A hóhatár és a szuperkapitalizmus

  • Dessewffy Tibor
  • 2008. január 24.

Publicisztika

Úgy tűnik, az éghajlatváltozás hatására a fehér karácsony képe végleg tovatűnik, s a képzelet birodalmába vándorol, a mézeskalács házak és a kolbászból font kerítés mellé. Az eltűnő fehérség eszünkbe juttathatja az észleléselmélet egy érdekes problémáját: a hóhatárváltozás metaforáját. A mindennapi életünkben bekövetkező folyamatos, állandó, lassú változást nehéz érzékelni, többnyire épp úgy nem tűnik fel, mint a bérceken évről évre zsugorodó hótakaró. A morál, a normák és az értékek változásának követése épp emiatt nehéz feladat - még akkor is, ha akad két olyan helyzet, amely segít e folyamatok érzékelésében.

Úgy tűnik, az éghajlatváltozás hatására a fehér karácsony képe végleg tovatűnik, s a képzelet birodalmába vándorol, a mézeskalács házak és a kolbászból font kerítés mellé. Az eltűnő fehérség eszünkbe juttathatja az észleléselmélet egy érdekes problémáját: a hóhatárváltozás metaforáját. A mindennapi életünkben bekövetkező folyamatos, állandó, lassú változást nehéz érzékelni, többnyire épp úgy nem tűnik fel, mint a bérceken évről évre zsugorodó hótakaró. A morál, a normák és az értékek változásának követése épp emiatt nehéz feladat - még akkor is, ha akad két olyan helyzet, amely segít e folyamatok érzékelésében. Az egyik ilyen, amikor a változás elér egy jól kivehető, látványos pontot: a hóhatár mondjuk egy fenyőfát, építményt vagy nagyobb sziklát. Ilyenkor rádöbbenhetünk a változásra. A másik ilyen pillanat, amikor hirtelen módunk lesz összehasonlítani a jelenlegi viszonyokat a korábbi állapottal - saját öregedésünk is akkor vág mellbe, ha a fiókból kihullik egy 15 évvel ezelőtti fénykép.

Ez utóbbi körülménynek - a társadalomtudományok minden erőfeszítése ellenére - az ország dolgait illetően ritkán örülhetünk. Az "ilyen volt, ilyen lett" típusú narratívák túlságosan is redukálók, néhány dimenzióra összpontosítók ahhoz, hogy élményszerűek lehessenek. Ezért múlt, jelen, jövő kiszolgáltatottan hever a valóságkonstruáló nekibuzdulások előtt. Mivel a "balliberális médiatúlsúly" meg a "liberális véleménymonopólium" már régóta csak mítosz, a jobboldal hagyományosan nagyobb erőkkel vesz részt ebben a konstrukciós küzdelemben - elég csak a Terror Háza történelmi Disneylandjére gondolni. Ebben a világképben a 70-es, 80-as évek egynemű, homogén egésszé válik, amit a legegyszerűbb kommunista diktatúrának nevezni; jelenünk az útvesztés, a töpörödés és a zsugorodás kora, jövőnk pedig a nemzet pusztulása - hacsak nem történik valami isteni csoda.

*

A hóhatár-metafora szerint a társadalmi folyamatok észlelésének, tudatosodásának gyakoribb módja, ha a látványos elemekhez, mérföldkövekhez nyernek kapcsolódást. Az elmúlt másfél év nem szűkölködött ilyen szimbolikus momentumokban. Korábban elképzelhetetlen események - a tévészékház ostroma, a tankelkötéses október 23., a kormánynak adott Fidesz-ultimátum vagy a kordonbontás - jelezték addig megkérdőjelezhetetlennek tekintett normák, a demokrácia konszenzuálisnak képzelt ethoszának felbomlását. Ilyen mérföldkőnek látom a Magyar Gárda megjelenését is - és a média rácsodálkozását a szervezetre. Természetesen nem azt állítom, hogy a magyarországi szélsőjobbal, annak különböző ágaival ne foglalkozott volna a sajtó az elmúlt években - hogy mást ne mondjak, a szittya miszticizmus szervezeteit és főbb mániáit ez a lap is kivesézte. Mégis eme, az alkotmányos rendet és alapértékeket nyíltan megkérdőjelező szervezet megjelenése teremtett alkalmat, hogy a demokratikus rendszer legitimitásának zsugorodására felfigyeljünk.

