Örök Balkán

  • 1998. augusztus 20.

Publicisztika

Bár egy időben, úgy Dayton után nem sokkal, minden nemzetközi tényező azt állította, hogy Bosznia még egyszer nem történhet meg, később pedig, amikor idén tavasszal Pristinában megkezdődtek az UCK, a Kosovói Felszabadító Hadsereg és a szerb karhatalom meg hadsereg összecsapásaihoz vezető tüntetések, ezek a tényezők napról napra jobban tartottak attól, hogy Bosznia megismétlődik, és egyre erélyesebben fenyegették Milosevic jugoszláv elnököt, hogy sürgősen hagyja abba, amit csinál, és másnap még az előző napi figyelmeztetésnél is erélyesebben, és a NATO-beavatkozás már csak napok kérdése volt, mindeközben tehát Bosznia esete szép csendesen megismétlődött. Többé-kevésbé ugyanúgy. A nyugati államok fenyegetőznek, Milosevic tárgyal vagy tárgyalni készül vagy épp befejez valami tárgyalásokat, a szerb hadsereg meg végzi a dolgát. Õsi szerb földeket szabadít fel. Az arányok mások persze: elvégre eddig mindössze háromszázezer albán menekült kóborol a hegyek között, mi ez a boszniai kétmillióhoz képest. (Az albán civil áldozatok számáról egyelőre nincs adat.) A szerb katonai és rendőri erők a tartomány területének 40 százalékát dolgozták már meg, ez uszkve háromszáz porig rombolt és felégetett települést jelent, ahová az elűzöttek fizikailag nem térhetnek vissza; Pristina, a székváros lapzártánkig még megúszta, jóllehet a környékbeli dombokról ugyanolyan jól belőhető lesz, mint Szarajevó volt. Ráadásul a kosovói albánok a boszniai muzulmánokhoz képest feltétlenül előnytelenebb helyzetben vannak, amennyiben fiktív államukat és kormányukat egyetlen nyugati kormány sem ismeri el, és nem is akarja, az ENSZ-nek nem tagjai, nincsenek szövetségeseik vagy legalábbis velük szimpatizáló nagyhatalmak, nincs igazi hadseregük és nincs egységes politikai irányításuk sem.

Bár egy időben, úgy Dayton után nem sokkal, minden nemzetközi tényező azt állította, hogy Bosznia még egyszer nem történhet meg, később pedig, amikor idén tavasszal Pristinában megkezdődtek az UCK, a Kosovói Felszabadító Hadsereg és a szerb karhatalom meg hadsereg összecsapásaihoz vezető tüntetések, ezek a tényezők napról napra jobban tartottak attól, hogy Bosznia megismétlődik, és egyre erélyesebben fenyegették Milosevic jugoszláv elnököt, hogy sürgősen hagyja abba, amit csinál, és másnap még az előző napi figyelmeztetésnél is erélyesebben, és a NATO-beavatkozás már csak napok kérdése volt, mindeközben tehát Bosznia esete szép csendesen megismétlődött. Többé-kevésbé ugyanúgy. A nyugati államok fenyegetőznek, Milosevic tárgyal vagy tárgyalni készül vagy épp befejez valami tárgyalásokat, a szerb hadsereg meg végzi a dolgát. Õsi szerb földeket szabadít fel. Az arányok mások persze: elvégre eddig mindössze háromszázezer albán menekült kóborol a hegyek között, mi ez a boszniai kétmillióhoz képest. (Az albán civil áldozatok számáról egyelőre nincs adat.) A szerb katonai és rendőri erők a tartomány területének 40 százalékát dolgozták már meg, ez uszkve háromszáz porig rombolt és felégetett települést jelent, ahová az elűzöttek fizikailag nem térhetnek vissza; Pristina, a székváros lapzártánkig még megúszta, jóllehet a környékbeli dombokról ugyanolyan jól belőhető lesz, mint Szarajevó volt. Ráadásul a kosovói albánok a boszniai muzulmánokhoz képest feltétlenül előnytelenebb helyzetben vannak, amennyiben fiktív államukat és kormányukat egyetlen nyugati kormány sem ismeri el, és nem is akarja, az ENSZ-nek nem tagjai, nincsenek szövetségeseik vagy legalábbis velük szimpatizáló nagyhatalmak, nincs igazi hadseregük és nincs egységes politikai irányításuk sem.

Csak kordéik vannak, bőröndjeik és batyujaik.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.