Orcsik Roland

Tizenhat perc

  • Orcsik Roland
  • 2025. december 17.

Publicisztika

A szerbiai tüntetésekről

1.

Patetikusan szólva: a csend azon a szabadkai tüntetésen, melyen a fiammal vettem részt, amikor az áradó zaj után mindenki elhallgatott, és az elhunytakra emlékezett. A csend nem az enyém volt, nem is a mellettem álló polgároké. Közös, szenvedélyes hallgatás. Erő. 

2.

Fiam osztálytársa félig magyar, félig szerb, a családjával együtt utaztunk Szabadkára a délutáni tüntetésre. Mindenhonnan emberek özönlöttek, nemcsak szabadkaiak, hanem más szerbiai városokból is patakzottak, füttyögtek, dudáltak, csengettek, ételt, italt osztottak. A fiam csodálkozva kérdezte, ez a sütemény tényleg ingyen van? Adományokból készül, válaszoltam, és becsúsztattam a miénket az arra kihelyezett dunsztosüvegbe. A főbb tereken a DJ-pultokról szerb és külföldi alternatív zene szólt, és senki sem volt részeg. Szerbia kapcsán talán az első sztereotípia a šljivovica, az atomrészegség, a második a turbófolk. De nem, a szabadkai tüntető társadalom józan volt, a józanságával tüntetett. Turbófolk helyett karneváli happeningben volt részünk, politikai ESEMÉNYBEN. Oldott séta az elektromos térben: Bajaga, Beogradski sindikat, Disciplin A Kitschme, Ðorđe Balašević, Eyesburn, Ekatarina Velika, Goblini, 5 Minuta Slave, Marčelo, Partibrejkers, New Order, Rage Against the Machine… Különböző zenei irányzatok, rap, rock, reagge, funk, punk, metal, közös bennük a társadalomkritika. Arra gondoltam, hasonló lehetett a magyar rendszerváltás előtti időkben, amikor tapinthatóvá vált a félelemnélküliség légköre, ami Bibó szerint a demokrácia egyik alapköve.

3.

Nádas az Emlékiratok könyvében az ’53-as NDK-s forradalmat testi, fiziognómiai változásként érzékelteti, a szerelem megtapasztalásának lehetőségeként. Arcot adni a halottnak hitt személyiségnek, a személyessé vált tömegnek: „A tömeg abban a kora esti órában még nem evett meg, nem tüntetett el magában, nem taposott maga alá, mint később annyiszor, nem vette el a személyiségemet, hanem sokirányú engedékenységével épp azt tette lehetővé, hogy a saját testem életének leg­elemibb feltételében, a mozgásban érezzem, ami mindenkiben közös, érezzem, részei vagyunk egymásnak, és mindenen túl vagy mindenen innen azonosak mindenkivel, amitől aztán nemhogy nem volt arctalan, miként azt a tömegről mondani illik, hanem olyan arányban kaptam arcot tőle, amilyen arányban én is arcot kölcsönöztem neki.” Pontosan ezt érzékeltem azon a szabadkai tüntetésen, hogy nem pusztán a közvetlen családtagommal, a fiammal, hanem másokkal is egy nagy test vagyunk, Szent Pállal szólva: tagjai egymásnak. Az igazmondás bátorságában nem a testvéri szabadság, hanem a darabjaira tört világ válik illúzióvá.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.