Szökevény milliárdok

  • 2004. május 6.

Publicisztika

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) - a Figyelõ címû hetilap értesülései szerint - jelentõs, milliárdos nagyságrendû bírság kiszabására készül. A gyanú szerint az M3-as és az M7-es autópálya új szakaszaira kiírt közbeszerzési eljárást az a három konzorcium nyerte meg, amely ajánlattétele elõtt megegyezett egymással az árakban. Arról pedig, hogy a posztorbáni-posztvegyépszeres sztrádaépítés miért nem kerülheti el a kartellezést, a Narancs írt 2002 augusztusában.

n

Az elõzõ kormány udvari autópályacégével, a Vegyépszerrel a Csillag-féle Gazdasági és Közlekedési Minisztérium bontott szerzõdést. A társaság ugyanis nem tudta bemutatni a bankgaranciát ahhoz a szerzõdéshez, amit 2002 nyarán, nem sokkal az új kabinet beiktatása után kötött vele a még régi vezetésû Nemzeti Autópálya Rt. A helyzet kivételes volt: a feltûnõen drágán építõ Vegyépszer kiejtése után jöjjön gyors versenyeztetés, s induljon a pályaépítés. Csillag egy meghívásos eljárás keretében azt a négy céget kérte föl ajánlattételre, amely teljes körû sztrádaépítési referenciával rendelkezett: a Strabagot, a Betonút Rt.-t, a Hídépítõ Rt.-t és az Egútat. A Vegyépszer nem játszott, hiszen nem felelt meg a kiírásnak: nem volt befejezett autópálya-projektje. A minisztérium nem árulta el a Vegyépszer által ajánlott árat, és jó okkal tette: az indulók pontosan tudták volna, hogy mennyi az a kicsi összeg, amivel még alámennének az Orbán-kori áraknak. Az eredményhirdetéskor aztán maga Csillag jelentette be: a Vegyépszer 131 milliárdos árával szemben az új nyertesek 109,4 milliárdért kapták az építés jogát.

Csakhogy. Az új kormány a kampányban nemcsak gyorsabb és olcsóbb sztrádaépítést, hanem közbeszerzést is ígért. A meghívásos pályázat abszolút törvényes volt, mi több, az orbáni gyakorlathoz képest igen szigorú feltételeket szabott. Például az összes alvállalkozót meg kellett nevezni; és ha emlékszünk, bizonyítottan tûntek el sztrádapénzek az alvállalkozói láncban a Vegyépszer-idõszakban (ez a tény egyedül az ügyészséget nem zavarta). Mégis, a "közbeszerzés" hívószava elég volt ahhoz, hogy az MSZP nyomására a tárca visszakozzon, érvénytelenítse az eredményt, és kiírja a közbeszerzési pályázatot. Amivel mindenki rosszul járt, de leginkább az adófizetõk: egyrészt ismét hónapokkal csúszott az építés, másrészt megszívta a költségvetés is. Hiszen a pályázók ekkor már tudták, hogy a Vegyépszer eredetileg 131 milliárdos ajánlatot tett; s e tudás birtokában eszük ágában sem volt még egyszer 20 milliárddal alákínálni. Elég lesz három is, gondolhatták: a közbeszerzési eljárás végén, 2002. december 13-án kihirdetett eredmény értelmében a gyõztesek mindösszesen 128 milliárdért vállalták az útépítést.

A sztrádaépítésbõl kizártak nyilván biztosra akartak menni, az Orbán-kormány cégkiválasztási metódusa ugyanis gazdaságilag hátrányosan érintette õket. A számadatok alapján már a meghívásos tender idején is erõs volt a gyanúnk: a "konkurrensek" pontosan tudták, hogy a másik melyik útszakaszt akarja nagyon, de nagyon megépíteni. (Lásd: Miniszter a leállósávban, Magyar Narancs, 2002. augusztus 1.) S azt is megpendítettük, hogy ezen a közbeszerzés sem fog változtatni: annyi történhet, hogy együtt fogják emelni az árakat. Most, ha beigazolódik a kartellezés gyanúja, a három konzorciumot alkotó négy céget nyilván megbírságolják. De biztosan nem annyira, mint amennyit a büdzsé bukott. A jobboldali B-közép fellélegezhet (na, ezek is, ugye?), Nagy Elekre továbbra sem kíváncsi senki, az élet megy tovább. Pedig nem árt rögzíteni: mindez nincs, ha a szocialisták felelõsségteljesebben gondolkodnak - egyáltalán: gondolkodnak - 2002 nyarán-õszén. De hát nem az volt elsõ (és nem is az utolsó) eset, hogy nem tették. Most tíz-egynéhány milliárdba fáj ez nekünk.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.