Rév István

Turán nevében

A levéltár lovagtornya és Fülep Lajos emlékezete

  • Rév István
  • 2021. január 13.

Publicisztika

A budapesti Vízivárosban, az általa tervezett neogótikus református templom oldalán, neogótikus piedesztálon áll Pecz Samu műépítész középkori jelmezbe öltöztetett, embernagyságúnál szerényebb szobra.

A emlékmű visszafogott mérete ellenére Pecz Samut ma a magyar historizmus egyik kiemelkedő építészeként tartja számon a hivatalos vélekedés. Egyetlen, a korszerű tartószerkezetet látható módon, a funkció szolgálatába állító épülete a Vámház körúti Központi Vásárcsarnok neogótikus épülettömbje. A rossz emlékezetű 2020 utolsó napjaiban tudatta a Nemzeti Hauszmann Program a mit sem sejtő közönséggel, hogy visszaépíti a Magyar Nemzeti Levéltár Bécsi kapu téren álló, Pecz Samu által tervezett épületének 1945-ben lebontott 76 méter magas tornyát. (A toronyról és történetéről lásd múlt heti cikkünket: „Majd kipanamázzuk”, Magyar Narancs, 2021. január 7.)

„Ki nem elégíti”

A levéltár épületét eredetileg, a 19. század legvégén, nem a Bécsi kapu térre szándékozták felépíteni. „[S]zóba került a Koronázó templommal szemben, előbb a Pénzügyminisztérium által elfoglalt teleknek felhasználása az orsz. Levéltári épület elhelyezésére… Nézetem szerint a kijelölt telek nem is lett volna különösen alkalmas a levéltári épület elhelyezésére, mert, a Mátyás templomot a tervbe vett levéltár tervezett nagy magasságánál és nagy tömegénél fogva, hatásában nagyon kedvezőtlenül befolyásolta volna…” – emlékezett „saját leírása szerint” 1920-ban Pecz Samu. A választás végül az egykori bosnyák laktanya Bécsi kapu téri telkére esett, ahol a műépítész szerint „az épület nagy tömegénél és magasságánál fogva a Várhegy északi oldalán lévő épületeknek megfelelő művészi befejezést adhat… A Várhegy déli oldalán a királyi palota, középen a koronázó Mátyás templom, az északi oldalán pedig az Országos Levéltár emelkedik ki, amelyek a többi, kisebb magasságú épületekkel együtt, a Várnak festői körvonalat kölcsönöz”.

A várbeli épületek méretéhez és tömegéhez képest túlméretezett és túlsúlyos, irdatlan tömegű épülethez Pecz egy 76 méteres, aránytévesztett tornyot tervezett. „…tűzbiztonsági okokból épült egy 76 méter magas torony, melyben körülbelül 45 méter magasságban egy 60 köbméteres vizet tartalmazó víztartó nyer elhelyezést. A fűtőkazánok füstjének elvezetésére, az előbb említett tornyot felhasználva az egy méter belső átmérőjű kéményt ennek közepébe helyezem. A kéménybe felszálló égéstermények a levéltár épülete felett, mint­egy 76 méter magasságban jutnak a szabadba, miáltal az iratokra ártalmas korom közeli lehullása elkerültetett. A torony három célt szolgál: vízgyűjtő-medence, kémény és lépcső, de egy­úttal, mint kilátótorony is szolgál. Az épület formai kiképzésénél a román stílus formáit szabadon használtam fel.”

Memorial Well of Samu Pecz by Lajos Berán, Sándy Gyula (architec

 
Pecz Samu szobra és műve
Forrás: Wikipedia 

A képzeletbeli északnémet lovagvár tornyára emlékeztető kazánkémény egyik ihletője a budavári királyi palota délnyugati tornya lehetett, amelyet a 15. század utáni forrásokban „István herceg tornyaként” említenek. A gótikus tornyot Károly Róbert legkisebb fia, Anjou István budai tartózkodása alatt, valamikor 1347 és 1353 között építhették a herceg várbeli palotájának részeként. A középkori palotaegyüttesnek ezt a legmagasabb építményét török ágyúk lőtték szét 1526 szeptemberében.

A levéltár volt igazgatója, Reisz T. Csaba kutatásaiból tudjuk, hogy végül nem épült belé víztároló, így tűzbiztonsági szempontból a torony feleslegessé vált. Beöthy László kereskedelemügyi miniszter egy 1912-ben tartott egyeztetésen a víztorony építését „célszerűségi, szépészeti és takarékossági okokból” is mellőzendőnek nyilvánította. Ám Hauszmann Alajos, aki az 1905-ben befejezett királyi palota tervezőjeként a várdombot törpe háttérré változtatta, s aki most szakértőként vett részt a tervezés folyamatában, támogatta a 76 méteres torony megépítését a várdomb északi oldalán. A füstölgő torony, a kortársak döbbenetére, végül fel is épült.

Az 1923-ban befejezett épület tornyának átépítése már alig néhány évvel az új levéltár megnyitása után napirendre került. Klebelsberg Kuno, a mélyen konzervatív vallás- és közoktatásügyi miniszter már 1928-ban megbízást adott a monstrum áttervezésére, méreteinek, arányainak csökkentésére; indoklása szerint „a torony a művészi követelményeket teljesen ki nem elégíti”. A torony állaga már a harmincas évekre súlyosan leromlott, alapos javításra szorult, kiderült, hogy szerkezete hibás. A II. világháborúban, a főváros ostroma során belövések és tűz következtében a levéltár épülete és gyűjteményei súlyos károkat szenvedtek, a torony életveszélyessé vált. 1945 nyarán robbantással ledöntötték.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.