásán múlik, hogy a részvényvásárlóként fellépő terminál- és leszállópálya-építők, kizárólagos üzemanyag-értékesítők, üzlethelyiség-bérbeadók és ingatlanfejlesztők a saját, egyoldalúan képviselt érdekrendszerük szerint valósítják-e meg céljaikat, avagy sikerül ezeket az "egy-ügyű" érdekeket a légiforgalmi üzlet profitja és fejlesztési céljai által mozgatott "láthatatlan kéz" által harmonikusan "sok-ügyűvé" varázsolni.

Most abban reménykedhetünk, hogy a Ferihegyi repülőtér üzemeltetésének és fejlesztésének ügye végre nem politikai zsákmányszerzés, szóvirágok vagy a költségvetési pénzek feletti marakodás kérdése lesz, hanem az értelmes város- és országtervezésé. Hátha egyszer nemcsak a magyarkodó duma, a "magyar csoda" illúziója vezeti a döntéshozókat, hanem Anglia, Hollandia, de akár a szomszédos Szlovákia utánzásának a vágya - ahol épp ezekben a hetekben hirdették meg a pozsonyi és a kassai repülőteret. Az "utolérni és túlszárnyalni" jelszava sem elvetendő, ahogy azt a 60-as években Hruscsov hirdette, illetve ahogy mondhatnák ma a bigott nemzetközi és az elvakult nemzeti szocialisták. De a repülőtér privatizációja inkább arra legyen példa, hogy hogyan lehet versenyben maradni.

A szerző az Exim Bank-Mehib elnöke, volt gazdasági miniszter.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.