Szoborpark

Publicisztika

"Nyilatkozatot fogunk közzétenni arról, hogy aki részt vesz a központi ünnepségen, az megtagadja '56 szellemiségét" - mondja Wittner Mária a Népszabadságban a forradalom 50. évfordulójának esedékes megünneplése kapcsán.
Interjújában beszámol arról is, hogy a két készülő emlékmű (az állami, illetve az "'56-os szervezeteké") mellett ők egy harmadikat is felállítanak Budapesten. Az Amerikában tervezett (vagy tervezendő) alkotás "egy falat áttörő tankot ábrázol, amelyet egy Molotov-koktélos gyerek vár". Áldásunk rá, részünkről a fáklyásmenet - legrejtettebb szándékaink közt sem szerepel Wittner Máriával vitatkozni a giccs mibenlétéről.

S noha vitathatatlan tekintélyek - Sólyom László jelenlegi, Göncz Árpád egykori köztársasági elnök és Kosáry Domokos volt akadémiai elnök - arra buzdítanak felhívásukban, hogy az ország ünnepelje együtt az évfordulót, nem érezzük borzasztóan tragikusnak Wittnerék különutas elképzeléseit. Szimpla butaságról van szó, s mint ilyen, kicsit ciki a dolog, de nem áll meg tőle a villamos, khm. Az talán egy fokkal érdekesebb kérdés, hogy kiket is fed a Wittner által használt ködös többes. Persze erre is kapunk valami magyarázatot a napilap keddi számában közölt interjúból, hogy tudniillik az "egykori forradalmárok többsége". Aha, ez nem jelent semmit. Hogy számolták ki? Egyáltalán ki számít forradalmárnak? Melyik '56-os szervezet az "igazi"? - ezerszer rágott csont. Ha tetszik és fussa rá, továbbá bírják a törvények által előírt engedélyeket, egy percig se tétovázzanak: húzzák fel a tankos szobrot, ünnepeljenek magukban!

E bánatos huzakodásnak legfeljebb a nemzeti önismeret terén adódó tanulságai lehetnek számunkra érdekesek. Konkrétan, hogy "'56-osnak" lenni sem könnyű - bárkik is vallják magukat (adott esetben egyedülvalóan) annak. A forradalom után született nemzedék ilyesmi iránt érdeklődő tagjainak nagy kollektív csalódása az a mozzanat, amikor a rendszerváltáskor előléptek az addig kétségkívül brutálisan és gyalázatosan elnyomott "'56-osok". Ám e csalódás oka önmagunkban keresendő; a türelmetlenség, az intolerancia az. 1956-tól 1989-ig eltelt 33 esztendő - kommunista diktatúrában, melynek persze távolról sem csupán az "'56-osok" viselték terheit, bár kétségkívül istenesen kijutott nekik belőle. Olyannyira, hogy rá is mentek, rá is ment az életük (vagy azé a bizonyos delejes "többségé" - bizonyára szomorú, de azoké, akiknek nem volt másuk, csak ötvenhat). Megvert emberek, nyomorult sorsüldözöttek léptek fel ötvenhatosként, akik minden várakozásukat, minden további szándékukat ebből a kénytelen alapállásból fogalmazták meg, akár a köz, akár önmaguk számára. Felelősségünk irányukban vitathatatlan, minden gesztusukat az előbbi tények figyelembevételével kell értékelnünk (egészen addig, ameddig a törvények engedik; jóérzésbeli határokról csak nagyon megengedően lehet itt szó). Kevesen vannak, egyre kevesebben - ezt nemigen lehet megváltoztatni.

De a történelmet sem. (Lehet átértékelni, félremagyarázni, sok mindent lehet a történelemmel csinálni, csak megváltoztatni nem.) És ismételni se nagyon érdemes. "Nekik" sem. Hogy amit most épp művelnek, az szimbolikusan ugyanaz, mint amit a korai Kádár-rendszer nagyon is materiálisan tett velük, az voltaképpen elkeserítő, és nyilvánvaló vakságból fakad. De csak szólni lehet nekik, hogy ezt teszik, megtiltani nem. Hiszen újra börtönbe zárják őket - ezúttal maguk magukat. Önként és dühösen zárják ki magukat a társadalomból, vonulnak szoborparkba - még életükben. Lehet, hogy közérzetileg nekik jobb egy efféle rezervátumban, de nekünk végül is szégyen. Mert akárhogy is van, csak az derül ki, hogy mi nem tudtunk velük mit kezdeni, azontúl, hogy bokrétának használtuk őket ilyen-olyan választási listákon, mint Wittnert is. Hogy nem hagyták, az nem mentség. Talán lehet még tenni valamit, talán nem - az idő egyre kevesebb. Addig nyugodtan emeljenek emlékműveket.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.