Várhegyi Éva

Trükkös sarcok

Ki fizeti a bankokra kivetett adókat?

Publicisztika

Az Orbán-kormányok mind nagyobb mértékben használják fel a bankokat a gazdaságban keletkező jövedelmek átcsoportosítására. Ezzel nem csupán a pénzügyi szektorban okoznak torzulásokat, hanem a közteherviselés átláthatóságát is korlátozzák.

Olyan többletjövedelmekhez juttatják a bankszektort, amelyek a költségvetésben, illetve az MNB-ben veszteségeket idéznek elő, majd az államkasszából így kifolyó pénzeket különféle jog­címen a bankokra kivetett adók révén szedik vissza. Mindezzel azt a látszatot keltik, mintha a tetemes profitokat bezsebelő bankokat sarcolnák meg – pedig a számlát végső soron a bankok ügyfelei állják.

Az állam elvesz a bankoktól

A 2010-ben felállt Orbán-kormány az egykulcsos szja bevezetése miatt a költségvetésből kieső százmilliárdokat a bankok és néhány más ágazat cégeinek megpumpolásából pótolta. Kapóra jött neki, hogy a 2008-as pénzügyi világválság más kormányokat is banki különadók kivetésére késztetett. Az is segítette, hogy a Gyurcsány-kormány már 2006-ban bevezetett egyfajta banki különadót az állami kamattámogatások részleges kompenzálására. A 2010 nyarán felfrissített változat azonban nem csupán (az ötletgazda Matolcsy György által használt jelző szerinti) „brutális” mértékével lógott ki a nemzetközi mezőnyből, hanem a kivetés módszerével és a befolyt adó felhasználásával is.

A magyarországi bankokat az ausztriai társaikhoz képest tízszeres mértékben terhelő adó sajátos vonása volt, hogy a válság során veszteségessé vált bankokat is megadóztatta, vagyis még tőkét is elvont tőlük. A különadóból származó bevételt ráadásul a magyar kormány arra használta, hogy betömje a más adók (szja, társasági adó) csökkentése okozta költségvetési lyukat – elvégre nálunk a pénzügyi krach okozta banki veszteségek nem az államra, hanem a külföldi banktulajdonosra hárultak.

Hogy a bankadó kivetésére a pénzügyi válság inkább csak ürügyül szolgált, az is mutatja, hogy három másik ágazatra is különadót vezettek be: a bolti kiskereskedelemre, a távközlésre és az energiaszektorra. E sarcok nem titkolt célja volt a külföldi tulajdonosok elűzése is, helyet teremtve a „nemzeti” tulajdonosoknak, akik alatt, mint később kiderült, leginkább a haveri kör tagjait értették. A különadókat főként a belföldi ügyfeleket kiszolgáló szektorokra vetették ki, lehetőséget adva rá, hogy az érintett cégek a többletterhet a fogyasztóikra háríthassák. Azt a látszatot keltették, hogy a profitéhes bankok és kereskedők megsarcolásával megkímélik „az embereket” a költségvetés stabilizálásához szükséges megszorításoktól.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.