Szél Dávid

Kemény tükör a karantén

A pandémia alatti összezártság pszichés terhei

Lélek

Milyen hatással van a vírusválság a legszűkebb környezetünkre, a legközelebbi kapcsolatainkra? Szabad-e megzuhanni, gyászolni, el- és belefáradni önmagunkba és a másikba?

Zömmel arra vagyunk berendezkedve, hogy a gyerekeink egy idő után, de legkésőbb három­éves koruktól különböző intézményekben, mi, felnőttek pedig a munkahelyünkön töltsük el az ébren átélt időnk nagy részét. Vagy ha nem dolgozunk, akkor azon dolgozunk, hogy dolgozhassunk.

Most minden átalakult, bizonytalanná vált, teljes iparágak szűntek meg, mi pedig csak kapkodjuk a fejünket. Illetve – szenvedünk. Mert nem, vagy nem úgy dolgoznunk, ahogy korábban. A home office nem azt jelenti, hogy otthon ugyanazt és ugyanúgy csináljuk, mint tettük a munkahelyünkön. Mert a gyerekeink, ha járnak is intézményekbe, hát különórákra nem. Otthon vannak. És ez, ahogy nőnek, egyre nehezebb lesz mindenkinek. Pláne este nyolc után.

Persze vannak kivételesek és kivételezettek is, a vírusválság alatt is lehet üzletet nyitni, megtalálni és megvalósítani önmagunkat, megtalálni a másikat, nagyokat pihenni és sétálni, de a nagy átlag nem most van élete legjobb formájában. Igaz volt ez az első hullám sokkjára és igaz ez a vírus második, elnyúló és jóval ijesztőbb számokat produkáló hullámára is. Mindez rengeteg pszichés következménnyel jár együtt.

Egyrészt el kell gyászolnunk – életkortól és társadalmi státusztól függően – mindazt, ami volt, amit szerettünk, és jó eséllyel többet már nem lesz, vagy ugyanúgy biztosan nem. De azt is el kell gyászolnunk, ami még nem volt, de arra számítottunk, hogy lesz. Az új közösségbe illeszkedőkre (óvodát, általános vagy középiskolát, egyetemet most kezdőkre) gondolok, a bulizásnak épp nekilátó kiskamaszokra, unokáikkal (először) találkozni vágyó nagyszülőkre, az újszülött gyerekeiket a rokonságnak és a barátoknak körbemutogatókra. Egy meg nem történt, de vágyott eseménytől vagy korszaktól elbúcsúzni nem kis lelki teljesítmény. De nem is lehetetlen. Mint mindenütt, itt is a tudatosítás és a türelem az első két lépés. Minden gyászfolyamatnak saját íve és tempója van, meg kell próbálni bízni a folyamatban. Ami zömmel egyébként megy magától. A lényeg, hogy ne felejtsünk el közben beszámolni a másiknak arról, hogy éppen hol tartunk, és ne felejtsünk el értőn figyelni akkor sem, amikor a másik számol be arról, hogy ő hol tart a saját gyászmunkájában.

Lelki folyamatok esetében nagyon fontos, hogy a másik érzése, lelki állapota mindig érvényes – ilyenkor jó, ha nem a „jó, de” és nem is a „legalább” frázissal indítjuk a reakciónkat, hanem azzal, hogy hallgatunk, figyelünk, próbálunk megértőek lenni. Empatikusak. Megpróbáljuk a másikat körülölelni. Szavakkal, viselkedéssel. A probléma csak az, hogy sok párkapcsolatban, családban ez a világjárvány előtt sem ment. A megoldáscentrikus társadalom ugyanis nem tud mit kezdeni azzal, ha egy probléma nincs azonnal megoldva – márpedig sok problémát nem lehet megoldani, és nincs értelme a folyamatot felgyorsítani sem. Ilyen például a gyász.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.