Az okok keresésekor - nem meglepő módon, de némiképp meghökkentő mutatványokkal - mindkét oldal egymásra mutogat. Pedig itt a parlamenti jobboldal van kínosabb helyzetben: Orbán Viktor mégiscsak egyazon polgári körben ücsörgött a Jobbik-vezér, gárdaalapító Vona Gáborral, és a Fidesz vezetője maga buzdított Bencsik András gárdakeresztapa szélsőjobbos közlönyének vásárlására is. A szélsőjobbal való veszélyes kokettálás és hallgatólagos támogatás tézisének igazolása tehát nem igényel különösebb szellemi erőfeszítést. Bár Orbán némi vacillálás után kijelentette, hogy "országos szinten a Fidesz el van határolódva a Jobbiktól", a némely helyi önkormányzatokban velük kötött koalíciót nem bontják fel. De ennél is fontosabb, hogy mindazok a címkék, gesztusok, frázisok, mindaz a verbális repertoár, amit a Fidesz politikai ellenfeleivel szemben alkalmaz ("ideggyenge", "nemkívánatos személy", "tolvaj", "nemzetvesztő", "takarodjon", "mentse az irháját") komoly átfedéseket mutat a nemzeti radikálisok szótárával és kifejezésmódjával. A Fidesz elnöke élen járt ezeknek a nyelvi tabuknak a ledöntésében - a fizikai tabuk ledöntését, az akciót már a szélsőjobbra hagyhatta. Orbán, aki 2001-ben miniszterelnökként a Parlamentben tett ritka látogatásainak egyikét arra használta fel, hogy felolvassa annak a harmincvalahány értelmiséginek a nevét, akik rossz hírét keltik az országnak (értsd: a Fidesz-kisgazda kormánynak), ma rendszeresen, és a tényekhez való ragaszkodás terhét nem cipelve ócsárolja Brüsszelben és Washingtonban Magyarországot. Alighanem a hóhatárhatással, a változások követésének nehézségeivel magyarázható ez is.

Ám bevallom, ennél érdekesebbnek tartom azon jobboldali barátaim érvelését, akik szerint konkrétan a Gyurcsány-kormány, általánosan pedig a "balliberális" kurzusok a felelősek az - általuk is elítélt - gárda megjelenéséért. Ha jól értem, ez az érvelés valahogy úgy szól, hogy a nemzeti érdek háttérbe szorításával - akármit is jelentsen ez - a "ballib" kormányok olyan valós társadalmi feszültségeket keltettek, amelyekre kétségkívül rossz, de érthető válasz a neonyilasok megjelenése. Ennek az iránynak egy radikálisabb, az összeesküvés-elméletek iránt nyitottabb, ám a Fidesz retorikájában is visszaköszönő változata a gárda mögött valójában a szocialistákat sejti, hiszen "senki más, mint Gyurcsány érdekeit szolgálja".

E gondolatkísérleteket nem azért tartom érdekesnek, mert túl sok közük lenne a valósághoz. Az, hogy a gárdától való egészséges undor a baloldalnak kedvezhet - ami jelenleg egyébként nem látszik a közvélemény-kutatásokban - természetesen nem azt jelenti, hogy a baloldali vagy a liberális párt állna a gárda mögött. Attól, mert szeretem a napsütést, még nem én húzom fel reggelente a Napot. Azt viszont a hóhatár-metaforával összhangban evidenciának tekintem, hogy a neonácik valódi társadalmi feszültségeket és szorongásokat lovagolnak meg. A szélsőjobboldal térnyerése soha, sehol nem pusztán öngerjesztő folyamat; mindenütt a társadalmi kontextusból nő ki, és azokra a problémákra kíván elfogadhatatlan választ adni, amelyeket a konszolidált, többségi politika világa nem tud kezelni.

A demokrácia elfogadottságának, legitimitásának gyengülését még akkor is lehetetlen nem észrevennünk, ha az alarmista politikafilozófusok vágykielégítő károgását elengedjük a fülünk mellett. E szomorú fejleményért - ha különböző mértékben is - egyaránt felelős a politikai elit, a média, az értelmiség, az üzleti élet: ahogy lassan, a hóhatárjelenség ritmusában alapvető értékeket hagyott felmorzsolódni, nagyszerű hagyományokat elsorvadni; ahogy tétlenül nézte az intézmények kiüresítését, sőt, esetenként még közre is működött ebben. Nincs okunk egymásra mutogatni.

*

Ám a gárda és a magyar szélsőjobb, illetve a permanens világvégét hirdető Fidesz - és bizonyos értelemben mindannyiunk - szempontjából a releváns kérdés nem az, hogy miért "omladozik a rendszer", hanem hogy miért nem omlott össze, és mitől működik ma is? Ha az állampolgári kurázsi ilyen hiánycikk, ha a demokratikus folyamatok és intézmények tisztelete és legitimitása ily csekély, akkor vajon miért nem söprik el, miért tud fennmaradni a demokratikus rend mégis? Ilyenkor önkéntelenül is a Churchill-idézethez menekülünk - a demokrácia rossz rendszer, de nem tudunk jobbat. Ezt a gondolatot szépnek, de túlzottan optimistának tartom. Akár a saját életünkben, de a nemzetek sorsából is számos példát találunk arra, hogy sokszor - unalmunkban, tudatlanságból, a demokrácia "romlottsága" feletti morális felháborodásunkban - nem csak beleugrunk az ismeretlenbe, de olykor tudatosan választjuk az ördögöt.

