Száll a sí

  • 2004. szeptember 9.

Publicisztika

Mérsékelt örömünkre máris médiasztár vált a lapunk által felfedezett Bácsfi Diánából, s immár a fõpolgármester, felkért történész szakértõk, a BRFK és a baloldali kereskedelmi rádió vállvetve rágódnak a jól megérdemelt feledésbõl feltámadt hungarista mozgalom ideológiai és szimbolikus finomságai felett.

Valóban, a hóhér keze között megboldogult nemzetvezetõ zagyvaságai (ahogy követõi fogalmaznak: filozófiája) a magyar eszmetörténet nehezen meghaladható (alulmúlható) extremitását alkotják, ha valaki kíváncsi lenne Szálasi meghökkentõ ideológiai és nyelvi innovációira, annak bízvást ajánlhatjuk a Hungarista naplót, vagy a Szálasi-per (a vádlott kommentárjaival kiegészített) jegyzõkönyvét - utóbbi a magyar igazságszolgáltatás történetének is páratlan dokumentuma. Tudjuk, az utóbbi tizenöt évben többen is próbálkoztak Szálasi eszméinek, a hungarista ideológiának a feltámasztásával. Szabó Albert például egész Leibstandartét gyûjtött legendás fogaskerekes zászlai alá, ám a mostani kísérlet kítûnik valamennyi elõdje közül a nyilas eszmék filológiai pontosságú rekonstrukciójával, aminek provokatív hatását nehezen lehet alábecsülni, elvégre a múlt század talán legbrutálisabb tömeggyilkosairól beszélünk. Az október 15-ére, a Terror Háza elé meghirdetett nyilas demonstráció tényleg túlmegy a pofátlanság határán, a Magyar Jövõ Csoport akciói akár durva politikai dadaizmusnak is tûnhetnének, ha nem tudnánk, mennyire virulens ma is a (csekély mértékben áramvonalasított) nemzetiszocialista ideológia a honi szélsõjobboldalon. Ehhez mérhetõ zavart is okozott a fejekben a zöld feltámadás - fõleg ami hatóságainkat illeti. A rendõrség meg az ügyészség például hetekig rá se bagózott a nyilas szimbolikát buzgón alkalmazó plakátokra - ehhez képest a legnagyobb komolysággal vizsgálódnak például a lapunkban mértékelésre használt piros csillagok ügyében. Ekkor jön polgármesterünk, és történész szakértõkkel vizsgáltatja be: vajon tényleg sikerült-e emlékezetbõl felskiccelnie neohungaristáinknak egy rendes nyilaskeresztet, vagy ezt is elcseszték. A várható válasz nyomán intézkedésre felkért rendõrség ezek után gondoskodik a plakátok eltávolításáról, majd egyeztetésre hívja be a nyilasok és az áldozatok emlékére demonstrálni kívánó Új Generáció képviselõit - ugyan, egyezzenek már meg, ami azért sajátos gondolkodásmódra vall. A helyi urban legend szerint a 40-es években az ávótól rettegõ megrögzött nyilasok még beérték egy sízõs kitûzõ alkalmazásával (megfejtés a címben), mai utódaik viszont pontosan érzékelik, hogy az utca immár régóta az üvöltve uszító szélsõjobbé, így hát elszemtelenednek. Lehet, hogy nem Bácsfi Diána honunk elsõ számú közellensége, s persze az is lehet, hogy például nem egy kereskedelmi rádiónak kéne gondoskodnia egy nyilas webszájt betiltásáról (ez egy kicsit azért snassz). Meglehet, az sem volna elég, ha a rendõrök szereznének érvényt a (bármily hülyén megfogalmazott) hatályos törvényeknek. A jó érzésû demokraták sem bújhatnak el örökké, ha úgy érzik, lassan betelt a pohár.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.