Személy vagy teher?

Publicisztika

Lapzártánk (kedd, január 22.) délutánján jött a jó hír: Aba Botond érkezik megmenteni a MÁV személyszállító cégét, a Startot. Továbbá az eddig nyereséges, ám nemrégiben eladott teherfuvarozó alegység, a MÁV Cargo főnöke is átigazol vezérigazgatónak a Starthoz. Öröm lesz eztán vonatozni. Nagy örömünkben idézzük is föl, mi történt idén a vasúti személyszállításban.

Lapzártánk (kedd, január 22.) délutánján jött a jó hír: Aba Botond érkezik megmenteni a MÁV személyszállító cégét, a Startot. Továbbá az eddig nyereséges, ám nemrégiben eladott teherfuvarozó alegység, a MÁV Cargo főnöke is átigazol vezérigazgatónak a Starthoz. Öröm lesz eztán vonatozni. Nagy örömünkben idézzük is föl, mi történt idén a vasúti személyszállításban.

Január 2-án: "hófrász". A főváros környéki vasutak egy álló napra megbénultak, mert "a váltók nem bírták" a rettenetes (majd' 5-10 centis) havazást.

Január 3-án az új gazdasági miniszter, Kákosy Csaba a történtek miatt kezdeményezte a MÁV Start igazgatóságának felmentését. Uh, nagyon kemény: ha gikszer van, hullnak a fejek! De nem kellett megijedni, mert ez az öttagú igazgatóság (és a dettó megújítani kívánt háromtagú felügyelőbizottság) úgy igazgatott (felügyelt), hogy időnként öszszejöttek, különben mindegyiküknek megvolt a maga felső vezetői beosztása a cégnél, és vitték a napi ügyeket (a miniszteri kezdeményezés ebbéli pozíciójukat nem célozta).

Január 4-én azonban kiderült, hogy ők nem is tehetnek a forgalom összeomlásáról, hanem a gonosz váltók és a velük lepaktált 2 ügyeletes osztályvezető, valakinek a látókörébe került pár sötétben bujkáló bakter is.

Január 7-ére a sajtó - MÁV-vezetőket kérdőre vonva - kiderítette, hogy mégis csak a váltók a hibásak.

Január 11-én a MÁV vezetése arra a "végső" konklúzióra jutott, hogy mégsem tehet senki semmiről, igazságtalanság lenne kirúgni a váltókat, mert akkor minden vonat egy irányba tudna csak menni.

Január 14-én a MÁV vezérigazgatósága mégis szükségesnek érzett egy nyilatkozatot kiadni, miszerint nem úgy van az, hogy nincsen felelős. Kell annak lenni, és ők meg is találják hamarosan, a vizsgálat folyik, csapataik harcban állnak.

Január 17-ére aztán meglettek a tettesek - a korábban is megnevezett 2 ügyeletes osztályvezető. Ugyan egyikük egyeztetett a kritikus pillanatokban főnökével, de az nem nagyon érdekelt senkit. A bakterokat nyilván a hétvégén keresték lámpással.

De most hétfőre (január 21.) csak Kozák Tamás lett meg mint leendő vezérigazgató, őt ugye a Cargónál találták, bár oszlopos tagja volt annak az igazgatóságnak, amit Kákosy oly lendülettel kívánt már másnap meneszteni (kábé vissza az irodájukig).

Mára (január 22.) már csak annyi maradt, hogy az igazgatóság létszámát 5-ről 7-re emelték, a felügyelőbizottságét pedig 3-ról 5-re (így jutunk ötről a hatra, vagy egyenest a csillagokba). Meg az, aminek a leiratunk elején annyira örültünk, hogy jön Aba!

Tekintve a fentieket, elhisszük: akadhat, aki azt gondolja, hogy ennél még a bukott BKV-vezér is jobban csinálná. Végül is, mi történhet? Bemegy, igazgat egy kicsit. Legfeljebb néha leállnak a váltók. Mozdonyt csak nem akar majd vezetni! De hogy ezt pont a megújulást követelő miniszter gondolja? Furcsa. Az is elgondolkodtató, hogyan lett - milyen ásatag (ellen)erők hatására? - a megtisztítási gyorsból kádertemetői személy?

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”