Legutóbb e fontos kérdésre Bill Clinton régi barátja és egykori munkaügyi minisztere, Robert Reich kísérelt meg választ adni nemrégiben megjelent, Szuperkapitalizmus: Az üzlet, a demokrácia és a mindennapi élet átalakulása c. könyvében (Supercapitalism: The Transformation of Business, Democracy, and Everyday Life). A Berkeley közgazdászprofesszorának fő tézise szerint a ma embere hármas személyiséggel bír: egyszerre vagyunk állampolgárok, fogyasztók és befektetők. Jóllehet a szuperkapitalizmus (a globalizált újkapitalizmus, a hálózati társadalom és a többi) állampolgári énünket a munkahelyek bizonytalanná válásával, a társadalmi különbségek növekedésével, a demokrácia működési zavaraival nyomasztja, a rendszer mégsem borul fel, mert fogyasztói és befektetői énünk komoly kárpótlásban, korábban nehezen elképzelhető kedvezményekben részesül. A középosztálynak nem feltétlenül a jövedelme nő (és különösen nem az alsó középosztálynak) - ám növekszik az esetleg csökkenő jövedelem mellett is megszerezhető javak összessége, minősége és sokszínűsége. Még akkor is, ha ezt a folyamatot a hóhatárhatás miatt kevéssé érzékeljük.

Reich szerint a rendszer működési zavarai miatti morális felháborodás rossz irányba visz minket - épp a fenti szerepek összekeveredése miatt. A nagyvállalatoktól például nem a manapság oly népszerű "társadalmi felelősségvállalást" kéne számon kérni, hanem a részvényesi érdekek érvényesítését. A szerző a fogyasztói kapitalizmus vívmányait nem a nép ópiumának tekinti, s ily módon nem is megtévesztett, elcsábított, benarkózott tömegként tekint a hétköznapi emberekre. (Ezzel elkerüli azon kritikai értelmiség baklövését is, amely a lakosságot azért kárhoztatja, mert az nem az általa hirdetett értékpremisszákat és magatartást követi.) Reich nem egyszerűen arra hívja fel a figyelmet, hogy a globalizált újkapitalizmusnak vannak mindannyiunk számára érzékelhető pozitívumai - bár már önmagában ez sem lenne érdektelen. Igazán fontos megállapítása az, hogy az életünket megkeserítő negatívumok - a nemzetállami szuverenitás eróziója, a demokratikus deficit, a bürokratikus impotencia - ugyanarról a tőről fakadnak, mint a fogyasztói bőségszaru életünket bearanyozó áldásai.

*

Reich eme fő állításának - miszerint tehát a politikai demokrácia gyengeségeiből fakadó frusztrációt a fogyasztás és a tulajdon okozta örömök ellensúlyozzák - a magyar közegben is fontos üzenete van. Kézenfekvő lenne a Fidesz 2006-os kampányának elhibázott leitmotívumára gondolni ("rosszabbul élünk, mint négy éve"), amely épp a fogyasztói dimenziót és a kétségtelen gyarapodást hagyta figyelmen kívül. De igaz ez tágabb összefüggésben a rendszerváltás óta eltelt időszakra is. Nemrégiben egy volt MDF-es képviselő cikkében azt olvastam, hogy a magyar lakosság azért viselte el a Bokros-csomag megszorításait, mert ezzel egy időben zajlott az "olcsó bugyi forradalom". Lehet abban valami, hogy a kínai piacok, a nagy és olcsó bevásárlóközpontok csökkenő jövedelemszint mellett is biztosították a fogyasztási javak elérését. S miként a kommunizmust sem az Állami Számvevőszék felállításának mindent elsöprő követelése, netán a valódi munkát végző parlament ígérete omlasztotta össze, hanem, gyanítom, inkább az Opel Astrára cserélhető Zsiguli és a zöldalma illatú Fa szappan beszerzésének lehetősége volt az igazi mozgató, úgy a rendszer alapvető legitimitását ma is e földhözragadt fogyasztói igények kielégítésének lehetősége biztosítja. (Legyenek ezek mégoly "mesterségesen gerjesztett" igények, "hamis szükségletek" is.) Persze, életünknek eme szeletét is véget nem érő frusztrációk keserítik: a szomszéd jakuzzija mindig buborékosabb. De a mindennapokban az új farmernadrág és az új moped, a sampon és a mobiltelefon, a friss konyhabútor és a gyereknek vett sportcipő biztosítják a kis kielégülések kritikus tömegét, amelyek egyensúlyban tartják a társadalmat, a politikai radikalizmus minden elvadult kísérlete ellenére is. A hóhatár eltolódásának - a szereplők számára csak egy ideig láthatatlan - folyamata, merjük remélni, itt is működik. A fogyasztói hétköznapiságba való megérkezés előbb-utóbb nemcsak bekövetkezik, de tudatosodik is - nos, belátom, ez demokráciaelméletnek elég karcsú, de a politikai szélsőségektől talán még megóvja a hazát.

A szerző szociológus, a Demos Magyarország elnöke.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.