Rontása tört

Publicisztika

Érdekes, bár újnak talán nem mondható aspektusokkal gazdagodott a kampány véghajrája: mind többen vannak, akik sajátos ezoterikus, misztikus, (naná: fekete-)mágikus kontextust igyekeznek a választás egyes eseményei mögé illeszteni, ami ugye kicsit premodern és egy csöppet irracionális, ám hatása így is garantált. A választás asztrológiai természetű interpretációja még csak a tabloid sajtótermékek hasábjain bukkant fel - mint megtudhattuk, az MSZP, meg általában Gyurcsány kormányfő szolárja, vagy mije jobban áll Orbánénál, nem is szólva a házakról (itt ne [csak] az összesíbolt ingatlanokat és a pártházakat tessenek érteni), így nem is meglepő a koalíció első fordulós sikere.
Nos, ez legalább oly meggyőző magyarázat, mint a Majom éve és a növekvő munkanélküliség közti szoros kapcsolat tételezése két évvel ezelőtt. Miután az emberek állítólag szeretnek hinni abban, hogy a világ sorsát mélyebb, igazabb (esetleg: ősibb, gonoszabb) erők irányítják, nem meglepő a következő lépés sem (elvégre egy politikustól el is várják, hogy saját sorsának kovácsa legyen).

A Fidesz egyik (egykori?) tanácsadója és (legalábbis Hír TV-s szinten) médiakompatibilis képviselője, Hankiss Ágnes ilyet bírt szólni: Gyurcsány és híveinek narancsosbukta-evése nem volt más, mint színtiszta fekete mágia - a legyőzött ellenfél testét falták fel szimbolikusan, ami ugye a rontás egyik fajtája: csak éppen rendre fordítva szokott elsülni, s a rontás visszahullik az átokmondó fejére, aki azután nyilván békává változik, és nem veheti át az újabb kinevezést. Mielőtt ez az undorító szokás elterjedne, felhívnánk a figyelmet arra, hogy a tulipán és a szekfű igen rossz ízű, a szabad madaraktól pedig, influenzás időkben némileg indokoltan, parázik népünk: nemhogy lenyelni, de még babusgatni sem merné őket.

Amúgy az említett buktaevést látva elsőre nem éppen a feketemise jutott az ember eszébe, csupán annyi, hogy nyert meccs után talán nem kéne (továbbá felesleges) belekönyökölni az ellenfélbe. Tudjuk, a káröröm jólesik ám a zúzának, de jobb ezt a négy fal között, a kameráktól távol gyakorolni, a nyilvánosság előtt meg inkább gratulálni, elvégre az is nagyon tud fájni - meg azután a klasszikus (Chamfort) is megmondta: a képmutatás a bűn bókja az erénynek. Azon most felesleges rágódni, hogy az említett feltételezésnek s annak kiötlőjének műsort biztosító, neve alapján hírcsatornának tűnő adó miért foglalkoztat eszementeket - a választások végével a Hadseregtábornok esetleg elgondolkodik a kontraproduktív kampányeszközök és -szereplők hasznáról, káráról.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.